Sjokkert over oblater uten hvete

Den nye og glutenfrie nattverdsoblaten er kommet i klem mellom teologi og cøliaki. - Kirkemøtets vedtak må være et arbeidsuhell, hevder en sjokkert pastor Torkild Masvie.

Gans­ke uven­tet ska­per nå et ør­lite, flor­lett styk­ke bak­verk teo­lo­gis­ke og helse­mes­si­ge ut­ford­rin­ger i kir­ke-Nor­ge.

I Dagen mandag skri­ver Masvie at de fles­te nors­ke me­nig­he­ter de siste åra har brukt hvete­fritt natt­verd­brød. Det mang­ler en­hver for­bin­del­se til brø­det Jesus bruk­te da natt­ver­den ble inn­stif­tet, og for­bin­del­sen til hvete­kor­net som fal­ler i jor­den for å dø - altså Jesus selv - blir borte, mener han.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Kirke­mø­tet i Den nors­ke kirke ved­tok i april 2011 at alle kir­kens ob­la­ter skul­le være glu­ten­frie, for å iva­re­ta folk med cø­lia­ki. Dette løser pro­ble­met for en hel del natt­verd­gjes­ter - men de nye natt­verd­brø­de­ne ska­per pro­ble­mer for andre grup­per al­ler­gi­ke­re, på­pe­ker Masvie.

- Ikke rips­saft

Han er pas­tor i Mes­sias­kir­ken i Oslo og fun­ge­ren­de bis­kop i Den Lu­thers­ke Kirke i Norge. Han rea­ge­rer både på at inn­hol­det i ob­la­te­ne ikke er of­fent­lig kjent og at de nye ob­la­te­ne helt mang­ler natt­verds­brø­dets opp­rin­ne­li­ge ele­ment, hve­ten.

- Er det vik­tig å komme nær­mest mulig den førs­te skjær­tors­dags­natt­ver­den?

- For det førs­te er jeg lu­thersk, og Lu­ther sier at du får Jesu blod og le­ge­me i natt­ver­den. Det er ikke sym­bolsk, men vir­ke­lig. Det andre er at vi er hen­vist til å gå så tett på de ele­men­te­ne som Jesus bruk­te, som mulig, sier Masvie og trek­ker føl­gen­de prak­tis­ke slut­ning:

- Da snak­ker vi om drue­vin, ikke rips­saft, om hvete­brød og ikke po­tet­chips.

Ris, potet, mais og suk­ker

I sitt «Syns­punkt» på side 3 skri­ver Masvie at natt­verd­brø­det i Den nors­ke kirke etter Kirke­mø­tets ved­tak nå be­står av ris, potet, mais og suk­ker. Dette er in­for­ma­sjon få har kjent til tid­li­ge­re. Man har visst at men­nes­ker med glu­ten­in­to­le­ran­se har kun­net innta den nye ob­la­ten, men ikke ob­la­tens opp­skrift.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Er det pri­mært et teo­lo­gisk an­lig­gen­de du har i ditt inn­legg?

- Jeg vil ikke noe annet med inn­leg­get enn å for­tel­le hva som nå er i de glu­ten­frie ob­la­te­ne. For saken er at de ikke inne­hol­der noe hvete. Jeg leg­ger meg ikke i hva andre kir­ker gjør, men vil med inn­leg­get bare bidra til å in­for­me­re alle som mener at natt­verd­ele­men­te­ne er vik­ti­ge, sier Masvie.

- For det vet man ikke i me­nig­he­te­ne?

- Jeg vet at ingen vet det, sier han.

Masvie vil ha in­for­ma­sjo­nen fram slik at fri­kir­ker og de som stem­te under Kirke­mø­tet kan spør­re seg om det var dette de ville ha.

- Dette er vel­dig vik­tig in­for­ma­sjon. Der­for må den være of­fent­lig til­gjen­ge­lig, sier han og mener saken er et teo­lo­gisk pro­blem for alle klas­sis­ke kir­ker.

Fikk sjokk

Masvie har job­bet hardt for å få in­for­ma­sjon om ob­la­te­nes inn­hold. På net­tet fant han ingen opp­lys­nin­ger, og Dagen får hos Ob­lat­ba­ke­ri­et be­skjed om at opp­skrif­ten er hem­me­lig.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Men Masvie ga seg ikke og slo seg ikke til ro med at ob­la­te­ne han selv delte ut til dem med cø­lia­ki, hadde et inn­hold som var ak­sep­ta­belt for me­nig­he­tens sa­kra­ment­for­valt­ning. Han ville vite mer.

- I slut­ten av ja­nu­ar fikk vi etter masse for­søk tak i in­for­ma­sjon. Det var da jeg fikk se at ob­la­te­ne be­står av ris, potet, mais og suk­ker at jeg fikk sjok­ket. For ob­la­te­ne inne­hol­der in­gen­ting med for­bin­del­se til hvete­brø­det Jesus delte under natt­ver­den, sier Masvie.

Han fikk ingen in­for­ma­sjon til­sendt, men møtte per­son­lig opp på Ob­lat­ba­ke­ri­et på Dia­ko­nisse­hu­set i Oslo. Der fikk han av­fo­to­gra­fe­re data­skjer­men der in­gre­di­en­se­ne var lis­tet opp. Dagen har fått bil­det Masvie tok og hvor det står at ob­la­ten inne­hol­der blant annet ris­mel, mais­sti­vel­se og po­tet­mel - men ikke hvete.

- Al­vor­lig

Masvie un­der­stre­ker at han ikke har det mins­te imot Ob­lat­ba­ke­ri­et eller de som job­ber der.

- Jeg har ikke ett enes­te vondt ord å si om dem. Da­me­ne der er ver­dens els­ke­ligs­te men­nes­ker. Men det er et al­vor­lig pro­blem at natt­verd­ele­men­tet dis­tri­bu­eres til me­nig­he­ter uten at man er klar over inn­hol­det, og pro­ble­met er akutt. Så må hvert en­kelt kirke­sam­funn ta opp med seg selv om det er dette de vil ha, eller om de like gjer­ne kan kjøpe det hvete­hol­di­ge natt­verd­brø­det Ob­lat­ba­ke­ri­et frem­de­les lager.

- Ten­ker du ikke at Kirke­mø­tet gjor­de sitt ved­tak i aller beste hen­sikt, for å hjel­pe dem som ikke tåler glu­ten?

- Jeg spør: «Var dere klar over hva dere gjor­de? Var dette hen­sik­ten? Er pres­ter flest klar over hva de endte opp med, eller var dette en ar­beids­ulyk­ke?», spør Masvie som går langt i å slå fast at det var nett­opp det.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

For­sky­ver pro­ble­met

For når hve­ten er ute av ob­la­ten, løser det pro­ble­me­ne for gluten­al­ler­gi­ke­re og folk med cø­lia­ki - men andre grup­per får pro­ble­mer.

- Hen­sik­ten har var ta hen­syn til gluten­al­ler­gi­ker­ne, men Kirke­mø­tet har ikke vært nøye med å sjek­ke hva det ville in­ne­bære med et natt­verd­brød som gjor­de det mulig for alle å komme til natt­verd. De har flyt­tet pro­ble­met fra én type al­ler­gi­ke­re til en annen, for det fin­nes også en ør­li­ten grup­pe som ikke tåler hver­ken mais eller suk­ker, sier Masvie som er helt klar i ett spørs­mål: - Ingen skal ha natt­verd­ele­men­ter som øde­leg­ger helsa deres. Det vil ikke Gud. Men da kan det være til­fel­ler hvor vi kan­skje tvin­ges til bare å dele ut vinen og ikke brø­det.

For­bud

Mes­sias­kir­ken, en liten lu­thersk me­nig­het i Oslo, bruk­te før Ob­lat­ba­ke­ri­ets natt­verd­brød, men det er det slutt på.

- Da vi fikk vite hva ob­la­te­ne inne­holdt, la vi ned umid­del­bart for­bud mot dem i vår kirke, for­tel­ler Masvie.

- Hva bru­ker dere nå?

- For dem med glu­ten­pro­ble­mer har vi usy­ret brød av hvete som vi be­stil­ler fra USA og som har så lite glu­ten at vi er tryg­ge på helse­si­den ved dem. For de øv­ri­ge fort­set­ter vi å bruke ob­la­ter laget av hvete og vann.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

DAGEN

De problematiske oblatene

Hva gjør kirkene når flere titalls tusen mennesker risikerer å bli syke av at de inntar nattverdbrød med hvete - slik som brødet i nattverden Jesus innstiftet?

Svaret fra Den norske kirke ble følgende vedtak på Kirkemøtet i 2011: «Nattverdbrødet kan være syret eller usyret. Brødet kan gis som oblat, eller det kan brytes av et felles brød. Av hensyn til personer med cøliaki bør brødet vare glutenfritt. Oblater skal være glutenfrie».

Det antas at 2-3 prosent av befolkningen, eller opp mot 150 000 nordmenn, har cøliaki.

Cøliaki er en kronisk betennelsessykdom i tarmen, eller en allergisk reaksjon. Den fremkalles av proteinet gluten som blant annet finnes i mel fra hvete, bygg, rug og spelt.

Oblatene inneholder nå: «Rismel, maisstivelse, potetmel, modifisert potetstivelse, sukker, fortykningsmiddel, E 401, 440, 464, salt, bakepulver, E 550, 575».

Noen kristne mener oblater uten hvete ikke kan aksepteres. Pastor Torkild Masvie i Messiaskirken påpeker også at de alternative oblatene Den norske kirke nå bruker, skaper for andre matallergikere enn de som har cøliaki.

Les også
Nattverdbrød av hvete - og de som ikke tåler glutenTorkild Masvie