Apokalypse og dommedag

Gunn Hild Lem spør indignert om vi alle er fordømt og egentlig ikke fortjener Guds godhet. Svaret er ja, skriver Hanne Nabintu Herland.

Ate­is­ter mener at kris­ten­tro­en er en usann­syn­lig re­li­gion. Mange av dem som er sikre på at det ikke er et liv etter døden, re­spek­te­rer li­ke­vel and­res rett til å tro på en ån­de­lig di­men­sjon og livet etter døden.

En­kel­te ate­is­ter viser der­imot en be­mer­kel­ses­ver­dig in­to­le­ran­se og nær­mest et ra­se­ri i møtet med de krist­ne dog­me­ne. Skri­bent Gunn Hild Lem ser ut til å være blant dem.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

I NRK Yt­ring 9.2. svart­ma­ler Lem den krist­ne troen, lat­ter­lig­gjør en ung prest og skri­ver di­rek­te usant om sen­tra­le dog­mer. En ny­an­se­ring er der­for nød­ven­dig.

I Norge har vi re­li­gions- og yt­rings­fri­het. Det in­ne­bæ­rer at men­nes­ker får lov til å tro på hva de vil og bør snak­ke fritt om sin tro i sam­fun­net uten å bli het­set.

84 pro­sent av den nors­ke be­folk­nin­gen er til­knyt­tet et tros­sam­funn og over 70 pro­sent tror på en Gud, iføl­ge ISSP 2008.

Da den unge, krist­ne for­kyn­ne­ren Tor André Had­de­land i Indre­mi­sjons­for­bun­det på­pek­te i en re­por­ta­sje at han tror på en til­stand etter døden der en­hver vil bli stilt til an­svar for sine hand­lin­ger, føyde han seg inn i rek­ken av de 2,2 mil­li­ar­der men­nes­ker som be­teg­ner seg som krist­ne.

Sett i et bre­de­re re­li­gions­per­spek­tiv er det langt fra bare krist­ne som ad­va­rer mot en kom­men­de dom.

Også 1,4 mil­li­ar­der mus­li­mer har tan­ker om Guds domme­dag, en apo­ka­lyp­tisk ende­tids­til­stand der en­hver skal stil­les til an­svar for sine hand­lin­ger i livet.

Mus­li­mer mener at domme­dag er en på­min­nel­se om Guds rett­fer­dig­het, at han ser all den ond­skap mange be­dri­ver mot uskyl­di­ge, Gud vil dømme rett­fer­dig.

Fryk­ten for domme­dag gjør der­med at in­di­vi­det bør tenke seg om før man gjør noe ondt mot andre. Man mener at det er et «øye som ser» alt som skjer på jor­den.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Men­nes­ket an­se­es ikke som over­latt til seg selv i en me­nings­tom til­væ­rel­se der «Gud er død» og sam­vit­tig­he­ten en unyt­tig vei­vi­ser, slik Nietz­sche ville ha det til.

Andre ver­dens­le­den­de re­li­gio­ner be­ly­ser også noe av det samme spørs­må­let. Hin­du­is­mens re­in­kar­na­sjon be­rø­rer men­nes­kets iboen­de fø­lel­se av at å velge det gode eller det onde vil få store kon­se­kven­ser i livet etter døden.

Også her er bud­ska­pet om hel­ve­te. I Per Kvær­ne og Kari Vogts «Re­li­gions­lek­si­kon» de­fi­ne­res «hel­ve­te» fra det nor­rø­ne ordet «hel» og er en be­teg­nel­se på døden, døds­ri­ket og en straff som enten er tids­be­gren­set eller evig. Ofte er det et sted i jor­dens indre som er opp­delt i flere av­de­lin­ger, både kalde og varme.

Mid­del­al­de­rens og andre epo­kers fore­stil­lin­ger om hel­ve­te, blant annet be­skre­vet i Dan­tes «In­fer­no», lar seg der­imot ikke auto­ma­tisk for­ene med Bi­be­lens lære om dom­mens dag eller døds­ri­ket.

For or­dens skyld, be­teg­nel­sen «døds­rike» nev­nes rundt 60 gan­ger i Bi­be­len, «hel­ve­te» om lag 7. Ord er over­satt noe ulikt fra he­bra­isk, gresk og ara­me­isk.

Til sam­men­lig­ning er ordet «rett­fer­dig­het» brukt rundt 120 gan­ger, «god» og «god­het» rundt 220 gan­ger. Hele den krist­ne re­li­gio­nens tyng­de er kjær­lig­hets­for­tel­lin­gen mel­lom Gud og men­nes­ket som gis nåde.

Bud­dhis­men snak­ker i lik­het med kris­ten­tro­en også om veien til en bedre til­stand i dette livet. Her er det vik­tig at men­nes­ket tar opp­gjø­ret med sine egne sinns­gif­ter, slik som grå­dig­het, hat, mis­un­nel­se og sek­su­el­le ut­skei­el­ser.

Hen­sik­ten er å finne en sunn, ba­lan­sert mid­del­vei mel­lom as­ke­se og he­do­nis­me, for å let­te­re oppnå ån­de­lig opp­lys­ning og livs­har­mo­ni. Her hjel­per in­sti­tu­sjo­ner som Modum Bads av­de­lin­ger li­den­de men­nes­ker å gjen­fin­ne den sunne ba­lan­sen.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Po­en­get er at i re­li­gio­ne­nes livs­fi­lo­so­fi får våre valg kon­se­kven­ser, både for dette livet og det neste. Og fordi men­nes­ket er ka­pa­belt til både godt og ondt, er grense­set­ting også vik­tig i sam­fun­net for­øv­rig.

Tra­fikk­reg­ler og andre lov­pa­ra­gra­fer er til for å sikre gode spille­reg­ler der idea­let er å be­løn­ne den lov­ly­di­ge og sørge for en sta­bil stat med re­spekt for men­neske­ver­det.

Hvis ver­dens le­den­de re­li­gio­ner sam­let ad­va­rer mot en kom­men­de dom uten mu­lig­het for be­nåd­ning, hjel­per det lite å bli for­nær­met eller sint over det.

Der­som dette apo­ka­lyp­tis­ke sce­na­rio­et stem­mer, er det klo­ke­re å for­be­re­de seg så godt man kan. Den hen­del­sen vil uan­sett skje enten vi liker det eller ikke. Det er litt av en tanke­vek­ker.

Gunn Hild Lem spør in­dig­nert om vi alle er for­dømt og egent­lig ikke for­tje­ner Guds god­het. Sva­ret er ja. Kris­ten­tro­en for­tel­ler kort opp­sum­mert at men­nes­ket i Adams fall mis­tet sin opp­rin­ne­li­ge uskyld og ble «bitt» av det sa­ta­nis­ke herre­døm­met som pre­ger jor­den.

At en ond kraft fin­nes her er lett å se: ond­skap, hat, ka­pi­ta­lis­tisk po­li­tis­ke eli­ter som bryr seg lite om flykt­ninge­strøm­mer, bor­ger­kri­ger og men­nes­kets li­del­se.

Det onde som valg står i skarp kon­trast til en god og rett­fer­dig Gud. Hele po­en­get med Jesus Kris­tus var ham som det falne men­nes­kets red­nings­plan­ke ut av dette mør­ket.

Gud søkte å finne en måte hvor­ved men­nes­ket kunne finne opp­lyst­het og la seg på­vir­ke av hans ån­de­li­ge lys. Jesus be­ve­get seg sær­lig blant mar­gi­na­li­ser­te, ut­støt­te grup­per i sam­fun­net og viste en used­van­lig nåde.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Selv­sagt er det for­ene­lig med en god Gud at han for­sø­ker å fri men­nes­ket fra un­der­gang. Pau­lus be­skri­ver dess­uten Guds rett­fer­dig­het i Ro­mer­bre­vet 2, der han viser at de som ikke er kjent med Kris­ti bud­skap, vil bli dømt i sam­svar med sam­vit­tig­he­tens og loven i deres hjer­ter.

Føl­ge­lig er det intet be­legg for å hevde at mil­li­ar­der av men­nes­ker, hin­du­er, ki­ne­se­re etc. auto­ma­tisk døm­mes bort fra Guds nær­vær. I disse spørs­mål vil Vår­her­re være helt rett­fer­dig.

Dess­uten, Kina og Syd­øst-Asia er blant kris­ten­tro­ens ster­kes­te bas­tio­ner nå for tiden. Sam­funns­fors­ke­re som Jürgen Ha­ber­mas har lenge på­pekt pa­ra­dok­set ved at re­li­gio­nen er i vekst på kon­ti­nen­ter som Asia, Afri­ka, USA og Syd-Ame­ri­ka, mens Euro­pa er det egent­li­ge stag­ne­ren­de, re­li­gions­fat­ti­ge unn­ta­ket.

Mens vi alle er fan­get i tiden, kan ate­is­ter som ikke tror på et liv etter døden bare slap­pe av. Vi som er tro­en­de ten­ker i et stør­re kos­misk per­spek­tiv idet vi for­be­re­der oss på livet etter døden og det som da skal skje.

Hanne Nabintu Herland

religionshistoriker og forfatter

Les også
Frimodighet på dommens dag
Les også
Tror jeg på helvete?Jarle Haugland
Les også
- Helvetet er uegnet for fjernsynsdebattHelvetesdebatten
Les også
Får kritikk for bibelbruk