Klikk for å endre tekst

Nattverd på ordentlig

I den se­ne­re tid har vi sett en økt be­visst­gjø­ring om natt­ver­dens be­tyd­ning i den krist­ne tro. Det er gle­de­lig. I møte med både sub­jek­ti­vis­me og sen­ti­men­ta­lis­me er natt­ver­dens fel­les­skap mer enn gull verdt for den tro­en­de, skriver Tarjei Gilje.

Pas­tor Tor­kild Masvie reis­te i Dagen man­dag en pro­blem­stil­ling som vi nokså trygt kan anta at ikke alle har tenkt gjen­nom på for­hånd. Han rea­ge­rer på at hve­ten er ute av ob­la­te­ne som bru­kes til natt­verd­fei­ring.

Grun­nen er at for­bin­del­sen til det opp­rin­ne­li­ge brø­det Jesus bruk­te, med dette blir yt­ter­li­ge­re svek­ket. For en del vil det hele frem­stå som en nær­mest ku­riøs pro­blem­stil­ling. Det er det ingen grunn til. Masvie for­tje­ner sna­re­re takk for at han tar dette opp.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Vi kan være gans­ke sikre på at Jesus ikke bruk­te ob­la­ter da han fei­ret den førs­te natt­ver­den sam­men med di­sip­le­ne sine.

På flere om­rå­der er det en viss av­stand mel­lom den opp­rin­ne­li­ge ram­men rundt dette mål­ti­det, som er så vik­tig i den krist­ne tro, og hvor­dan vi fei­rer det i dag.

Gans­ke ulike natt­verds­syn lever side om side, og fører til at mål­ti­det blir til­lagt ulik be­tyd­ning. I en slik si­tua­sjon er det all­tid en viss fare for at me­nings­for­skjel­le­ne fører til la­ve­re be­visst­het om natt­ver­dens inn­hold.

Det var Mes­te­ren selv som sa, iføl­ge evan­ge­lis­ten Mat­teus: «Ta imot og spis! Dette er min kropp.» Og like etter­på: «Drikk alle av det! For dette er mitt blod, pak­tens blod, som blir utøst for mange så syn­de­ne blir til­gitt.»

Som kris­ten­doms­stu­dent på NLA Høg­sko­len var jeg for nes­ten ti år siden oppe til ek­sa­men om natt­verds­stri­den på 1500-tal­let.

Bare smak på ordet «trans­sub­stan­sia­sjons­læ­ren».

Man ut­ta­ler ikke det rik­tig på førs­te for­søk. Men det be­teg­ner Den ro­mersk-ka­tols­ke kir­kes syn om at brø­det og vinen - sub­stan­sen - blir end­ret i og med natt­ver­den, og for­vand­les til Kris­ti kropp og Kris­ti blod.

Den lu­thers­ke læren for­ut­set­ter der­imot ingen sub­stans­end­ring. Men også Mar­tin Lu­ther fast­holdt læren om real­pre­sens, altså at natt­verd­ele­men­te­ne er det Jesus om­tal­te dem som.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Flere andre pro­tes­tan­tis­ke sam­funn mener mål­ti­det har en sym­bolsk funk­sjon, og at brø­det og vinen re­pre­sen­te­rer Jesu kropp og blod, uten at det fore­lig­ger noe real­pre­sens.

I den se­ne­re tid har vi sett en økt be­visst­gjø­ring om natt­ver­dens be­tyd­ning i den krist­ne tro. Det er gle­de­lig. I møte med både sub­jek­ti­vis­me og sen­ti­men­ta­lis­me er natt­ver­dens fel­les­skap mer enn gull verdt for den tro­en­de.

Det er grunn til å håpe på og be om at denne be­visst­gjø­rin­gen fort­set­ter, slik at natt­ver­den blir vik­ti­ge­re for tro­en­de krist­ne i 2014.

Natt­ver­den er et mys­te­ri­um i den for­stand at vi ikke helt kan for­kla­re alle sider ved den. Men den er sam­ti­dig ta­len­de i all sin en­kel­het, ved at den usyn­li­ge Gud gjør seg syn­lig og merk­bar også for våre san­ser.

Na­tur­lig­vis tje­ner det ikke til noe godt at selve natt­verd­ele­men­te­ne gjør folk syke. Men selv om ikke alle vil være like ka­te­go­risk som Tor­kild Masvie når det gjel­der ele­men­te­nes be­skaf­fen­het - selv om flere godt kunne være det, kan vi gjer­ne la oss in­spi­re­re av den høye vur­de­rin­gen han gir Her­rens mål­tid.

Tarjei Gilje

redaktør i Dagen

Les også
Sjokkert over oblater uten hveteDe problematiske oblatene