Sjefsredaktør i Jyllands-Posten er overrasket over resulatet i undersøkelsen.

Danskene mot ny trykking av Muhammed-karikatur

Nesten to av tre dansker mener Jyllands-Posten handlet riktig da avisen trykket tolv omstridte karikaturer av profeten Muhammed i 2005. Men et flertall mener det var feil å trykke en av tegningene om igjen.

Jyllands-Posten og 16 andre danske aviser trykket en av karikaturene om igjen i februar da politiet gjorde det kjent at de hadde avdekket drapsplaner mot avistegneren Kurt Westergaard.


En meningsmåling presentert i Jyllands-Posten, viser nå at 58,5 prosent av de spurte mener det var galt å sette den omstridte tegningen av Muhammed med en bombe i turbanen på trykk igjen.


Jyllands-Postens sjefredaktør Carsten Juste er overrasket over resultatet.


- Det er alltid vanskelig å tolke hvorfor folk mener som de gjør, men jeg må innrømme at det undrer meg en del, sier han.


- Grunnen til at vi og alle de andre mediene valgte å trykke tegningene i februar, var journalistisk dokumentasjon. Det skjedde på bakgrunn av at avisens tegner ikke bare ble truet på livet, men at det faktisk fantes drapsplaner mot han, sier han.


Målingen er utført av Rambøll Management blant 1.049 dansker over 17 år.




Boikott


Det skapte voldsomme reaksjoner og opptøyer i flere land i Midtøsten og Asia da Jyllands-Posten trykket de tolv tegningene i september 2005. Danske bedrifter ble boikottet, og næringslivet opplevde store tap.


Også denne gang har trykkingen ført til demonstrasjoner, og supermarkeder i flere land rundt Persiabukta boikotter igjen danske produkter.


- Boikotten vil vare så lenge de krenkende karikaturene fortsetter å bli trykket, sier Mukhtar al-Lawati, informasjonssjef i kjeden Al Jadeeda, til avisa The Times of Oman.




Lei


Avisen Politiken var blant avisene som valgte å trykke Muhammed-karikaturen om igjen i februar. Sjefredaktør Tøger Seidenfaden mener den nye meningsmålingen er et uttrykk for at flertallet av danskene nå er lei av karikaturstriden.


- Første gang kunne unnskyldes. Andre gang virker som en bevisst provokasjon. Befolkningen har nok ikke det samme forholdet til saken og ytringsfriheten som man har i medieverdenen. Jeg tror at det både i den danske befolkningen og blant oss som har deltatt i debatten, er en stor Muhammed-tretthet, sier Seidenfaden.




Forsvarer


Danske Dagblades Forening (DDF) har helt fra begynnelsen av forsvart Jyllands-Postens rett til å trykke tegningen av profeten. Leder Ebbe Dal sier det har vært stor diskusjon om karikaturene innad i foreningen, men han mener trykkingen både fungerer som en journalistisk dokumentasjon og som en solidaritetserklæring overfor tegneren Westergaard.


- Poenget er at selv om ikke alle avisene er enige i Jyllands-Postens opprinnelige valg, er det enighet om at vi må stå sammen og verne om ytringsfriheten når den er truet, sier han.
NTB