For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

1 måned - 1 krone Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

Fortsett 👉

| Baktanker

Når musikk leder til tro

Gjennom Kierkegaards tanker ikledd moderne dempet jazz, fikk jeg ny næring og et svar på hvorfor jeg tror.

SVEIN INGE OLSEN: Leder for Protestfesivalen, skribent og journalist.
Publisert Sist oppdatert

Nylig kom jeg over den svenske jazzsangerinnen Isabella Lundgren og hennes nye album «What Cannot Be Told», som er en neddempet plate med dype tekster. I et intervju forteller hun om hvordan Søren Kierkegaard åpnet døren for henne til å tro. Inspirert av ham laget hun «Over Seventy Thousand Fanthoms of Water», som er en av sangene på albumet.

Kierkegaard skrev metaforisk og brukte begrepet «70.000 favner» for å beskrive uendeligheten. Isabella snakker i intervjuet om motsatsen, vadefuglene som aldri går lenger enn at de kan kjenne bunnen. Jeg kan kjenne meg igjen i det, konkret med min vannskrekk og min angst.

Sytti tusen favners vann

Powered by Labrador CMS