HENSYN: - Det er ikke sikker at abort nødvendigvis er den beste løsningen på lengre sikt. Men hensynet til kvinnens liv og helse må ha forrang i unntakstilfeller hvor hun er offer for en brutal og krenkende handling med påfølgende livstruende lidelser, skriver Liv Kjersti S. Thoresen. Foto: Scandinavian Stockphoto

Bevisstgjøring om livets start

Vi er flere som vil åpne opp folks øyne for fosterets verdi. Menneskeverd mener menneskelivet er uendelig verdifullt helt fra befruktningen av.

Tor­kild Masvie sier i et in­ter­vju med Dagen at Men­neske­verd ikke er ty­de­li­ge når det gjel­der at livet star­ter i uke 1.

Ar­tik­ke­len er ba­sert på hef­tet «Els­ket av Gud - fra en celle stor», som kom ut fre­dag 17. ja­nu­ar.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Men­neske­verd job­ber ut fra det grunn­leg­gen­de synet om at alt men­neske­liv har del i samme men­neske­verd.

En gra­de­ring av men­neske­ver­det ba­sert på ut­vik­ling, funk­sjo­na­li­tet, alder og egen­ska­per, er to­talt uak­sep­ta­belt. Det in­ne­bæ­rer at det be­fruk­te­de egget også har mo­ralsk sta­tus på lik linje med fødte men­nes­ker.

Vår opp­ga­ve er å be­ly­se og in­for­me­re om etis­ke ut­ford­rin­ger, som for ek­sem­pel visse typer pre­ven­sjon og as­sis­tert be­frukt­ning. Vi øns­ker å gi sak­lig opp­da­tert in­for­ma­sjon for så å over­late til folk selv og ta stil­ling til dette.

Det er le­gi­timt å være imot alle for­mer for pre­ven­sjon. Men­neske­verd er ikke imot å bruke pre­ven­sjon, men skil­ler der­imot på pre­pa­ra­ter som hind­rer egg­løs­ning og de som ikke gjør det.

Jo sik­re­re man er på at en egg­løs­ning ikke fin­ner sted, jo sik­re­re er man på at det ikke kan skje en be­frukt­ning.

Det er helt klart en del etis­ke ut­ford­rin­ger knyt­tet til as­sis­tert be­frukt­ning (IVF).

Kuns­tig be­frukt­ning in­ne­bæ­rer at man be­fruk­ter flere egg enn det man ofte be­hø­ver. Over­bliv­ne be­fruk­te­de egg blir of­test fros­set ned. Disse kan opp­be­va­res i fem år og even­tu­elt bru­kes i løpet av denne tiden.

Når be­fruk­te­de egg går til grun­ne som følge av men­nes­ke­li­ge valg, ser vi at dette er etisk pro­ble­ma­tisk. Man kan li­ke­vel hevde at det er en etisk for­svar­lig bruk av prøver­ørs­be­frukt­ning når man kun bru­ker det an­tall egg man plan­leg­ger å sette til­ba­ke liv­mo­ren.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Selv om en slik prak­sis er gjen­nom­før­bar, kan det med­føre dår­li­ge­re sjan­se for gra­vi­di­tet. Vi an­be­fa­ler li­ke­vel at der­som for­eldre­par vel­ger å gå inn i denne be­hand­lin­gen, at de spør om mu­lig­he­ten for at det ikke be­fruk­tes flere egg enn det som skal bru­kes.

Det er vik­tig å re­spek­te­re ulike syns­punk­ter og der­med ulike valg. Vi må også an­er­kjen­ne den ut­ford­rin­gen mange for­eld­re opp­le­ver ved å være ufri­vil­li­ge barn­løse. For­eld­re som får barn ved hjelp av kuns­tig be­frukt­ning, opp­le­ver dette bar­net som en gave.

Helse­ve­se­net prak­ti­se­rer liv mot liv-prin­sip­pet. Det vil si at når mors liv er i fare, prio­ri­te­res hen­nes liv frem­for bar­net hun bærer. Som or­ga­ni­sa­sjon stil­ler vi oss bak dette - noe de fles­te vil synes er mo­ralsk ak­sep­ta­belt.

Gra­vi­di­tet ved in­cest eller vold­tekt er noe av det mest bru­ta­le og smerte­ful­le en kvin­ne kan opp­le­ve. Sek­su­ell kri­mi­na­li­tet er blant de al­vor­ligs­te over­grep som et men­nes­ke kan bli ut­satt for.

Dette er eks­tremtil­fel­ler, og prin­sip­pet om å godta abort når liv står mot liv, vil som her også kunne in­klu­de­re psy­kisk helse.

Abort bør ikke frem­mes som det enes­te al­ter­na­ti­vet, men man bør åpne for mu­lig­he­ten for å ta over­vei­en­de hen­syn til kvin­nen.

Vi vet der­imot ikke hva som på sikt er den størs­te ut­ford­rin­gen for kvin­nen, enten hun bærer frem bar­net eller tar abort. Der­for er det ikke sik­kert at abort nød­ven­dig­vis er den beste løs­nin­gen på leng­re sikt.

Men hen­sy­net til kvin­nens liv og helse må ha for­rang i unn­taks­til­fel­ler hvor hun er offer for en bru­tal og kren­ken­de hand­ling med på­føl­gen­de livs­tru­en­de li­del­ser.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Men­neske­verd ser be­ho­vet for å for­mid­le kor­rekt kunn­skap og skape be­visst­het om li­vets be­gyn­nel­se. Slik for­mer vi gode hold­nin­ger som igjen ska­per gode hand­lin­ger.

I fjor un­der­vis­te Men­neske­verds ung­doms­kon­su­lent i over­kant av 2300 ung­dom­mer i hele Norge, om men­nes­kets verdi og li­vets start.

Etter be­sø­ket skrev en elev ved folke­høg­sko­len føl­gen­de på blog­gen sin:

«Denne jenta og denne or­ga­ni­sa­sjo­nen fikk meg til å tenke på en hel del vik­ti­ge ting og valg som man står oven­for i livet sitt. Før så var jeg en sånn per­son som tenk­te: det er vel ikke så far­lig om man blir gra­vid, det er jo bare å ta abort. Men etter disse verdi­fag­ti­me­ne, er jeg full­sten­dig uenig. Per dags dato kunne jeg aldri tatt abort. Uan­sett om bar­net mitt er funk­sjons­hem­met, har Downs syn­drom eller hva det måtte være. Vi er alle men­nes­ker, vi er alle unike og vi er alle uer­stat­te­li­ge!»

Vi kan ikke all­tid på­leg­ge andre våre opp­fat­nin­ger, men vi kan for­mid­le kunn­skap og gi tid til re­flek­sjon. Det kan føre til ge­nui­ne hold­nings­end­rin­ger, slik denne folke­høg­skole­ele­ven viste.

Det er vik­tig at også krist­ne en­ga­sje­rer seg i te­ma­er om li­vets start. Da er kilde til ny­an­sert og grun­dig in­for­ma­sjon vik­tig.

Boken av Mor­ten Ma­gels­sen, «Men­neske­verd i kli­nikk og po­li­kli­nikk», tar opp flere sen­tra­le te­ma­er som be­rø­rer li­vets start, sett i lys av klas­sisk kris­ten etikk.

Dette er an­be­falt og in­ter­es­sant les­ning for deg som har blitt en­ga­sjert/opp­rørt av Tor­kild Masvies inn­legg de siste da­ge­ne.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Liv Kjersti S. Thoresen

generalsekretær i Menneskeverd

Menneskeverd
Les også
- Kristne bidrar til høye aborttallHefte om ufødt liv