Gjør disipler digitalt

Teknologi gir uendelige muligheter.

Koronaen har gitt et stort digitalt løft. Dette må kirken ta med seg videre og ikke forkaste nå som samfunnet normaliseres.

Å tro at folk er lei det digitale er helt feil, for vi sauses inn i det hver eneste dag. Ja, jeg tror mange er lei digitale gudstjenester, men la oss ikke gjøre det så snevert. Digitale muligheter er et gode som vi må bruke smart fremover.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Les også
Informasjon vs. transformasjon

Jeg ser nærmest uendelige muligheter når det kommer til teknologi. Som tekno-optimist er jeg nok også mer positiv enn de fleste, og jeg er overbevist om at teknologi er misjonsbefalingens beste venn. Ja, selvfølgelig er mennesker det viktigste, men vi jobber altfor sakte. Vi er rett og slett for ineffektive, og det handler mye om metodene vi bruker. Heldigvis finnes det unntak:

JOAKIM SKAVERN: Produsent og daglig leder i filmselskapet Verdiverkstedet.

Youversion

Bibelappen Youversion er et eksempel. Den er gratis, samler masse bra stoff fra ulike aktører og den er multimedial. Her kan man finne filmklipp, andakter, bibellesesplaner, og ulike oversettelser og lydversjoner av Bibelen. Snart har den blitt lastet ned 500 millioner ganger. Et ganske sykt tall.

Les også
Evnen til å engasjere

Jeg liker svært godt at det er en bredde av kristenheten som benytter seg av den – og som skaper innhold til appen. Fortsatt er det masse amerikansk, så jeg håper det kommer mer norsk innhold på sikt.

Tro og Medier

Det kommer også gode initiativ fra Tro og Medier. De satser blant annet på podkast, lager nettkurs og bibelleseplaner. Et av de seneste tilbudene er Bibelen som lydbok. Her leser Daniel Sæbjørnsen inn Det nye testamente slik at du kan lytte til Ordet om du trener, kjører bil eller vasker klær.

Kort sagt

Å tro at folk er lei det digitale er helt feil.

Vi må dele mer, samhandle bedre og ta i bruk teknologien på innovative måter.

Klarer vi å samle godt innhold på et sted, er det uante muligheter.

Bibel.no

For ikke å glemme Bibelselskapets nettside og nettbibel – bibel.no – som har 860.000 unike lesere i løpet av et år. Et utrolig høyt tall med spennende muligheter. Også her vet jeg at det skjer spennende ting både for voksne og barn.

Mitt filmselskap, Verdiverkstedet, er så heldige å få samarbeide med dem om The BibleProject på norsk. Et stort og ambisiøst prosjekt som kommer til å telle 82 animasjonsfilmer når vi er ferdig våren 2022. Flere av filmene ligger allerede ute og det publiseres med jevne mellomrom på bibel.no og YouTube. Her har man en digital bibelskole tilgjengelig for de som måtte ønske.

Eller den digitale gullgruva vi har i musikk. Her produseres det masse bra lovsang som man kan lytte til helt gratis.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Dele ressurser

Men hvis vi skal lykkes med våre digitale ressurser er det viktig at vi:

1. Står sammen om prosjektene. Mye er for dyrt å lage alene, men sammen kan vi få til masse.

2. Lag heller et godt produkt som kan leve lenge enn å masseprodusere noe middelmådig.

Les også
Omgitt av munker og katolske prester

Altfor mange taler og andakter har blitt lagd og bare blitt formidlet til en begrenset gjeng. Det blir veldig ineffektivt. Vi må dele mer, samhandle bedre og ta i bruk teknologien på innovative måter. Sett sammen nasjonale team av dyktige forkynnere og sprudlende kreatører som kan lage godt innhold.

Vi må i større grad dele ressurser med hverandre. Vi trenger ikke å skape alt på nytt hele tiden. Vi kan heller lage noe skikkelig bra og så mangfoldiggjøre det. Send det videre, del det med andre menigheter eller legg det tilgjengelig på plattformer med god distribusjon. Blir tilbudet for fragmentert, forsvinner det i mengden. Klarer vi å samle godt innhold på et sted, er det uante muligheter.

Innhold og distribusjon

En av Nokias tidligere direktører skal ha sagt: «If content is King, distribution is King Kong». Med det mente han at godt innhold er bra, men det viser seg at distribusjon er enda viktigere. Det hjelper altså ikke å bare lage godt innhold. Det må spres.

Og skal det lykkes i stor skala, så kan ikke bare én kirke, eller ett kirkesamfunn gjøre det. Da må vi være flere som står samlet. Alt annet blir små og nesten ubetydelige bidrag.

Nå er tiden inne for å forenes.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Les også
Kirken bør styres av undersøkelser