Intiativtaker: Eivind Haaland
...
Intiativtaker: Eivind Haaland startet Fornyelse. Foto: Privat
Vil sørge for mer kristenstoff i media
Del
- Media er en mektig talerstol. Vi må derfor aktivt jobbe for å påvirke landets største aviser med kristent innhold, sier leder for nettverket Fornyelse, Eivind Haaland.

Etter å ha fullført sin mastergrad i samfunnskommunikasjon ved Universitetet i Agder, sto Eivind Haaland ved et veivalg. Han kunne søkt på andre jobber, men tenkte «Hvorfor ikke starte noe eget?» Det ble starten for nettverket Fornyelse, som jobber aktivt for økt kristen mediepåvirkning.

- Vi skiller oss ut ved at vi jobber mot riksavisenes redaksjonelle innhold. Vi retter oss inn mot konkrete artikler og saker, forteller han som henviser til gode resultater:

- Siden organisasjonens start har vi fått være med å løfte frem en rekke saker med kristent innhold. Vi har blant annet stått bak nyhetssaker med fokus på forfulgte kristne, barnets verdi i mors mage og kristnes arbeid for utsatte mennesker i samfunnet, sier Haaland.

Skribentfellesskap

Nettverket Fornyelse startet høsten 2013 og unge mennesker står i bresjen for organisasjonen

- Jeg bestemte meg for å arbeide ett år gratis i 100 prosent stilling med ønske om å nå et visst antall støttepartnere det første året. Dette nådde vi, og nå har jeg satt av enda ett år til å arbeide gratis i en full stilling, i håp om at vi kan komme helt i mål, slik at organisasjonen blir levedyktig, forteller Haaland som er daglig leder av nettverket.

- Vi har blant annet et skribentfellesskap. Jeg møter ofte mennesker i ulike menigheter som gjerne vil være med å påvirke, men ikke vet helt hvordan.

– Skribentfellesskapet vårt er en kanal for skriveinteresserte kristne. Her utruster vi folk til å delta i den offentlige samfunnsdebatten. Vi tilbyr dem skriveveiledning for å hjelpe dem til å få tekster publisert. Vi kommer med innspill og gir generelle råd, sier han.

* Sterke meninger: Se hvilke saker som engasjerer - delta i debatten!

Favner bredt

Nettverket er tverrkirkelig og har en klassisk kristendomsforståelse, ifølge Haaland.

- Sympatisørene til Fornyelse kommer fra hele det norske kirkelandskapet. Folk fra pinsebevegelsen, bedehusmiljøene og Den norske kirke er med, ifølge Haaland.

Haaland peker på at medier og påvirkningskraft er et tema som opptar alle generasjoner uavhengig av alder.

- 85 prosent av oss nordmenn bruker mediene hver eneste dag. Mediene har stor definisjons- og politisk makt, forteller han.

Lobbyisme fungerer

Nyhetsredaktør i TV2, Jan Ove Årsæther, sier at slike organisasjoner har reelle påvirkningsmuligheter.

- Det er liten tvil om at den slags lobbyisme fungerer til en viss grad. Han gir også et råd på veien:

– Mitt råd til kristne organisajoner har tidligere vært å i større grad like debatt og konflikt om egen tro og egne verdier. Først da setter man dagsorden, oppfordrer han.

– Redaksjonene liker jo å tro at de ikke lar seg påvirke av interesseorganisasjoner, så suksessen avhenger at det er reelle historier som angår enkeltmennesker som skal fortelles, Årsæther.

* Hvilke teamer og saker mener du kristne bør ta mer tak i - og få offentlig debatt rundt? Bruk kommentarfeltet nedenfor.

 

 

verdier,tro,konflikt,debatt,jan ove årsæther,lobbyisme,bedehusmiljøene,den norske kirke,pinsebevegelsen,samfunn,kristen,mediepåvirkning,samfunnskommunikasjon,eivind haaland,fornyelse,talerstol,aviser,media