Ekteskap og gjengifte

Spørs­må­let om hvor­vidt Bi­be­len åpner for gjen­gif­te må be­sva­res med teo­lo­gis­ke ar­gu­men­ter.

Solveig Kon­stan­se Algr­øy har vært an­satt ved ImF-eideBild­øy bi­bel­sko­le, og er nå an­satt som pro­gram­le­der iIkir­ken, en nett­sat­sing i regi av NLM-eide Norea Medie­mi­sjon. Tors­dag for­tal­te hun på sin Face­bo­ok-side at hunskal gifte seg med drømme­man­nen. Han har vært gift før, og der­med har hun smer­te­lig måt­tet er­fa­re at ikke alle rundt henne ser udelt po­si­tivt på gifte­pla­ne­ne.

Algr­øy mener det er på tide atMi­sjons­sam­ban­det ogIndre­mi­sjons­for­bun­det på nytt ten­ker gjen­nom hvor­dan de for­hol­der seg til spørs­må­let om gjen­gif­te. For å få de­batt om saken stil­te hun lør­dag opp iVG ogBer­gens­avi­sen, mens hun ikke ville la seg in­ter­vjue av Dagen eller Vårt Land.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Algr­øys kunn­gjø­ring førte til et ras av til­bake­mel­din­ger, og flere tok ster­ke ord i bruk i sin kri­tikk av de nevn­te krist­ne or­ga­ni­sa­sjo­ne­ne. Ta­len­de nok var den teo­lo­gis­ke re­flek­sjo­nen om­trent fra­væ­ren­de.

Gjen­gif­te er et av de aller mestkre­ven­de etikk­om­rå­de­ne å snak­ke om med bi­bel­tro­ska­pen in­takt i vår tid. De ram­me­ne som Bi­be­len pre­sen­te­rer for kjær­lig­he­ten kom­mer lett i bak­grun­nen.

I dette spørs­må­let kom­mer den li­be­ral­teo­lo­gis­ke fa­vo­ritt­øvel­sen med å bruke Jesus mot Pau­lus enda mer til kort enn i ho­mo­fili­spørs­må­let. Jesus selv ut­ta­ler seg ved flere an­led­nin­ger omek­te­skap ogskils­mis­se. Og sam­ti­dig som det blant bi­beltro krist­ne fin­nes ulike syn på hvor­vidt Bi­be­len åpner forgjen­gif­te, vil en­hver som leser Jesu egne ut­sagn kunne se at en re­strik­tiv tolk­ning fin­ner gjen­klang i teks­te­ne.

Noe avdet vik­tigs­te vi som kris­ten kirke kan for­mid­le i vår tid er fri­mo­dig­het på det bi­bels­ke ek­te­ska­pets vegne. Hvis vi be­gyn­ner å fire i hold­nin­gen til ek­te­ska­pet - og der­med også til skils­mis­se og gjen­gif­te - fordi det føles vans­ke­lig å fast­hol­de Bi­be­lens lære, ri­si­ke­rer vi en drei­ning i en mind­re for­plik­ten­de ret­ning.

Dette er ikke minst ak­tu­elt i møte med øk­ning i an­tall skils­mis­ser også i krist­ne miljø.

In­nen­for lu­thersk teo­lo­gi har det lenge vært to syn på saken. Den mest re­strik­ti­ve lin­jen åpner ikke for gjen­gif­te så lenge begge ek­te­fel­le­ne lever. Det så­kal­te gam­mel-lu­thers­ke synet åpner i gitte til­fel­ler for gjen­gif­te for den så­kal­te uskyl­di­ge part.

Dette in­ne­bæ­rer ikke en ge­ne­rell åp­ning for gjen­gif­te. Og i nyere tid har vi re­gist­rert en ned­slå­en­de vilje til å se bort fra det Jesus selv fak­tisk sier om saken både i lu­thers­ke og pente­kos­ta­le eller fri­kir­ke­li­ge leire. Spørs­må­let om hvor­vidt Bi­be­len åpner for gjen­gif­te må be­sva­res med teo­lo­gis­ke ar­gu­men­ter.

Så sent som i de­sem­ber 2011 pub­li­ser­te ho­ved­sty­ret i Norsk Lu­thersk Mi­sjons­sam­ban­det en fyl­dig rede­gjø­rel­se om sam­livs­etikk. Her fast­hol­der ho­ved­sty­ret NLMs re­strik­ti­ve syn på gjen­gif­te. Sam­ti­dig som de åpner for at gjen­gif­te kan være an­satt i or­ga­ni­sa­sjo­nen, un­der­stre­ker de at dette ikke gjel­der «le­der­opp­ga­ver i den krist­ne for­sam­lin­gen». Ho­ved­sty­ret kon­klu­de­rer med at men­nes­ker som er gift for annen gang bare kan «inne­ha stil­lin­ger som ikke har et de­fi­nert ån­de­lig le­der­an­svar.»

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Til­sva­ren­de skri­ver Indre­mi­sjons­for­bun­det i sitt «Verdi­do­ku­ment for bi­bel­sko­len» at ImF nor­malt sier «nei til å ha gjen­gif­te i stil­lin­gar som in­ne­ber ån­de­leg rett­lei­ing og har ein ty­de­leg ka­rak­ter av føre­bi­le­te i seg.» Disse stand­punk­te­ne er vel­kjen­te, og kan neppe være over­ras­ken­de for or­ga­ni­sa­sjo­ne­nes an­sat­te. Og både NLM og ImF må ha an­led­ning til åfølge sin over­be­vis­ning.

På et sjele­sør­gerisk plan er pro­blem­stil­lin­ger knyt­tet til skils­mis­se og gjen­gif­te ofte kre­ven­de å for­hol­de seg til. Det trengs både mot og varme. Men ikke minst i en tid hvor re­la­ti­vis­men står sterkt, er det eks­tra vik­tig at vi hen­ter vår vei­led­ning fra Bi­be­len. Også når det er vans­ke­lig.