Tjenestedeling

Her som i alle spørsmål mener vi det er viktig at vi lar Guds ord veilede oss.

Den siste tiden har vi fått noe så sjeldent som en kvinneprestdebatt i Dagens spalter.

Etter atIngrid Bjerkås ble ordinert som Norges første kvinnelige prest i 1961, har utviklingen i denne saken gått i retning av stadig større aksept. De senere årene har flere kristne miljøer gått bort fra den tradisjonelle læren.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

De som fremdeles forsvarer og praktiserer såkalt tjenestedeling, snakker sjelden offentlig om det. Det å stå frem som kvinneprestmotstander er forbundet med så store belastninger at få ønsker å føre an på den siden av debatten.

Før jul hadde vi flere innlegg på trykk fra studenter ved høyskolenVIDs avdeling i Stavanger, det som tidligere hetMisjonshøgskolen. Det første kom fra en kvinnelig student som forsvarte kvinners anledning til å tjenestegjøre som prester. Senere kom et svar fra seks andre studenter som imøtegikk hennes vurderinger.

Noe tid senere kom det et innlegg fra flere lærere ved skolen. De skrev at det skal være rom for flere syn, men understreket for det første at skolen er for kvinnelig prestetjeneste og at ingen av deres kvinnelige studenter skal måtte oppleve at deres integritet blir krenket gjennom andre studenters opptreden.

Offisielt er det ikke tjenesteforbud for kvinneprestmotstandere iDen norske kirke. I praksis er likevel dette standpunktet så stigmatiserende at det i mange tilfeller vil være vanskelig for en som har dette standpunktet å fungere i en alminnelig prestejobb.

Et klart flertall av verdens kristne tilhører fortsatt kirker som praktiserer en form for tjenestedeling, hvor prestetjenesten er forbeholdt menn. Begrunnelsen er ikke identisk i alle sammenhenger, men tanken om at det finnes noen forskjeller mellom kvinners og menns tjeneste i Guds rike er fremdeles etablert.

Det er ikke vanskelig å forstå at kvinner som mener de er kalt av Gud til å bli prest kan oppleve det sårende når medstudenter eller andre stiller spørsmål ved hvorvidt dette kallet er genuint.

Og det er viktig at også de som er motstandere av kvinnelig prestetjeneste opptrer slik at de ikke underkjenner de kvinnelige prestestudentenes oppriktige ønske om å tjenestegjøre i Guds rike.

Men hvis vi mener alvor med at det skal være rom for fortsatt å opprettholde kirkens tradisjonelle syn i denne saken, er det neppe mulig å unngå at noen argumenter kan oppleves ubehagelige for både kvinnelige prestestudenter og tilhengere av kvinnelig prestetjeneste, om de er menn eller kvinner.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Fra tid til annen spør også noen om Dagen har forandret mening i dette spørsmålet. Det har vi ikke. Vi mener det er behov for å arbeide seriøst med bibeltekstene for å nå en best mulig forståelse av hvordan den teologiske tenkningen kan leves ut i praksis i vår tid.

Men her som i alle spørsmål mener vi det er viktig at vi lar Guds ord veilede oss. Da kommer vi ikke bort fra at Det nye testamente skiller mellom hvilke oppgaver som er tiltrodd kvinner og menn.

Slik vi ser det, forbeholder Det nye testamente hyrdetjenesten for menn. Vi er ikke overbevist av argumenter om at dette er tidsbestemte ordninger og mener de er gyldige også i vår tid.