Åndelig krise i Vesten

«Sangen til Wenche Myhre passer inn i vår tid: «Når jeg blir 66, først da tar livet til. Når jeg blir 66, da gjør man som man vil». Mange lever ut denne sangen lenge før de er 66 - de gjør som de vil. Nettopp det gjør at vi befinner oss i en åndelig krise i Vesten. Mange gjør som man vil», skriver Sten Sørensen.

Det vik­tigs­te et men­nes­ke kan opp­le­ve er frel­se. Det får be­tyd­ning for både tiden og evig­he­ten. Guds store red­nings­ak­sjon var at men­nes­ke­he­ten skul­le bli frelst: «For Gud send­te ikke sin Sønn til ver­den for å dømme ver­den, men for at ver­den skul­le bli frelst ved Ham» (Joh 3,17). Det er tra­gisk når men­nes­ker tror at Gud er ute etter å dømme dem, når Han tvert imot øns­ker å frel­se dem!

Og frel­sen er en gave. Ingen kan gjøre seg for­tjent til den: «For av nåde er dere frelst, ved troen, og det er ikke av dere selv, det er Guds gave» (Ef 2,8). Hel­di­ge er de som har tatt imot denne gaven! Den er for alle! Jeg er så in­der­lig glad og takk­nem­lig over at Jesus er vår frel­ser.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

I denne ar­tik­ke­len vil jeg mest av alt vekt­leg­ge at Jesus også er vår Herre. Det er av­gjø­ren­de at Han er vår Herre. Jesus viss­te at han var Herre. Da di­sip­le­ne pluk­ket aks på sab­ba­ten, ble fa­ri­se­er­ne sinte. Jesus møtte disse fa­ri­se­er­ne med å si: «Men­neske­søn­nen er Herre over sab­ba­ten». Hva enn det måtte være, så er Jesus all­tid stør­re, for han er Herre. I for­tel­lin­gen da of­fi­se­rens tje­ner ble syk og det ble sendt bud på Jesus, sier of­fi­se­ren: «Herre, Du skal ikke umake Deg, for jeg er ikke ver­dig til at Du kom­mer inn under mitt tak. Men si bare et ord, så blir tje­ne­ren min hel­bre­det». Of­fi­se­ren viss­te at Jesus var Herre, og han viss­te også hvil­ken auto­ri­tet Jesus hadde som Herre!

Da La­sarus var blitt syk og Jesus får be­skjed om det, står det: «Herre, se han som du els­ker, er syk». Jesus ble sta­dig ti­tu­lert som Herre. Etter Jesu him­mel­fart, på pinse­dag, pro­kla­me­rer Peter føl­gen­de: «La der­for hele Is­ra­els hus vite for visst at Gud har gjort Denne Jesus som dere kors­fes­tet, både til Herre og til Kris­tus».

Myn­dig­he­te­ne trod­de de hadde kors­fes­tet en for­bry­ter og opp­rø­rer, men det var Jesus - Her­ren - som ble kors­fes­tet. Pau­lus skri­ver: «For hadde de kjent [Guds vis­dom], hadde de ikke kors­fes­tet her­lig­he­tens Herre» (1. Kor 2,8). En for­bry­ter kunne ikke stå opp fra de døde, men Her­rens Herre kunne det! Alt er Ham un­der­lagt!

Sau­lus var ar­ro­gant og ky­nisk. Han trod­de han gjor­de Gud en tje­nes­te med å for­sø­ke og ut­ryd­de de krist­ne. Men da han var på vei til Da­mas­kus for å fange de krist­ne og føre dem bun­det til Je­ru­sa­lem, får han møte sel­ves­te Jesus. Han blir slått med blind­het og det er en hjelpe­løs og ydmyk Sau­lus som ut­ta­ler: «Hvem er Du, Herre?» Da skjøn­te Sau­lus at Jesus var Herre. Sau­lus ka­pi­tu­le­rer og får et gud­gitt kall. Fra da av blir Jesus hans Herre.

De førs­te krist­ne var to­talt over­gitt til sin Herre. De var vil­li­ge til å gå i døden for sin Herre og Mes­ter. Mange ble også mar­ty­rer. Den førs­te me­nig­hets tros­be­kjen­nel­se var mek­tig enkel: «Jesus er Herre!» Ved å be­kjen­ne Jesus som Herre pro­kla­mer­te de på en og samme tid Jesus som Det gamle tes­ta­men­tets Gud (Her­ren, gr: Ky­rios), som uni­ver­sets su­ve­re­ne Hers­ker, me­nig­he­tens Hode, og sin egen per­son­li­ge Herre! (SeRom 10,9-10 13 og1. Kor 12,3)

Det er av­gjø­ren­de at Jesus er vår Frel­ser! Det er der det star­ter med den nye fød­se­len og frel­sens mys­te­ri­um. Men det er like vik­tig at Jesus blir vår Herre - ikke bare i be­kjen­nel­sen, men i prak­sis, ikke bare i lære, men i liv - ja, både i ord og hand­ling! (Se Luk6,46 og Matt7,21)

I Ves­tens leve­sett pas­ser det at Jesus er Frel­se­ren. Det er jo trygt at Han er med oss som Frel­se­ren, for da er jo livs­for­sik­rin­gen på plass. Men liv­e­ne våre øns­ker vi å leve som vi selv vil. Vi vil være herre i eget liv og gjøre det som pas­ser oss best. Mi­ni­malt med an­svar og for­plik­tel­ser, for livet skal jo leves og nytes.

San­gen til Wen­che Myhre pas­ser inn i vår tid: «Når jeg blir 66, først da tar livet til. Når jeg blir 66, da gjør man som man vil». Mange lever ut denne san­gen lenge før de er 66 - de gjør som de vil. Nett­opp det gjør at vi be­fin­ner oss i en ån­de­lig krise i Ves­ten. Mange gjør som man vil.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

I Judas brev vers fire leser vi om en bil­lig og far­lig nåde: «For noen men­nes­ker har sne­ket seg ube­mer­ket inn, slike som for lenge siden ble opp­skre­vet til denne dom­men: De er ugu­de­li­ge som for­ven­der Guds nåde til løs­ak­tig­het og for­nek­ter den enes­te Herre Gud og vår Herre Jesus Kris­tus».

Man skal være på vakt når noen sier: «Det er ikke så far­lig, lev som du vil, her er fri­het, for nåden hjel­per uan­sett.» Ja, vi er helt av­hen­gig av Guds nåde. Men det betyr ikke at vi skal synde på nåden og leve et løs­slup­pent liv. For­ma­nin­gen gjel­der: «Dere har tatt imot Kris­tus Jesus som Herre. Lev da i Ham!»

Den som vil følge Jesus må hver dag ta opp sitt kors og følge Ham. Det er ut­ford­rin­gen, men også vår mu­lig­het til et spen­nen­de liv!