250 år er «revet» bort

Et litt uhøy­ti­de­lig regne­styk­ke viser at Bård og Ve­gard Yl­vis­åker med sin tre mi­nut­ter lange reve-videosnutt har dis­tra­hert ver­den i rundt 250 år.

« Ge­ring - ding- ding- ding- din­ge­rin­ge­ding!» Yl­vis-brød­re­nes video « The Fox» har i skri­ven­de stund blitt sett 38 mil­lio­ner gan­ger på Yout­ube.

En til­syne­la­ten­de enkel og hu­mo­ris­tisk tekst med fen­gen­de ryt­mer og pro­duk­sjon le­vert av Star­gate har fått hele ver­den i be­ve­gel­se.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Drøyt to uker etter at san­gen ble pub­li­sert har den al­le­re­de ruk­ket å bli sett 38 mil­lio­ner gan­ger.

Ohio Uni­ver­sity sitt « Mar­ching Band» frem­før­te en cover­ver­sjon av Yl­vis-lå­ten foran en full­satt sta­dion da Ohio Bob­cats møtte Mar­shall Thun­de­ring Herd.

Ja, brød­re­ne fra Ber­gen har til og med vek­ket den sør­kore­ans­ke Yout­ube-stjer­nen PSY som tvit­ret:

«Chal­len­ge accep­ted» (Jeg tar ut­ford­rin­gen) under Yl­vis-brød­re­nes video.

PSYs « Gangnam Style» er nå sett svimlende 1,77 milliarder ganger på Youtube.

Vi lever i en kul­tur der be­røm­mel­se kan opp­nås vel­dig hur­tig. Skal en sam­men­lig­ne den in­ter­na­sjo­na­le suk­ses­sen som Ylvis har hatt med andre nord­menn må en trek­ke fram men­nes­ker som Nan­sen, Munch eller Grieg.

Og selv om det lig­ger både ar­beid og ta­lent bak reve­stre­ke­ne fra Bård og Ve­gard må vi vel kunne si at de er av et annet ka­li­ber enn våre ver­dens­kunst­ne­re og opp­da­ge­re. I til­legg kom­mer det fak­tum at mens de andre bruk­te et helt liv på å bli en del av ver­dens kul­tu­rel­le ba­ga­sje - og mange av dem opp­nåd­de det ikke før etter sin død - tok det brød­re­ne Ylvis i over­kant av 14 dager.

The Fox-suk­ses­sen sier vel noe om en ver­den som lar seg dis­tra­he­re. En lenke til en mor­som film kan være alt som skal til for at mange av oss klik­ker seg ut av det vi hol­der på med, og inn på noe helt annet.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Med The Fox har dette skjedd rundt 38 mil­lio­ner gan­ger. Et litt uhøy­ti­de­lig regne­styk­ke viser der­med at Bård og Ve­gard Yl­vis­åker med sin tre mi­nut­ter lange snutt har dis­tra­hert ver­den i rundt 250 år.

Yl­vis-brød­re­ne bru­ker blant annet be­røm­mel­sen til å pro­mo­te­re gode for­mål, og har blant annet fron­tet UNICEFs fad­der­ak­sjon på TV Norge.

Og vi skal vel hel­ler ikke fnyse av ver­di­en i den mu­lig­he­ten for at­spre­del­se fra hver­da­gen som un­der­hold­nings­bran­sjen til­byr.

I til­legg kan det vel hev­des at det lig­ger mye dis­trak­sjon i selve ska­per­ver­ket: En vak­ker sol­ned­gang, fugle­kvit­ter eller bloms­ter­prakt kan alle by på et lite puste­rom uten at det kan sies å ha vel­dig stor nytte­ver­di.

Les også
- Revekostyme, Ellen-style