Krever tegn for å tro

«Hvilket tegn gjør du, så vi kan se det og tro på deg? Hva vil du gjøre?» Johannes 6,30.

Folket som var samlet ved sjøen krevde tegn for å tro. «Hvilket tegn gjør du, så vi kan se det og tro på deg? Hva vil du gjøre?» Joh. 6,30.

Jesus var vel ikke større enn Moses som ga fedrene mat i ørkenen, spurte de seg. De hadde sett Jesus gjøre undere, sett hans herlighet, de hadde hørt ham tale, likevel trodde de ikke.


Artikkelen fortsetter under annonsen.

«Han var i verden, og verden er blitt til ved ham, men verden kjente ham ikke. Han kom til sitt eget, og hans egne tok ikke imot ham. Men alle som tok imot ham, dem ga han rett til å bli Guds barn, de som tror på hans navn.» Joh. 1,10–12.

Vantroen kan få et sterkt tak på menneskehjertene. Det å måtte se bort fra seg selv og de gode gjerningene som frelsesvei, kan nok oppleves både ydmykende og støtende.

«Noen skriftlærde og fariseere tok da til orde og sa: Mester, vi vil gjerne se deg gjøre et tegn. En ond og utro slekt krever tegn, men den skal ikke få noe annet tegn enn Jona-tegnet.» Matt. 12,39.

Jonas var i fiskens buk i tre dager og tre netter, og Jesus viser med det til sin død og oppstandelse. Dette er det viktigste tegnet på hva og hvem Jesus er.

Vi må bøye oss for det faktum at Jesus er Guds Sønn og at Gud har gjort alt til vår frelse. Og så viktig er dette for oss at Jesus kaller det «livets brød». Det er ikke av denne verden, det kommer ned fra himmelen og gir verden liv.

Uten Jesus vil vi hungre og tørste åndelig talt. Bare Jesus kan tilfredsstille vårt dypeste åndelige behov.

Trenger du mer åndelig påfyll?