Bildet er hentet fra 2009 der nettprestene Harald Daasvand, Knut Nåteland og Idun Strøm Sefland lanserer den nye nettkirken som ble åpnet av kultur- og kirkeministeren.

Leser du Bibelen på Instagram?

Har bibellesningen din blitt et kjapt klikk på sosiale medier? Her kan du lese hva du går glipp av.

I vår tid tilegner vi oss nyheter og informasjon i korte, lett-å-lese versjoner, som kommer raskt til poenget.

Det fungerer helt fint når det gjelder å lese siste nyhetsoppdateringer, men dessverre påvirker dette oss til å forvente at all informasjon skal være rask og effektiv. Vi har blitt vant til å lese 280-tegns twitter-meldinger, kikke på kjappe snapchat-historier og vise noen at vi bryr oss om dem ved å dobbel-klikke på bildet deres.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

En distrahert generasjon

En ny studie viser at skal man fange menneskers oppmerksomhet idag, må det gjøres innen åtte sekunder. Vår generasjon har blitt vant til å alltid tenke på det neste vi skal gjøre. Til gjengjeld blir vi lett distrahert. Det har ført til at det kjente amerikanske fotballlaget «San Francisco 49ers» har innført mobil-pauser hver halvtime når de har treninger og møter fordi studier fra Stanford viser at millenniumsgenerasjonen er for distraherte og tar ikke til seg mye lærdom etter å ha vært fokuserte i en halv time.

Denne måten å tenke på har også påvirket måten vi leser Bibelen på. Med mobilene alltid plassert foran oss, kan vi ende opp med å oppfatte Guds ord som noe som skal passe inn i en tweet eller bli lagt over et vakkert landskapsbilde på Instagram. Vi har endret oss fra å lese Bibelen for vår egen del, til å lese korte bibelvers eller meninger som er delt av andre.

Som kristne i dag, er det lettere å re-poste et bibelvers for at alle våre følgere skal se det, enn å tilbringe en halv time med å lese bibelen og bli mer effektive etterfølgere av Jesus. Og dette er et problem. Jesus sa selv i Joh 15,4: «Bli i meg, så blir jeg i dere. Likesom greinen ikke kan bære frukt av seg selv, men bare når den blir i vintreet, slik kan heller ikke dere bære frukt uten at dere blir i meg».

Bibelen kan forvandle oss

Vi er kalt til å bli og forbli i Jesus, og måten vi gjør det på er gjennom Skriften. Det betyr at majoriteten av vår «stille tid» ikke burde bli tilbrakt sammen med ordene fra sosiale medier foran oss. Bibelen er ikke noe vi bare kan skrolle oss igjennom og dobbelklikke på våre favorittvers. Det er noe vi må lese, studere, meditere over og gjennom dét la våre liv bli forvandlet.

Vår daglige dose med Skriften bør alltid skje før vi sjekker våre mobiler. Men det kommer til å bli en vanskelig vane å bryte. Så hvordan gjør vi det?

1. Lag en plan

Finn en leseplan som hjelper deg å finne et system for bibellesningen din og til å nå noen mål underveis. Hver og én må finne en måte som fungerer for seg. Kanskje du vil lese gjennom bibelen på ett år? Eller på to, tre år? Hvis du ikke vet hvordan du skal begynne, sjekk ut hjelpemidler på internet. Det finnes massevis av gode bibelleseplaner der. Lag en plan og begynn å lese.

2. Finn tid og sted

Finn et tidspunkt og et sted som passer for deg hver dag, og tillat deg selv å sette av tid til deg selv og med Gud. Dette kan kanskje virke unødvendig, men mens vi ofte legger planer for andre gjøremål, unngår vi ofte å gjøre det samme med bibellesning. I stedet håper vi bare at vi skal få tid i løpet av dagen.

Du trenger å være målbevisst når det gjelder å tilbringe tid med Gud. Hvis du ikke setter av tiden, vil andre gjøremål komme i veien. Du kan jo være kreativ når det gjelder hvor og når. Det kan være en lokal kaffebar om ettermiddagen eller rett og slett ved kjøkkenbordet hver morgen før noen andre våkner.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

3. Notér tankene dine

Finn en måte å notere ned tankene, bønnene og refleksjonene du gjør deg om teksten du leser. Dette vil hjelpe deg å dokumentere måten Gud jobber i ditt liv på og å se bakover for å huske Hans trofasthet.

Det kan også hjelpe deg med å forstå deg selv i forhold til Gud. Når vi skriver om hva Skriften sier, vil vi automatisk relatere til våre egne liv og hvordan ordene vil påvirke måten vi lever våre liv på. Gjør notatene slik det passer din livsstil best. Det kan være håndskrevne notater i en notisbok, en egen fil på datamaskinen din, eller, hvis du er kunstnerisk, kan du tegne hva Gud lærer deg.

For min egen del synes jeg det er en hjelp å skrive ned tre forskjellige ting: Hva forfatteren sier i teksten, hvordan jeg skal implantere dette i mitt eget liv, og til slutt en bønn til Gud om å bringe forvandling inn i mitt liv.

4. Ta Ordet med deg

Finn en måte å ta med deg det du leser. Slik Don Whitney skrev sin bok, Spiritual Disciplines for the Christian Life: «Når vi mediterer over Skriften, fargelegger det våre tanker om Gud, om Guds veier og Hans verden, og om oss selv».

Vi immiterer det vi tenker på, så derfor er det viktig å finne måter å alltid tenke på Guds ord. En måte å gjøre det på er å memorere bibelvers sammen med en venn. En annen måte kan være å plukke ut et vers som du leser og tenke konstant på den gjennom hele dagen. Uansett hvilken metode du ender opp med, prøv å fylle ditt sinn med tanker fra Gud. Det vi leser om morgenen kan påvirke våre liv, ikke bare våre sosiale medieplattformer.