| Debatt
Bør kristne gi den moderne staten Israel en særstatus?
JERUSALEM: Bybanevogner passerer hverandre i den travle Jaffagaten i sentrum av Israels hovedstad.
John Solsvik
I den offentlige debatten om det jødiske folk eller staten Israel er det påfallende at kristne stemmer i denne og andre kristne aviser ofte, med få unntak, tar det jødiske folket eller staten Israel i forsvar. Dette gjelder særlig i leserinnlegg og kronikker der begrunnelsene eksplisitt eller implisitt henter støtte i bibelsk og teologisk tenkning. Fenomenet kan ikke forklares utelukkende politisk, men må forstås i lys av bestemte bibeltolkninger og et komplekst kirkehistorisk bakteppe.
En viktig forutsetning er forestillingen om Israels særstilling i Bibelen. I Det gamle testamentet inngår Gud pakter med Israel som folk, knyttet både til land, lov og løfter om fremtidig velsignelse. Enkelte kristne tolker disse tekstene som evig gyldige også etter Kristus, og ser dermed en direkte kontinuitet mellom det bibelske Israel og den moderne staten Israel. I denne lesningen blir støtte til Israel ikke bare et politisk standpunkt, men et uttrykk for troskap mot Guds løfter.
Denne tolkningen står i kontrast til andre kristne tradisjoner som hevder at løftene oppfylles i og med Kristus, og at kirken, sammensatt av både jøder og ikke-jøder, er rammen for Guds videre frelseshandling. Likevel er forestillingen om et vedvarende, særskilt gudsforhold til det jødiske folk fortsatt utbredt, særlig i evangelikale miljøer.