NOAS ARK: Selv om teologene til en viss grad antar at GT refererer til historiske hendelser som faktisk har skjedd, så stiller de seg kritisk til de bibelske forfatteres tolkning og konkrete utforming av disse historiske hendelser, skriver Per Bergene Holm. (Illustrasjonsfoto: Scandinavian Stockphoto)

Akademi og bibelsyn

«Den agnostiske metode nekter teologene å forutsette at de bibelske forfattere talte og skrev, ikke ut fra sin menneskelige vilje og forståelse, men drevet av Den Hellige Ånd», skriver Per Bergene Holm.

To lek­to­rer ved NLA, Sol­berg og Saug­stad, har en­de­lig sagt noe of­fent­lig om hva som un­der­vi­ses for ele­ve­ne på NLA. Skjønt or­de­ne mer er egnet til å til­slø­re enn åpen­ba­re hva som fak­tisk læres.

Noe er li­ke­vel sagt. Sol­berg mener å finne dek­ning i Skrif­ten for «me­to­disk ag­nos­ti­sis­me». Og det er jo ikke så lite som er sagt med det. Sol­berg mener å lese ut fra 1Mos 1 at ver­den er «se­ku­la­ri­sert» fordi intet av det skap­te til­leg­ges gud­dom­me­lig­het. Men at Skrif­ten helt rik­tig på det ster­kes­te av­vi­ser all form for pan­te­is­me, betyr vel ikke at vi kan for­stå ska­per­ver­ket uten Gud eller tale sant om ska­per­ver­ket uten å tale om Gud? Ser ikke Sol­berg selv det lo­gisk uhold­ba­re i sin ar­gu­men­ta­sjon?

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Jeg tren­ger ikke å kjen­ne bil­kon­struk­tø­ren for å for­stå hvor­dan en bil fun­ge­rer. Det er rik­tig. Jeg kan teste kjøre­egen­ska­per og mo­tor­ef­fekt, sik­ker­hets­ut­styr og så vi­de­re. Men i det jeg skal snak­ke om hen­sikt, for­mål, me­ning og til­bli­vel­se av de ulike de­le­ne og deres funk­sjon, så vil det være un­der­lig å tale om dette uten å trek­ke inn kon­struk­tø­ren. For det er jo han som har lagt inn hen­sikt, for­mål og me­ning i de ulike kom­po­nen­te­ne og satt dem sam­men i sin form og til­pas­set dem hel­he­ten, det er ikke noe kom­po­nen­te­ne har fun­net på selv.

Vi kan vel tale om hvor­dan ska­per­ver­ket fun­ge­rer uten å tale om Gud. Vi kan måle, ta prø­ver, søke å for­stå funk­sjo­ner og sam­men­hen­ger. Vi kan lære oss om krop­pens ana­to­mi og or­ga­ne­nes funk­sjon. Men i det vi skal si noe om hen­sikt, for­mål, me­ning og til­bli­vel­se, så vil en me­to­disk ag­nos­ti­sis­me være ut­trykk for en me­to­disk van­tro i for­hold til Ska­pe­ren! Det ser vi i den mo­der­ne vi­ten­ska­pen. Der taler man fri­mo­dig om hen­sikt, for­mål, me­ning og til­bli­vel­se, men uten Gud. I ste­det for Gud set­ter man evo­lu­sjo­nen, til tross for at man ikke fin­ner grunn­lag i forsk­nin­gen for å tale om noen slik evo­lu­sjon. Me­to­den åpner imid­ler­tid ikke for andre mu­lig­he­ter! Men hva gjør dette sær­lig aka­de­misk høy­ver­dig?

In­nen­for teo­lo­gi­en blir den aka­de­mis­ke ag­nos­ti­sis­men enda mer uhold­bar. En vil fors­ke på de ulike skrif­ters til­bli­vel­se og for­stå deres inn­hold, ikke ut fra troen på Guds åpen­ba­ring gjen­nom pro­fe­ter og apost­ler i Skrif­ten, men ut fra en re­li­gions­his­to­risk teori om en ut­vik­ling i Is­ra­els re­li­gion og den krist­ne me­nig­hets tro. Det kan man fors­ke på med ulike syn på om Is­ra­els re­li­gion og den førs­te krist­ne me­nig­hets tro var sann, det vil si om den Gud som Is­rael og me­nig­he­ten trod­de på ek­sis­te­rer eller ikke, og med ulike syn på tro­ver­dig­he­ten av de gam­mel­tes­ta­ment­li­ge og ny­tes­ta­ment­li­ge vit­ner.

Den ag­nos­tis­ke me­to­de nek­ter nem­lig teo­lo­ge­ne å for­ut­set­te at de bi­bels­ke for­fat­te­re talte og skrev, ikke ut fra sin men­nes­ke­li­ge vilje og for­stå­el­se, men dre­vet av Den Hel­li­ge Ånd (2Pet 1:20-21). Når man ute­luk­ker Gud fra me­to­den, så har man intet annet valg! Da må man en­si­dig søke den­ne­si­di­ge for­kla­rings­må­ter. Men dette er ikke «fri» eller «nøy­tral» forsk­ning, men en forsk­ning som i ut­gangs­punk­tet stil­ler seg van­tro til det Skrif­ten selv sier om GTs til­bli­vel­se! Man må ta som ut­gangs­punkt at de gam­mel­tes­ta­ment­li­ge for­fat­ter­ne skrev ut fra de re­li­giø­se fore­stil­lin­ger og den vir­ke­lig­hets­opp­fat­ning som gjaldt i sam­ti­den. De bi­bels­ke skrif­ter anses å ha samme funk­sjon og være in­nen­for til­sva­ren­de re­li­giø­se sjang­re som man fin­ner i Is­ra­els re­li­giø­se om­gi­vel­ser. Det er sam­ti­den som er tolk­nings­nøk­kel.

Men Skrif­ten selv sier at pro­fe­te­ne talte og skrev i kraft av gud­dom­me­lig åpen­ba­ring (Jes 22:14; Jer 1:2 og mange andre ste­der) om noe som de ikke selv mak­tet å for­stå fullt ut, noe som de selv måtte grans­ke og søke å skue inn i (1Pet 1:10-12). Den ag­nos­tis­ke me­to­den som Sol­berg hyl­ler leder uve­ger­lig til en re­li­gions­his­to­risk inn­falls­vin­kel som er i mot­strid med Skrif­tens selv­vit­nes­byrd, og i strid med Jesu og apost­le­nes ord om GT. At dette an­fek­ter ele­ve­ne er ikke un­der­lig, for de møter ikke tro­ens for­hold til Skrif­ten i slik un­der­vis­ning, men van­tro­ens: Har Gud vir­ke­lig sagt?

Selv om teo­lo­ge­ne til en viss grad antar at GT re­fe­re­rer til his­to­ris­ke hen­del­ser som fak­tisk har skjedd, så stil­ler de seg kri­tisk til de bi­bels­ke for­fat­te­res tolk­ning og kon­kre­te ut­for­ming av disse his­to­ris­ke hen­del­ser. Man mener at fram­stil­lin­gen pre­ges av ideo­lo­gis­ke og re­li­giø­se fø­rin­ger, et ut­slag av sam­ti­di­ge re­li­giø­se fore­stil­lin­ger og hen­sik­ter. Ska­pel­ses­be­ret­nin­gen el­lers synd­flods­be­ret­nin­gen taler føl­ge­lig ikke om noe som his­to­risk har skjedd på den måte det for­tel­les. Over­ord­ne­de re­li­giø­se fore­stil­lin­ger og hen­sik­ter far­ger fram­stil­lin­gen, og vi må føl­ge­lig kunne tenke hva vi vil om hvor­dan ver­den har blitt til og om om­fan­get av den flom­men som 1Mos taler om.

Det samme gjel­der Jona og Job - og andre. Man stil­ler seg tvi­len­de, til dels di­rek­te for­nek­ten­de, til at det er tale om his­to­ris­ke per­soner og his­to­ris­ke hen­del­ser. Det er re­li­giø­se dikt med en be­stemt re­li­giøs og ideo­lo­gisk hen­sikt. Vi kan stil­le oss kri­tis­ke, både til de his­to­ris­ke hen­del­ser, men også til de re­li­giø­se og ideo­lo­gis­ke opp­fat­nin­ger vi mener å finne i de bi­bels­ke teks­te­ne, for det er alt sam­men et ut­trykk for den re­li­giø­se tro som for­fat­ter­ne hadde. Og mangt og mye hos dem var altså tids­pre­get, de hadde ikke nådd fram til den klar­het som kom med Jesus.

Men slik for­hol­der ikke Jesus og apost­le­ne seg til GT. Apos­te­len Peter leser ska­pel­ses­be­ret­nin­gen og synd­flods­be­ret­nin­gen som fak­tisk his­to­rie (jf 2Pet 3:4-6). Men han var kan­skje også bare et barn av sin tid? Og Skrif­ten re­fe­re­rer gjen­tat­te gan­ger til både Jona og Job som his­to­ris­ke per­soner. Men det tren­ger altså ikke vi å være bun­det av! Vi har jo aka­de­misk fri­het til å stil­le oss tvi­len­de til slikt, ut fra na­sjo­nalt og in­ter­na­sjo­nalt an­er­kjen­te kri­te­ri­er for aka­de­misk tenk­ning. Ja, hva er Gud og Guds ords myn­dig­het mot slike vel­di­ge auto­ri­te­ter!

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Sol­berg skri­ver at vi som evan­ge­lisk-lu­thers­ke krist­ne må lese GT i lys av Jesus Kris­tus . Ja, det er sant og visst. Men det betyr også at vi må lese GT slik Jesus og hans apost­ler leste det, el­lers er det tale om en annen Jesus og et fra­fall fra apo­sto­lisk kris­ten­dom! Jesus irette­set­ter ikke noen for å holde fast på en bok­stav­tro for­stå­el­se av Skrif­ten (Mt 5:17f), men han an­kla­ger for å være trege til å tro det som pro­fe­te­ne har talt (Luk 24:25).

Sol­berg tar apos­te­len Pau­lus, old­kir­ken, klas­sisk evan­ge­lisk lu­thersk kris­ten­dom og Børre Knud­sen til inn­tekt for sitt bi­bel­syn. Ar­gu­men­ta­sjo­nen for at han har disse på sin side er så tynn og inn­holds­løs at jeg for­skrek­kes. Dette fun­ge­rer kan­skje som skrem­men­de makt­språk å ar­gu­men­te­re slik, men som aka­de­misk ar­gu­men­ta­sjon er det helt uten verdi.

Med old­kir­ken lærer vi at åpen­ba­rin­gen blir kla­re­re og kla­re­re gjen­nom his­to­ri­en. Lyset skin­ner ster­ke­re og ster­ke­re. Men det betyr ikke at old­kir­ken lærte at den førs­te åpen­ba­ring var usann eller inne­holdt feil. (Da ser jeg bort fra kjet­te­ren Mar­kion, som li­be­ra­le teo­lo­ger nå tryk­ker til sitt bryst). Løf­tet om at kvin­nens ætt skal knuse slan­gens hode er et sant og klart løfte om Kris­tus. Se­ne­re ut­fyl­les løf­tet og klar­he­ten for­ster­kes med tale om Abra­hams sønn som skal brin­ge vel­sig­nel­se til alle jor­dens slek­ter, om Da­vids sønn, som skal fødes i Bet­le­hem i Juda og så vi­de­re. Det sies mer om på hvil­ken måte slan­gens hode skal knu­ses, gjen­nom den for­bil­led­li­ge guds­tje­nes­te med sted­for­tre­den­de so­ning gjen­nom yp­perste­pres­tens tje­nes­te på den store for­sonings­da­gen. Inn­til per­sonen selv står der, Jesus Kris­tus, det Guds lam som bærer ver­dens synd.

Sol­bergs hen­vis­ning til Pau­lus og evan­ge­lisk-lu­thersk kris­ten­dom for­står jeg som en an­tyd­ning om at bok­stav­tro bi­bel­les­ning er lo­visk. Det fin­nes helt sik­kert lo­vis­ke men­nes­ker som vil være bok­stav­tro, og som ikke med apos­te­len Pau­lus og re­for­ma­to­re­ne har lært å skjel­ne mel­lom lov og evan­ge­li­um. Men å påstå at år­sa­ken til fa­ri­se­is­me og lo­visk­het lig­ger i bok­stav­tro­het og at Pau­lus og re­for­ma­to­re­ne tok av­stand fra bok­stav­tro les­ning av Skrif­ten, vit­ner både om mang­len­de for­stå­el­se for hva lo­visk­het er og en lett­vint om­gang med både Skrif­ten og dogme­his­to­ri­en.

Per Bergene Holm

cand.theol.

Les også
Om akademi og bibelsynPeder K. Solberg
Les også
Bibeltroskap og fri forskningAnne-Margrete Saugstad
Les også
Rammer for høgare utdanningBjarne Kvam