250 år er «revet» bort
Et litt uhøytidelig regnestykke viser at Bård og Vegard Ylvisåker med sin tre minutter lange reve-videosnutt har distrahert verden i rundt 250 år.
« Gering - ding- ding- ding- dingeringeding!» Ylvis-brødrenes video « The Fox» har i skrivende stund blitt sett 38 millioner ganger på Youtube.
En tilsynelatende enkel og humoristisk tekst med fengende rytmer og produksjon levert av Stargate har fått hele verden i bevegelse.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Drøyt to uker etter at sangen ble publisert har den allerede rukket å bli sett 38 millioner ganger.
Ohio University sitt « Marching Band» fremførte en coverversjon av Ylvis-låten foran en fullsatt stadion da Ohio Bobcats møtte Marshall Thundering Herd.
Ja, brødrene fra Bergen har til og med vekket den sørkoreanske Youtube-stjernen PSY som tvitret:
«Challenge accepted» (Jeg tar utfordringen) under Ylvis-brødrenes video.
PSYs « Gangnam Style» er nå sett svimlende 1,77 milliarder ganger på Youtube.
Vi lever i en kultur der berømmelse kan oppnås veldig hurtig. Skal en sammenligne den internasjonale suksessen som Ylvis har hatt med andre nordmenn må en trekke fram mennesker som Nansen, Munch eller Grieg.
Og selv om det ligger både arbeid og talent bak revestrekene fra Bård og Vegard må vi vel kunne si at de er av et annet kaliber enn våre verdenskunstnere og oppdagere. I tillegg kommer det faktum at mens de andre brukte et helt liv på å bli en del av verdens kulturelle bagasje - og mange av dem oppnådde det ikke før etter sin død - tok det brødrene Ylvis i overkant av 14 dager.
The Fox-suksessen sier vel noe om en verden som lar seg distrahere. En lenke til en morsom film kan være alt som skal til for at mange av oss klikker seg ut av det vi holder på med, og inn på noe helt annet.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Med The Fox har dette skjedd rundt 38 millioner ganger. Et litt uhøytidelig regnestykke viser dermed at Bård og Vegard Ylvisåker med sin tre minutter lange snutt har distrahert verden i rundt 250 år.
Ylvis-brødrene bruker blant annet berømmelsen til å promotere gode formål, og har blant annet frontet UNICEFs fadderaksjon på TV Norge.
Og vi skal vel heller ikke fnyse av verdien i den muligheten for atspredelse fra hverdagen som underholdningsbransjen tilbyr.
I tillegg kan det vel hevdes at det ligger mye distraksjon i selve skaperverket: En vakker solnedgang, fuglekvitter eller blomsterprakt kan alle by på et lite pusterom uten at det kan sies å ha veldig stor nytteverdi.