For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold vi publiserer

☀️ SOMMERKAMPANJE 1 krone, ut august Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

Fortsett 👉

RETTSKRAFTIG: Dommen mot Laila Bertheussen er nå rettskraftig. Tegningen er fra rettssaken i Oslo tingrett.

Et angrep på kunstneres ytringsfrihet

Rettsvesenet har sagt sitt. Nå bør det være tid for eks-statsminister Erna Solberg til å beklage sin håndtering av Bertheussen-saken.

Publisert Sist oppdatert

Det juridiske punktumet er satt for en av de mest spektakulære rettssakene i Norge de siste årene. Tirsdag varslet Laila Bertheussen at hun trekker anken angående straffeutmålingen i trusselsaken mot sin egen samboer, tidligere justisminister Tor Mikkel Wara. Dermed er dommen nå rettskraftig etter at både tingrett, lagmannsrett og Høyesterett har sagt sitt.

Men dette er en sak som egentlig har flere fornærmede enn Wara. Og de andre ofrene i denne saken har fått langt mindre oppmerksomhet enn de fortjener.

Rettsvesenet har konkludert med at Laila Bertheussen gjennom de fingerte trussel-handlingene mot sin samboer, justisministeren, egentlig mente å ramme teaterfolkene bak det omstridte stykket Ways of Seeing. Denne oppsetningen ble spilt på Black Box-teater i Oslo i november 2018 og inneholder en filmsekvens der det vises bilder av hjemmet til samboerparet Bertheussen/Wara. Ifølge dommen har Bertheussen ønsket å få det til å se ut som budskapet i teaterstykket har gitt voldelige antirasister inspirasjon til å angripe huset og bilen deres.

Powered by Labrador CMS