TALSMANN: Det er vanskelig å tenke seg noe svakere og mer ubeskyttet enn barna i mors liv. Å være en talsmann for disse er av avgjørende betydning, men samtidig ikke særlig populært. Det er Børre Knudsens livshistorie et godt eksempel på, skriver innsenderen.

Barmhjertighet – og barnet i mors liv

Salme 145,9: «Herren er god imot alle, og hans barmhjertighet er over alt han har skapt.»

Et av de hebraiske ord som i Bibelen er oversatt med «barmhjertighet», er «rachamim». Det er avledet av ordet for «morsliv» eller «livmor». Det totalt hjelpeløse fosteret er fullstendig avhengig av sin mors beskyttelse, varme og omsorg.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Bibelen er klar på at menneskets ukrenkelige verdi starter ved unnfangelsen, og ikke ved fødselen. Gud har skapt oss og dannet oss fra mors liv (se bl.a. Jes 44,2, Salme 139,13 og Jerm 1,5).

Det er alvorlig å lese beskrivelsen av Mederriket i Jes 13,18: «Over fosteret i mors liv forbarmer de seg ikke, med barn har deres øye ingen medynk.» Denne bibelske kulturkritikk er jeg redd også rammer vår sivilisasjon.

Les også
Nesten halvparten av jordmødrene vil reservere seg dersom abortgrensen blir utvidet

Herren hater ubarmhjertighet (se f.eks. Ordsp 6,16-18). Å forakte de svakeste er et klart uttrykk for ubarmhjertighet. Det er vanskelig å tenke seg noe svakere og mer ubeskyttet enn barnet i mors liv.

Å være en talsmann for disse er av avgjørende betydning, men samtidig ikke særlig populært. Det er Børre Knudsens livshistorie et godt eksempel på.

Når kirkehistorien en gang skal skrives om vår tid, tror jeg han vil bli omtalt som en av de mest ruvende skikkelser. Han praktiserte hva vi leser i Ordspr 31,8: «Lukk opp din munn for den som ikke selv kan tale, før saken for dem som nær bukker under.»

William Wilberforce, en av de mest kjente motstanderne av slaveriet, sa det slik: «La det ikke bli sagt om meg at jeg var taus da de trengte meg.»

Det er vanskelig å tenke seg noe svakere og mer ubeskyttet enn barnet i mors liv.

Norge er nøye med å påpeke urett i mange andre land, og det skal vi fortsette med. Men av den grunn skulle vi i enda større grad våge å påpeke den forferdelige urett som skjer mot det ufødte liv i vårt eget samfunn.

Nordmenn liker å tro at vi lever i et land som har lover som beskytter barna, men saken er at lovene ikke gjelder for de aller minste. Ingen har rett til å gripe inn for å beskytte fosteret, for norske lover gjelder ikke barnets første fase i mors liv.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Det er verd å reflektere over at også Jesus en gang var et barn i mors liv. Børre Knudsen har sagt det så treffende: «Hvert menneske går rundt med en navle, et arr som minner oss om at vi selv har vært et foster i mors mage. Gud selv har en navle! Han ble selv et foster og var avhengig av sin mor Marias omsorg.»

Mot avslutningen av sitt liv samlet Moses det folket som var befridd fra trellekåret i Egypt på blodets grunn. Han la med stort alvor innover dem ordene i 5 Mos 30,19: «Jeg tar i dag himmelen og jorden til vitne mot dere: Livet og døden har jeg lagt fram for deg, velsignelsen og forbannelsen. Velg da livet, så du kan få leve, du og din ætt [etterkommere, barn]!»

Les også
Fosterdrap er synd mot Gud

Jesus er Livets Herre. Og det er han som omtales som veien, sannheten og livet, som har skjenket oss livet. Han har også gitt oss et ansvar for å kjempe for livet. Han vil ingen synders død.

Han vil ikke at noen skal gå fortapt, men at alle skal komme til omvendelse (2 Pet 3,9). Vi tilbys det evige livet for Jesu skyld, gjennom å motta syndenes forlatelse på grunn av hans stedfortredende død på Golgata – uforskyldt og ufortjent.

Han som viser sin barmhjertighet mot alt han har skapt, rekker ut sin barmhjertige hånd til den som har utført ubarmhjertighet – også til den som har valgt bort fosteret i mors liv. Den barmhjertige, Jesus, ble sendt til vår jord for å søke og frelse oss ubarmhjertige syndere.

Dette er dommen over alle mennesker, uten unntak: Vi er urettferdige, onde og ubarmhjertige, og vår fortjeneste er fortapelsen. Redningen er utelukkende å finne, slik det står i Rom 5,8: «Men Gud viser sin kjærlighet til oss ved at Kristus døde for oss mens vi ennå var syndere.»

Barmhjertighetens Far (se 2 Kor 1,3) innbyr oss til å investere i barmhjertighet mot andre mennesker, i stedet for å realisere oss selv. Lys over Land satser særlig på å gi hjelp til de mest hjelpeløse. Misjonens to hovedoppgaver er å forkynne evangeliet til muslimer og å vise barmhjertighet mot mennesker som er i nød.

Å følge Jesus dreier seg ofte om å gå mot strømmen. Guds folk er i mange sammenhenger kalt til å være et motstrømsfolk. Vår oppgave er å kjempe for hva Herren har åpenbart for oss gjennom Bibelen. I en kultur der barnet i mors liv i så stor grad mangler rettsvern, vil vi også løfte frem hva Skriften sier om dette alvorlige temaet.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Mor Teresa sa en gang disse tankevekkende ord: «Den største faren for freden er abort, for hvis en mor kan drepe sitt eget barn, hva skal da hindre meg i å drepe deg, og du i å drepe meg?»