Rhemas egentlige problem

Det burde være innlysende at det ikke er ordensreglementet ved Rhemas «bibelskole» som først og fremst trenger en realitetsorientering, men teologien.

Det er med interesse vi leser Dagens kommentarer om ordensreglementet ved Rhemas bibelskole.

Les også:

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Redaktøren uttrykker bekymring for at disiplinen som avkreves studentene utgjør et kontrollregime som kan skade snarere enn hjelpe studentene.

På overflaten ser det ut som det er disiplinen man er bekymret over, men vi vet alle at disiplin i seg selv kan gjøre mye godt for mange mennesker.

Vi aner at redaktøren ser, men kvier seg for å sette fingeren på, det egentlige problemet med Rhema. Når mange har forlatt trosbevegelsen med store indre sår, så er man enig i at kontrollregimet har gjort folk sårbare, men hva er det som har forårsaket selve sårene?

Etter mange år i trosbevegelsen er det flaut å si at jeg vet jeg hva jeg snakker om.

Jeg har også selv hørt Yngve Flink som er nåværende ambassadør her på berget undervise om «sju steg til helbredelse». Og det er da, når man hører hva de lærer bort ved disse såkalte «bibelskolene» at man kommer til det virkelige problemet.

Om man ikke blir helbredet ifølge steg og teknikker, så er nemlig noe feil. Man har kanskje noe uoppgjort med Gud, man har kanskje ikke betalt tiende, man har kanskje ikke bekjent positivt, man har kanskje ikke engang tro nok.

Gud har nemlig ifølge disse bibelskolene kommet med løfter som er så krystallklare at vi har rettigheter. Og en av disse rettighetene er perfekt helse. Målet er å leve i Guds perfekte vilje slik at vi kan «ta det vi vil ha» for livet her nede på jorden.

Bibelen forteller imidlertid om en annen Gud enn den det undervises om på Rhema, som riktignok svarer på bønn, men ikke alltid slik vi ønsker.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

I Filipperene 2:25 skriver helbredelses-predikanten Paulus om hvordan han ikke kunne helbrede den trofaste tjeneren Epafroditus som nesten døde. Han forteller at det var Gud i sin nåde som hjalp ham såvidt å overleve.

I første Timoteus 5:23 leser vi om hvordan Timoteus bør ta litt vin for å hjelpe sine mageproblemer. Ikke en veldig from medisin, kan man vel tenke for en broder så from som selveste Timoteus.

I Andre Timoteusbrev 4:20 leser vi videre om hvordan Paulus måtte reise fra den syke Trofimos i Miletos, selv om det ikke er noen indikasjon på at vedkommende hadde glemt et av de sju steg.

Paulus refererer også til Lukas, den kjære legen i kolosserbrevet 4:14. Hvorfor referere til hans yrke, hvis den trofaste Lukas var blitt arbeidsløs? Og listen fortsetter.

Det virkelige problemet med Rhema er at det som forkynnes der er feil. Evangeliet om frelse fra synd til et evig liv kommer i bakgrunnen. I stedet er fokuset en teologi basert på utenombibelske åpenbaringer, om blant annet helbredelse.

Åpenbaringene har Rhemas grunnlegger, Kenneth Hagin, hatt med Jesus på gutterommet.

Det er nå mange år siden at en McConnell kom ut med boken «A Different Gospel», basert på en masteroppgave ved Oral Roberts University School of Theology 1982.

Boken skapte store bølger, særlig fordi den gir inngående dokumentasjon av hvordan Hagin har plagiert minst åtte av sine utgitte bøker ikke konsept for konsept, men setning for setning, ord for ord.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Særlig har dette gått utover en viss E. W. Kenyon, hvis datter har hatt stor sorg over manglende del av royalties.

Konfrontert med fakta, ristet dog Hagin på skuldrene og sa Den Hellige Ånd har åpenbart det samme til flere. Det er dessverre vanskelig å tro at Den Hellige Ånd skulle gjøre det slik, og dermed enda vanskeligere å ha tillit til noen av Hagins øvrige «Jesus-samtaler».

Det hadde vært fint om man virkelig kunne kontrollere sin egen helse med sju åndelige steg. Men det er vanskelig å lese Bibelen slik, og all erfaring sier at virkeligheten heller ikke er slik.

Det kan kanskje til og med være at en slik tilnærming i det lange løp gjør skade på sjelen når det ikke fungerer. Man kan få sår som gjør at man ikke bare trekker seg bort fra trosbevegelsen, men faktisk alt som har med kristendom å gjøre.

De fleste blir syke og dør. Også Hagin døde av sykdom. Gud har satt oss i en fallen verden med tistler og torner, og man gleder seg alltid over mirakler som gir en liten forsmak på himmelen, men hvorfor tro slik som det forkynnes på Rhema?

Perfekt helse her på jorden i sju enkle steg klør i øret, men troen reduseres dermed straks til trolldomsformler.

Det burde være innlysende at det ikke er ordensreglementet ved Rhemas «bibelskole» som først og fremst trenger en realitetsorientering, men teologien. Som Jesus sa til Fariseerne i Matteus 23: det hjelper lite med jakke og slips og personlig hygiene om teologien er feil.

Disiplinen som trenges er rett og slett: Bibellesning.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Les også
Frihet på bibelskoleRhema bibelskole
Les også
Bibelskole med streng moralkodeksRhema bibelskoleRhema bibelskole
Les også
Dekning i Bibelen
Les også
Kenneth Hagins bibelskole til NorgeRhema, Hagin og Norge