| Debatt
Er katolikkene uenige seg imellom om hva messen er?
FORVIRRENDE: De katolske debattantene formidler et til dels forvirrende og unøyaktig bilde av hva deres egen kirke faktisk lærer, skriver Arne Helge Teigen.
Privat
Jeg har fulgt den pågående debatt i Dagen om katolsk teologi, og vil med dette bidra med noen synspunkter. Etter min mening har de katolske bidragene etterlatt et noe forvirrende bilde av hva deres kirkesamfunn tror og lærer. Dette gjelder særlig Kim Larsen og Heidi Frich Andersen sine bidrag. Begge signaliserer at lutheranere flest ikke forstår katolsk teologi. At dette adresseres en så intelligent og kunnskapsrik person som Jan Bygstad, oppleves meget upassende.
Bygstad har vært etterrettelig i sine bidrag og vist både til Tridentinerkonsiliet og nyere katolske dokumenter. Likevel blir han karakterisert som «gammelluthersk» eller som en selvoppnevnt «pave». Samtidig formidler de katolske debattantene et til dels forvirrende og unøyaktig bilde av hva deres egen kirke faktisk lærer. Dette gjelder blant annet deres omtale av den katolske messe.
Larsen skriver for eksempel at «presten ikke gjentar Kristi offer, men at presten gjør dette offer nærværende» (Dagen 14.05). Ifølge Den katolske kirkes katekisme (KKK) er det imidlertid Kristus selv som er subjektet i eukaristien. Presten handler in persona Christi – i Kristi person – ikke som en medhjelper, men i kraft av å tre inn i Kristi rolle: «Det er den samme prest, Kristus Jesus, hvis rolle presten i sannhet innehar» (KKK 1548). Larsen nevner ellers ikke at det ifølge katolsk teologi utføres en offerhandling i messen. Dermed gir han et ufullstendig bilde av katolsk lære om hva messen handler om.