For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold vi publiserer

☀️ 1 krone for 1 måned Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

Fortsett 👉

STENGES UTE: Fra og med i sommer får ikke kommuniteten lenger holde søndagsgudstjeneste i Bjärka Säby. Begrunnelsen er ønsket om en tydeligere pinsekobling. Nå hagler beskyldningene på begge sider i konflikten.

Slottet Bjärka-Säby skulle samle kristne, men endte i splittelse

Eierne ønsker et tydelig pinsefokus. Peter Halldorf, som ledet driften, kjemper for kristen enhet som inkluderer katolikker og ortodokse.

Publisert Sist oppdatert

Meditasjon, helgenkalendere og tidebønn. Messer med prosesjoner, røkelse og liturgiske klær. Livet på Bjärka-Säby-slottet er ikke som livet på andre slott, men så er det heller ikke hvem som helst som holder til der.

Hit, til det herskapelige godset utenfor den svenske byen Linköping, samles kunstnere, vitenskapsmenn, teologer og ledere fra hele Norden og ulike kirkesamfunn. Hjernen bak er den profilerte pinsepastoren Peter Halldorf. Da han grunnla fellesskapet Den ekumeniska kommunitet (EKiBS) i 2008 var tanken et tverrkirkelig fellesskap rotfestet i pinsekarismatisk tradisjon. Siden den gang har Pingstkyrkan Linköping, som eier slottet, sluttet med bibelskole og lovsangskvelder. Er Bjärka-Säby nå blitt et arnested for katolsk og ortodoks kristendom, spør kritikerne seg.

Pingstkyrkan Linköping fikk uansett nok.

Powered by Labrador CMS