SAMMENHENG: Uten Det gamle testamente vil du egentlig ikke ha noe grunnlag for å forstå evangeliet, skriver Stig-André Lippert.

Det gamle testamentet handler om Jesus

Paulus innleder sine brev med en hilsen til mottakerne. De versene i seg selv kan jeg bli oppbygget av. Så også i Romerbrevet, et av brevene vi hedninger henter mest lære fra.

Romerbrevet åpnes med en introduksjon; «Paulus, Jesu Kristi tjener, kalt til apostel, utvalgt til Guds evangelium,».

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Det avsluttes ikke med punktum en gang, så vers to er da nødvendigvis dette «evangelium» som han akkurat har nevnt; «det som han på forhånd lovte ved profetene sine i hellige skrifter».

Profetene i De hellige skrifter har altså skrevet om dette «Guds evangelium». Det gamle testamente handler om Jesus og frelsesverket på Golgata. Skriftene peker fram mot dette sentrum av historien.

Uten Det gamle testamente vil du egentlig ikke ha noe grunnlag for å forstå evangeliet. Langt mindre formidle det videre til andre. Uten Det gamle testamente, ryker Det nye testamente. For Paulus, som var jøde og kjente Skriftene, var dette en selvfølge.

Videre hilser han: «Om sin Sønn, han som etter kjøttet er kommet av Davids slekt».

Hvorfor er det viktig? Jødene visste hvor Messias skulle komme fra. Israels Gud skulle sende jødenes Messias gjennom Davids slekt. Vi skal ikke lese mye i Det gamle testamente før vi ser at Israel spiller en sentral rolle i denne historien.

Paulus løfter dette fram som en stadfestelse i sin hilsen til menigheten, fordi det bekrefter Skriftene. Uten Det gamle testamente og uten Israel, har vi heller ikke noe evangelium.

Men så stopper det heldigvis ikke der:
 «Og som etter hellighets Ånd ble stadfestet å være Guds Sønn i kraft ved oppstandelsen fra de døde, Jesus Kristus, vår Herre.»

Han som profetene har talt om i Skriftene og kommet, som annonsert, av Davids slekt, er blitt stadfestet som Guds Sønn da han sto opp fra de døde. 
At Jesus sto opp fra de døde er helt essensielt for det evangelium som vi forkynner. Men det er også det faktum at Skriftene bekrefter hvem han er.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Vi kan ikke starte denne rekka med evangeliet og oppstandelsen. Vi må helt tilbake til begynnelsen. Vi trenger en god start, syndefallet, Guds dom over synden, utvelgelsen av Israel som skulle bringe Messias på banen, profetene som forteller hva som skal komme, og til slutt Jesu jordiske liv, oppstandelse og himmelfart.

Om du starter denne reisen et annet sted enn helt i begynnelsen, vil i grunn alt rakne. Vi trenger hele Guds Ord, for å formidle et troverdig evangelium. Det visste Paulus, og derfor tar han det med i sin innledning for å minne menigheten på viktigheten av dette.