| Debatt
Barth Eide, hvorfor forfølger du Israel?
STRAFFEFORFØLGE KUNDER: Hva i all verden er det de holder på med inne i regjeringen, spør Ella Ystebø.
Terje Bendiksby / NTB / NPK
Hva i all verden er det de holder på med inne i regjeringen? De vil straffeforfølge og til og med fengsle nordmenn som kjøper varer fra Judea og Samaria, som har hatt jødiske bosettinger i flere tusen år. Jeg er sjokkert!
Dette området var en del av landområdet som Israel fikk tildelt i 1948. De mistet det da de umiddelbart ble angrepet av arabiske naboland. Israel vant dette området tilbake i seksdagerskrigen i 1967. Dette har den vestlige verden aldri akseptert. De støtter seg på FN og Den internasjonale straffedomstolen i Haag. Begge disse institusjonene har avslørt seg som antisemittiske.
Det er mange i Norge som abonnerer på månedlige pakker fra et firma i Judea og Samaria. Jeg gjorde det også en stund, men avsluttet det på grunn av høye tollsatser i Norge.