SALMESUS: Konserten til Dag Heggset med kjente salmer virket å røre deler av publikum i Dokkparken, Trondheim.

Bibelskolelærer fikk oppfylt salme-drømmen foran Trondheim by

Nå håper Dag Heggset (51) at popartistene TIX og Staysman følger etter.

– Tenk så tøft og spennende å formidle 200 år gamle salmeskatter til mennesker i 2021, sier en oppstemt Dag Heggset til Korsets Seier på telefon fra Trondheim.

Evangelisten og musikeren fra Tingvoll på Nordmøre har nettopp fullført en helt spesiell utendørskonsert i Dokkparken, midt i trønderhovedstadens sentrum.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Kun ved hjelp av et elektronisk flygel og sin egen stemme har han tolket en rekke kjente salmer for publikum.

FIKK ROS: Dag Heggset (t.v.) mottar blomster fra avtroppende pastor i pinsemenigheten Betel, Trondheim, Frank Erlandsen, etter sin konsert i Dokkparken lørdag 29. mai. Heggset går til vanlig i Betel.

– Under «O bli hos meg» ser jeg to unge studenter som holder omkring hverandre, med tårer i øynene. Det forteller meg noe om salmenes påvirkningskraft, sier han.

En drøm bibelskolelæreren har båret på i lang tid, har gått i oppfyllelse.

Ga ut album

Opptakten til konserten startet i mars, da Heggset slapp albumet «Salmeskatter – Live fra Ocean Sound Recordings».

Innspillingen ble gjort mer eller mindre sammenhengende, med familie og venner til stede ved scenen som ligger på sunnmørsøya Giske.

– Omgivelsene ute i havgapet, med et nedstrippet lydbilde, var akkurat det jeg ønsket meg, sier Heggset.

51-åringen som går i pinsemenigheten Betel, Trondheim, og jobber som lærer på bibelskolen deres, har et spesielt forhold til de gamle salmene.

– De hjelper meg til å sette ord på mine innerste følelser og lengsler. Mine oppturer og nedturer, snarveier og omveier. Det hele blir enda mer levende når jeg vet hva som ligger bak: Savn, sorg og kriser, forteller han.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Hvorfor velger du som musiker og evangelist å bruke gamle salmer?

– Fordi det ligger en unik kobling mellom salmeskattene og den norske folkesjelen. Mange har et forhold til dem, enten fra dåp, bryllup, jul eller begravelser.

– Så du synger ikke bare for å nå et kristent publikum?

– Nei, hovedmålgruppen er de som sjelden setter sine bein i en kirke. Under konsertene prater jeg litt mellom sangene, og da bruker jeg et språk som er gjenkjennelig for de som vanligvis ikke går i kirken, sier Heggset, som håper musikkprosjektet hans kan øke bevisstheten om og respekten for Gud.

Erfaren evangelist

Den siste lørdagen i mai har Heggset rigget seg til i Dokkparken, et steinkast unna det populære uteområdet Solsiden i Trondheim.

Været kunne ikke vært bedre, med strålende solskinn som gjør at tangentene fra det elektriske flygelet nærmest glitrer.

– Når jeg setter meg bak pianoet, kjenner jeg Gud nåde. En slik type konsert i det fri hadde jeg aldri gjort før, så jeg var veldig spent, forteller Heggset.

SPENT: Dag Heggset er alltid spent før han skal synge og spille foran et publikum. Han forteller at han finner ro i Guds nåde.

– Hvordan var det å fremføre salmene midt i Trondheim sentrum?

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Det var en drøm som gikk i oppfyllelse. Jeg har opplevd et kall om å formidle evangeliet helt siden jeg ble frelst som 17-åring. Fram til nå har jeg prøvd mange ulike konsepter, men aldri før har jeg kjent så sterkt at nå gjør jeg noe helt riktig.

– Hvorfor er dette riktig?

– Kanskje er det noe med tiden vi lever i. Med korona og en del uro generelt i verden. Salmene formidler håp i tunge tider. Når jeg deler fra mitt eget liv eller forfatterne bak tekstene, før noen av salmene, blir det kanskje lettere for de som lytter også å relatere. Basert på tilbakemeldingene jeg får, kjenner jeg meg trygg, sier han.

FRILUFT: Flere forbipasserende fant seg godt til rette i Dokkparken i Trondheim sentrum under konserten til Dag Heggset.

Toner som bærer

På gressplenen foran scenen sitter pensjonist Øyvind Haugbro og lytter til musikken og teksten. Den tidligere pastoren skryter av Heggsets formidlingsevne.

– Han har en egen evne til å tolke de gamle salmene på. De blir så levende. Når vi i tillegg får høre om omstendighetene til de som forfattet samlene, blir opplevelsen fylt med en ekstra nerve, sier østfoldingen som har bodd i Trondheim siden 1992.

Rundt ham bærer tonene og teksten fra Heggsets stemme og piano så langt at de også treffer dem som nyter forsommerdagen langs bryggekanten.

At det er kristne salmer de hører, er det ingen som lar seg provosere av.

FØRSTE RAD: Publikum i Dokkparken, Trondheim, så ut til å trives i vårsola og med tonene fra Dag Heggset sine salmetolkninger

– Atmosfæren var fredelig og god. Mange av de som passerte meg stoppet opp for å få med seg hva som skjedde, sier Haugbro.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Selv om pensjonisten liker den nye og moderne musikken, mener han at salmene har noe ved seg som tåler tidens tann.

– Tekstene er blitt til av folk som stod i kriser og nød. De vitner om levd liv og hvordan en kan stå i tøffe tider. Hvis det blir presentert på en måte som den yngre generasjonen forstår, tror jeg nysgjerrigheten følger med.

– Slik Dag Heggset gjør?

IVRIG LYTTER: Pensjonist og tidligere pastor, Øyvind Haugbro, syntes Dag Heggset leverte en konsert med sterk innlevelse.

– Absolutt! Han er både flink til å synge og formidler på en måte som jeg tror treffer både unge og gamle. Det er så viktig at vi har disse menneskene som holder liv de tradisjonelle salmene. Vi mister en skatt om de bare viskes vekk, sier Haugbro.

– Setter ord på følelsene

Bibelskoleeleven til Heggset, Ole Jakob Skoge (26) fra Kristiansand, var også til stede på konserten. Han var der ikke bare for å støtte sin lærer, men også fordi han kjenner igjen salmene fra oppveksten.

– Jeg synes salmene ofte setter ord på de innerste følelsene. De beskriver både død og fortvilelse, men forteller også om et håp og et lys i mørke. Det tror jeg mange kan relatere til i dag, sier Skoge.

SALMER FOR ALLE: Ole Jakob Skoge (26) går vanligvis på bibelskole i Trondheim og mener tekstene i de gamle salmene er relevante også for hans egen generasjon.

– Gjelder det også unge på din egen alder og yngre?

– Jeg tror absolutt det. Ikke for å si noe vondt om andre, men jeg mener det er forskjell på for eksempel en gruppe på trekkspill og Dag som både ser fresh ut og spiller og synger med en innlevelse du merker kommer fra sjela, skryter sørlendingen.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Drømmer om allsang

Dag Heggset har et klart ønske om at musikkprosjektet med salmeskattene skal skape nytt liv til salmene både for unge og gamle.

– Jeg vil tilby meg som en hjelpende hånd for kirker og menigheter som har en drøm om å nå ut med budskapet sitt til sine nærområder.

Kalenderen er foreløpig åpen, men Heggset håper å fylle den med konserter i sommer og utover høsten.

– Hvis noen menigheter vil ha besøk av meg, så stiller jeg gjerne opp. Det krever veldig lite å sette opp, men effekten er potensielt stor.

ALLSANG: Dag Heggset drømmer om at en dag vil publikum stemme i allsang når en artist fremfører en salme i moderne drakt mellom artister som Staysman og her TIX, fra VG-lista topp 20-konsert.

Evangelisten er ikke redd for å drømme stort.

– Jeg ser for meg en konsert med masse mennesker. Midt mellom en låt av TIX og Staysmann kommer en artist som fremfører en salme i moderne drakt. Publikum stemmer i allsang og det lyser fra hundrevis av telefoner. Er det realistisk? Jeg tror det. Hvordan vet jeg ikke ennå, men alt starter med en drøm, sier Dag Heggset.