Er det troen som tynger Sørlandet?

Kristne må la seg ut­ford­re til å tenke selv­kri­tisk gjen­nom hvor­dan man bi­drar til sam­funns­byg­ging, men vi må også ta til mot­mæle mot lett­vin­te be­skyld­nin­ger om kris­ten­dom­mens an­gi­ve­li­ge skade­virk­nin­ger.

«Tra­di­sjon og kris­ten­dom ska­per et uten­for­sam­funn. Der­for sco­rer Sør­lan­det dår­lig på de fles­te leve­kårs­un­der­sø­kel­ser, mener fors­ke­re.» Det meld­te Af­ten­pos­ten på for­si­den lør­dag. Avi­sen tok oss med til Veg­års­hei. Me­nig­hets­ak­ti­ve kvin­ner som job­ber del­tid for å få mer tid til barna, og dess­uten holdt bi­bel­grup­pe, per­soni­fi­ser­te pro­ble­me­ne.

Bak­grun­nen for opp­sla­get er boken «Noen vil ha det slik. Tra­di­sjo­nel­le kjønns­rol­ler og svake leve­kår på Sør­lan­det». Fors­ker­ne Dag El­ling­sen og Ulla-Britt Lille­aas ga ut denne i vin­ter. De mener det er en sam­men­heng mel­lom Sør­lan­dets høy­ere andel del­tids­ar­bei­den­de kvin­ner og lands­de­lens la­ve­re score på leve­kårs­un­der­sø­kel­ser. Sør­lan­det sli­ter med ufor­holds­mes­sig mye ufør­het, psy­kis­ke li­del­ser og pille­bruk - for å nevne noe.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Fors­ker­ne stil­ler dia­gno­sen: «Et tra­di­sjo­nelt sam­funn der so­sia­li­se­rin­gen av barn i for stor grad fore­går uten hjelp fra det of­fent­li­ge, blir et sam­funn der flere står uten­for». Dag El­ling­sen på­pe­ker at de re­li­giø­se fel­les­ska­pe­ne er ster­ke på Sør­lan­det. For­stå­el­sen av hva som er det gode liv kob­les tid­lig «til re­li­giø­se ideer». Kvin­ne­ne som kom­mer til orde i re­por­ta­sjen, ut­tryk­ker stor til­freds­het med livet i Veg­års­hei. De un­der­stre­ker at de har valgt det selv. El­ling­sen inn­ven­der at de som ikke har ut­dan­nel­se, vil ha vans­ke­lig med å finne at­trak­ti­ve job­ber se­ne­re. An­gå­en­de dem med ut­dan­nel­se spør han om sam­fun­net «skal godta at de vel­ger å være helt eller del­vis ute av ar­beids­li­vet i åre­vis, når man har brukt masse pen­ger på å ut­dan­ne dem».

Ny­an­ser kan bli borte når forsk­ning pre­sen­te­res i medie­ne. Men disse fors­ker­ne synes å ha en klar ideo­lo­gisk agen­da: Sam­fun­net må hjel­pe til med so­sia­li­se­rin­gen av barn og bør knapt godta at mødre vel­ger å jobbe del­tid. Sig­na­le­ne av­spei­ler liten re­spekt for in­di­vi­dets selv­sten­dig­het og fri­het ge­ne­relt, og for for­eldre­ret­ten spe­si­elt.

Så kan man spør­re hvor hold­ba­re på­stan­de­ne er. Hvis bede­hus­kul­tu­ren har skyl­den for Sør­lan­dets sør­ge­lig­he­ter, hvor­dan kan det da ha seg at Ro­ga­land og Sunn­mø­re med sine dype bede­hus­røt­ter har et sterkt og in­no­va­tivt næ­rings­liv? Tid­li­ge­re Vårt Land-re­dak­tør Helge Kjøl­les­dal luf­tet be­ti­me­lig pa­ra­dok­set på Face­bo­ok. Hau­gia­nis­men, som bede­hus­be­ve­gel­sen slek­ter på, har mer enn de fles­te be­ve­gel­ser bi­dratt til dy­na­misk ut­vik­ling av det nors­ke sam­fun­net. Både den og mi­sjons­be­ve­gel­se­ne som fulg­te se­ne­re, åpnet dører for kvin­ner som tid­li­ge­re var stengt.

Krist­ne bør ikke bare rose seg av gam­mel arv, men må som alle andre la seg ut­ford­re til å tenke selv­kri­tisk gjen­nom hvor­dan man bi­drar til sam­funns­byg­ging i dag. Fører vi vi­de­re tid­li­ge­re ti­ders dris­tig­het, djerv­het og vi­sjo­ner for både Guds rike og sam­fun­net vi lever i? Det er ikke selv­sagt. Men vi må også ta til mot­mæle mot lett­vin­te be­skyld­nin­ger mot kris­ten­dom­mens an­gi­ve­li­ge skade­virk­nin­ger.

En­kel­te fors­ke­re har en be­syn­der­lig tendens til å pre­sen­te­re re­sul­ta­ter som be­kref­ter egne syns­punk­ter. Men et helt ele­men­tært poeng i sam­funns­vi­ten­ska­pe­li­ge un­der­sø­kel­ser er at det ikke nød­ven­dig­vis er års­saks­sam­men­heng mel­lom to fak­to­rer som fin­nes i det samme ma­te­ria­let. Vi låner øre til BI-pro­fes­sor Tor­ger Reves svar til Kjøl­les­dals re­flek­sjon på Face­bo­ok: «Disse fors­ker­ne har hatt denne pri­va­te teori­en så lenge at vi be­gyn­ner å bli lei dem».

DAGEN