Et abonnement gir tilgang til alt innhold vi publiserer

🍁 1 krone for 1 måned Du kan betale med vipps

Er du under 30? Bestill med UNG her

Er du allerede abonnent?

Fortsett 👉

VITNE: Nettopp fordi Jesus i v 19ff har forsikret at Sønnen ikke kan gjøre noe av seg selv, men bare det han ser Faderen gjøre, blir det overveiende sannsynlig at Jesus i teksten introduserer et støttevitnesbyrd fra Faderen selv, om Sønnen.

Flere typer Kristus-vitnesbyrd

«Men jeg har det vitnesbyrdet som er større enn det Johannes ga. For de gjerningene som Faderen ga meg å fullføre – selve gjerningene som jeg gjør – vitner om meg at Faderen har sendt meg.»

Publisert Sist oppdatert

I Johannesevangeliets kap 5 helbreder Jesus en lam mann ved Betesdadammen i Jerusalem. Det skjer på en sabbat i en av høytidene. I selve det virkekraftige og helbredende bud-ordet sier Jesus at mannen skal «stå opp, ta sengen sin og gå» (se 5:1-8). Men denne bæringen av en madrass førte til at noen «judeere» (= medlemmer av den saduceisk-dominerte eliten i Jerusalem) eksaminerte mannen om sabbatsbudet. Mannen informerte dem etter hvert om at det var Jesus som hadde helbredet ham, og i tillegg hadde bedt ham bære sengen med seg (se 5:9-15).

LES: Glede over Herrens gjenkomst

I episodens tredje akt eksaminerer disse judeerne Jesus selv, ikke om helbredelsesunderet, men om sabbatskrenkelsen Jesus hadde påbudt. Jesus svarer dem, med god rabbinsk teologi, at Gud Fader selv arbeider på sabbaten (1Mos 2:2f), og siden Jesus er Sønnen, må også han arbeide på sabbaten (se 5:16-18). Det utløser i fjerde akt en inngående debatt med disse judeerne om Jesu enhet med Faderen (det som vi kaller «tonatur-læren»), og om den livgivende skaperkraften som av den grunn bor i Jesu ord (se 5:19-30).

Powered by Labrador CMS