Er det sant?

Bi­be­lens bud­skap er godt, men det er ikke der­for vi tror på det. Vi tror på det fordi det er sant.

LES FLERE LEDERARTIKLER HER

En av ver­dens mest kjen­te ate­is­ter,Richard Dawkins, send­te oss inn i påske­høy­ti­den med en tanke­vek­ken­de mel­ding på nett­sam­fun­net Twit­ter. Den bri­tis­ke bio­logi­pro­fes­so­ren hev­det nem­lig at spørs­må­let ikke er om re­li­giøs tro gjør folk gode eller dår­li­ge, eller om den trøs­ter men­nes­ker eller skrem­mer dem. Nei, spørs­må­let er om den er sann.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Vi har ikke for vane å si­te­re Dawkins med til­slut­ning når han ut­ta­ler seg om tros­spørs­mål, men i dette til­fel­let gjør vi det. Kris­ten tro står og fal­ler med om det den sier om Gud, ver­den og men­nes­ket, fak­tisk stem­mer.

I C. S. Lewis' ori­gi­na­le og svært les­ver­di­ge klas­si­ker «Dje­ve­len dyp­per pen­nen» får vi et tenkt inn­blikk i hvor­dan en er­fa­ren mør­kets engel lærer opp en uer­fa­ren. Boken kom­bi­ne­rer dypt alvor og kos­te­lig ko­mikk på en ene­stå­en­de måte. Et av po­en­ge­ne er at per­sone­ne som fris­tes, ikke skal spør­re seg om noe er sant. I ste­det skal de kjen­ne etter om det føles bra.

Var dette en ak­tu­ell pro­blem­stil­ling da Lewis skrev sin lille bok på 1940-tal­let, er den det enda mer i dag. I ån­de­li­ge spørs­mål har mage­fø­lel­sen nær­mest fått veto­rett i vår kul­tur­krets. Hodet kan man koble ut først som sist. Ån­de­lig­het og kri­tisk sans fram­stil­les som ufor­en­li­ge stør­rel­ser.

En slik men­ta­li­tet er ikke bi­belsk. Kris­ten tro hvi­ler på his­to­ris­ke kjens­gjer­nin­ger. På denne tiden av året er Jesu opp­stan­del­se et sær­lig ak­tu­elt ek­sem­pel. «Men hvis Kris­tus ikke er stått opp, da er deres tro uten me­ning, og dere er frem­de­les i deres syn­der,» skri­ver Pau­lus i 1. Ko­rin­ter­brev 15, som er kalt opp­stan­del­ses­ka­pit­te­let i Det nye tes­ta­men­te. Uten Jesu opp­stan­del­se slår apos­te­len fast at troen er tom og bud­ska­pet er tomt. Men så kan mange krist­ne vitne om at troen ikke er tom, også slike som har job­bet grun­dig med ut­ford­ren­de inn­ven­din­ger.

Den ame­ri­kans­ke teo­lo­gen og fi­lo­so­fen Wil­liam Lane Craig skrev sin dok­tor­grad på Det nye tes­ta­men­te om Jesu opp­stan­del­se. Han på­pe­ker at han som kris­ten trod­de på Jesu opp­stan­del­se også før han be­gyn­te å fors­ke på spørs­må­let, men li­ke­vel ble han over­vel­det av de ster­ke his­to­ris­ke ar­gu­men­te­ne for at den fak­tisk har fun­net sted.

Bare det at den krist­ne kirke ek­sis­te­rer er i seg selv vans­ke­lig å for­kla­re hvis Jesus ble i gra­ven. Hvor­dan kan det ha seg at redde og des­il­lu­sjo­ner­te di­sip­ler plut­se­lig sto fram med stor fri­mo­dig­het og for­kyn­te at han var stått opp igjen? De fles­te av dem led mar­tyr­dø­den for Jesu skyld. Ville de gjort det for en livs­løgn? Det vir­ker helt usann­syn­lig.

Pau­lus skrev også om opp­stan­del­sen mens flere sam­tids­vit­ner fort­satt levde. Slike kunne lett imøte­gått ham hvis han fór med skrø­ner. Selv var han også en inn­bitt mot­stan­der av de krist­ne og gjor­de alt han kunne for å få ryd­det dem av veien. Hvor­dan kan det ha seg at han snud­de brått om - og be­tal­te en høy per­son­lig pris for dette?

Kris­ten tro er ikke et rent in­tel­lek­tu­elt pro­sjekt. «Vesle vitet strekk ikkje til, eit tru må styd­ja opp­un­der,» kon­sta­ter­te Ivar Aasen. Slik satte han ord på noe vik­tig. Vi kan ikke tenke oss fram til hvem Gud er og hva som er hans vilje. Det må han åpen­ba­re for oss, og det er flere sider ved troen som er umu­li­ge å be­vi­se vi­ten­ska­pe­lig.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Sam­ti­dig er det ufra­vi­ke­lig for krist­ne å fast­hol­de at troen er sann i ob­jek­tiv for­stand og byg­ger på his­to­ris­ke hen­del­ser. Bi­be­lens bud­skap er godt, men det er ikke der­for vi tror på det. Vi tror på det fordi det er sant.

LES FLERE LEDERARTIKLER HER