Den Store Programmereren

I NT ser vi at Jesus bruker mange bilder fra dagliglivet for å forklare hva Guds rike går ut på. Han bruker også eksempler fra dagliglivet for å beskrive Gud som kjærlig Far, som dommer og som Skaper og opphavet til alt.

Et bilde eller et eksempel vil alltid halte - men det er allikevel både godt og nyttig for å beskrive en virkelighet som ikke umiddelbart kan oppfattes av alle. Derfor er det å bruke lignelser et anerkjent prinsipp innen pedagogikken.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Et bilde på Gud og på Guds rike, som først nå i de senere årene er muliggjort, er de sammenligninger som kan gjøres i forhold til datateknikk og programmering. Siden dette er noe jeg selv har hatt en god del med å gjøre, så har det ofte slått meg hvor mange sammenlignings-punkter som finnes mellom datateknikk og det Bibelen lærer om Gud og Guds rike.

Først kan vi jo ta dette med selve skapelsen - det at Gud skaper ved sitt ord. Som det heter i Salme 33,9: ‘Han talte, og det skjedde; han bød, og det stod der.’ Innen data brukes også ‘ord’ som et begrep. Et dataord kan f.eks. bestå av 16 eller 32 bit med en helt bestemt informasjon (av og på i en bestemt rekkefølge). Når vi da f.eks. sender et dataord via tastaturet, da sendes en kommando som får ting til å skje. Noe skapes, kan vi si.

En programmerer kan altså på mange måter sies å være en skaper - en som ved hjelp av et program kan bygge opp hele miljø. Ja, har man de rette programmeringsverktøy, så kan man bygge opp hele verdener med mange ulike aktører, som har forskjellige egenskaper og funksjoner. Dette blir da en virtuell verden, en verden som bare eksisterer på de skjermer som har tilgang til den samme datastrøm.

I denne skjermverdenen er en programmerer ‘allmektig’. Han kan gi de ulike figurene på skjermen de egenskaper han selv vil. Han kan sette opp muligheter og begrensninger både når det gjelder hva egenskaper som de ulike figurene skal ha, eller også i terrenget og miljøet som de beveger seg i. Han kan sette opp fallgruver, eller legge ut skatter og nøkler osv.

Jeg har ofte tenkt at Gud er Den Store Programmereren, som via sitt ‘tastatur’ sender sitt skapende ord. ‘Han sendte sitt ord og leget dem og fridde dem fra graven,’ står det f.eks. i Salme 107, 20.

Men mens menneskers skjerm-verden er begrenset til to dimensjoner - så kan Den Store Programmereren programmere i tre dimensjoner (minst), og inn i den tredimensjonale verden som han selv fra begynnelsen bød komme til eksistens. Han kommanderte fram rammen for det hele - rom og tid, og han kommanderte inn levende skapninger, som til og med kunne gjøre sine egner valg. Med sitt ORD gjorde han alt dette (Joh.1,1-3).

Vi kan selvsagt ikke dra denne analogien for langt, men en annen ting som jeg synes er godt overførbart, er dette med datavirus som kan sammenlignes med synd.

La oss si at du som programmerer hadde fått til og bygd opp et fint program, hvor alt fungerte perfekt. Plutselig en dag virket ingen ting som det skulle. Det som hadde skjedd var at noen hadde plantet datavirus på maskinen din. Dette førte igjen til at ord og kommandoer som var nøye tilpasset DITT system, tok helt andre veier enn hva de skulle. Dette igjen førte til at programmet ditt, som du var så fornøyd med, kollapset fullstendig.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Vi vet fra Bibelen at da Gud skapte verden, så var alt fullkomment. Det står at ‘Gud så på alt det han hadde gjort, og se, det var såre godt’ (1.Mos.1,31). Den Store Programmereren var altså helt fornøyd med det han hadde skapt. Alt var fullkomment og alt virket som det skulle. De første mennesker, Adam og Eva var også helt slik de skulle være - med friheten til å velge enten å lyde Guds ord eller ikke (1.Mos.2,17).

Men som vi vet, Guds fiende ( Matt.13,39) plantet sitt ‘virus’ i de første menneskers sinn, slik at de dessverre valgte å bryte med Guds ord og påbud. De ble altså ledet vill og forført av Guds fiende. Kommandolinjene som var forbeholdt Den Store Programmererens gode og funksjonelle opplegg og program, ble nå infisert av syndens virus, slik at død og elendighet kom inn og gjorde stor skade i det programmet som i utgangspunktet var helt perfekt. Og siden har syndens virus fulgt menneskeheten i generasjon etter generasjon.

Men det ender heldigvis ikke der! For i følge Bibelen har Den Store Programmereren tilveiebragt en fantastisk ‘viruskanner’, som er tilgjengelig for alle som vil. For det står skrevet at Jesu, Guds Sønns blod RENSER FRA ALL SYND ( 1.Joh.1,7). Og så har han gitt oss mulighet til ‘å laste ned friske filer’ slik at alt som er ødelagt av syndens virus, nå kan gjenopprettes i og ved ham (Apg.3,19-26). Derfor kan også apostelen si: ‘Dersom noen er i Kristus, da er han en ny skapning, det gamle er borte, se, alt er blitt nytt!’ (2.Kor.5,17).

Er ikke dette fantastisk, så vet ikke jeg! Så vi har som mennesker og ‘adamitter’ nå virkelig mange gode grunner til å si både ‘halleluja’ og ‘takk og lov og pris’!

Og Jer 29, 11 sier det så fint: ‘For jeg vet hvilke tanker jeg har med dere, sier Herren, fredstanker og ikke ulykkestanker. Jeg vil gi dere fremtid og håp.’