ILLUSTRASJON: Det gjelder bare å pakke opp mulighetene som ligger i timene som ligger foran oss, skriver Jan Torland.

Hver dag er en sjelden gave!

«Hver dag er sjelden gave, en skinnende mulighet.» Denne flotte setningen fra et dikt, skrevet av dansken Mads Nielsen i 1917, henger på veggen i kjøkkenet til moren min som nå er over 90 år. Setningen har vært viktig for henne og gjort henne til ei glad dame som ser mulighetene rundt seg. Ikke minst mulighetene til å velsigne andre.

Hver dag er en sjelden gave! Det er en god holdning å møte dagen med. Hver dag er både en gave og en mulighet. Det gjelder bare å pakke opp mulighetene som ligger i timene som ligger foran oss.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Det er lett å se mulighetene når sola skinner og alt er lyst og godt. Da har vi muligheten til å lære oss å takke for alt det gode Herren gir.

På hverdagene ligger muligheten i å lære oss trofasthet, men også til å lære oss å finne fargene, små ting å glede seg over midt i en grå dag som kanskje til og med er fylt med vind og regn.

På de tunge dagene ligger mulighetene for vår tro til å vokse dypere. Gud er der midt i vårt mørke.

«Dette er dagen som Herren har gjort; la oss juble og glede oss på den!» (Salme 118, 24).

Det er rart at Herren Jesus sang denne sangen under det siste nattverdsmåltidet sammen med disiplene. Han visste hva som lå foran. Likevel sang han: «Dette er dagen som Herren har gjort.»

Så kan dette lære oss at Herren er med oss alle dager. Hans godhet og miskunn etterjager oss uansett hvor vi er eller hvordan vi har det:

«Hver dag er en sjelden gave, en skinnende mulighet. Hver dag er på ny en nåde som stiger fra himlen ned.»