Frimodighet på dommens dag

I det rike Norge kan en de­batt om hel­ve­te virke frem­med av flere grun­ner. I til­legg til kris­ten­dom­mens svek­ke­de stil­ling, er det også en kjens­gjer­ning at vi ikke er spe­si­elt opp­tatt av evig­he­ten, skriver Dagen på lederplass.

«Jeg råde vil alle i ung­dom­mens dager at de dog i tide må tenke seg om. Man kan ikke kalle de dager til­ba­ke, man kan ikke vite når Gud hol­der dom», heter det i en salme.

De siste ukene har vi sett til­løp til en ny hel­ve­tes­de­batt, men den gikk fort over. Man­dag i for­ri­ge uke snak­ket pas­tor Jan-Aage Torp med for­fat­ter Gunn Hild Lem om hel­ve­te i Ole Torps de­batt­pro­gram Ak­tu­elt på NRK2.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Pas­tor Torps for­mu­le­rin­ger var langt mer eks­pli­sit­te enn dem Ole Hal­les­by bruk­te da han ut­løs­te den be­røm­te hel­ve­tes­de­bat­ten i 1953. Men uroen i etter­kant kan ikke sam­men­lig­nes.

Dette for­tel­ler ikke minst om de store end­rin­ge­ne i nord­menns re­li­giø­si­tet som har fun­net sted i løpet av de 60 årene som har gått siden pro­fes­sor Hal­les­by opp­ford­ret ra­dio­lyt­ter­ne til å tenke over hvor de ville havne om de falt død om.

I dag blir selv de mest di­rek­te be­skri­vel­se­ne av hel­ve­te stort sett av­vist som ku­rio­si­te­ter.

Man­dag skrev Fa­mi­lie og Medi­ers Jarle Haug­land her i avi­sen per­son­lig om sin egen hel­ve­tes­frykt fra ung­dom­men, og han på­pek­te at det slett ikke var fryk­ten for hel­ve­te som førte ham til tro.

Med den be­trakt­nin­gen tref­fer han noe av det som er ner­ven i den siste run­den av de­bat­ten. Haug­land er ikke den enes­te som i pe­rio­der av livet har kjent på frykt for å gå for­tapt.

Og denne fryk­ten kan noen gan­ger gå over i det di­rek­te sy­ke­li­ge. Dette er det grunn til å ta på det størs­te alvor. Det skul­le være et vik­tig sjele­sør­gerisk an­svar for lan­dets for­kyn­ne­re å for­mid­le et bi­belsk sant syn på li­vets to ut­gan­ger.

Ingen som leser Det nye tes­ta­men­te kan unngå å legge merke til at også Jesus selv snak­ker svært di­rek­te om at det fin­nes en him­mel å vinne og en for­ta­pel­se å unngå. Vi vet ikke mye spe­si­fikt om hvor­dan evig­he­ten vil arte seg, men vi vet at Gud har be­talt en høy pris for at men­nes­ke­ne skul­le få mu­lig­het til å ta imot den frel­sen Ska­pe­ren har be­redt for oss.

Så har mange spurt hvor­dan en god Gud kan sende men­nes­ker i for­ta­pel­sen. Og dette for­blir et av teo­lo­gi­ens vans­ke­ligs­te spørs­mål. Men når vi drøf­ter dette spørs­må­let, må vi ikke unn­la­te å tenke over ut­gangs­punk­tet. Det er lite me­nings­fullt å drøf­te evig for­ta­pel­se uten å ta hen­syn til Guds rett­fer­dig­het og men­nes­ke­nes urett­fer­dig­het.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Vi kan velge å ikke feste lit til det Bi­be­len for­tel­ler. Men når vi vil drøf­te Bi­be­lens lære, kan vi ikke over­se om­ta­len av Guds hel­lig­het.

I det rike Norge kan en de­batt om hel­ve­te virke frem­med av flere grun­ner. I til­legg til kris­ten­dom­mens svek­ke­de stil­ling, er det også en kjens­gjer­ning at vi ikke er spe­si­elt opp­tatt av evig­he­ten. Men hvis for­ta­pel­sens mu­lig­het ikke er reell, frem­står hele det krist­ne frel­ses­bud­skap i et annet lys enn det Bi­be­len gir oss. Der­for er det grunn til å opp­rett­hol­de be­visst­he­ten om at Gud en gang kom­mer til å holde en rett­fer­dig dom.

For den som fryk­ter en evig­het uten Gud, er det grunn til å minne om or­de­ne i Jo­han­n­es' førs­te brev 4:17, til dem som har fått bli Guds barn: «I dette er kjær­lig­he­ten blitt full­endt hos oss: at vi har fri­mo­dig­het på dom­mens dag.»

Les også
Tror jeg på helvete?Jarle Haugland
Les også
- Helvetet er uegnet for fjernsynsdebattHelvetesdebatten
Les også
Får kritikk for bibelbruk
Les også
NRK-utsagn om helvete opprører