Hos Gud
Biskop Ole Christian M. Kvarme preken ved Grunnlovsjubileet i Oslo Domkirke 23. februar 2014.
Salme 62,8-9
Kjære menighet! Nåde være med dere og fred fra Gud vår Far og Herren Jesus Kristus!
Artikkelen fortsetter under annonsen.
I disse dager har vi har vi delt idrettsgleden og gleden over mange medaljer under vinterlekene i Sotsji. Samtidig har vi fulgt dramaet og lidelsene ikke langt fra OL-byen, i Ukraina. Begge deler gir perspektiv til feiringen av den frihet som Grunnloven gav oss i 1814.
Ved Kielerfreden i januar 1814 ble Norge dratt inn i stormaktenes spill etter Napoleonskrigene. I denne skjebnetimen for vårt folk, på denne søndag for 200 år siden, prekte prestene over to enkle vers fra Salmenes bok. Da vår ære og stolthet som ung nasjon i Europa ble utfordret, lånte de ordene fra en av Davids salmer:
«Hos Gud er min frelse og min ære.
Min mektige klippe, min tilflukt er hos Gud.
Stol alltid på ham, dere folk,
øs ut deres hjerte for ham!
Gud er vår tilflukt.»
I dag lytter vi på nytt til salmistens bønn, i takknemlighet for den Grunnlov vi fikk, og den frihet og nasjonsbygging som fulgte. Det er samtidig en bønn som løfter oss videre, både i forhold til Grunnloven den gang og i dag.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Vår Grunnlov ble et enestående frihetsdokument. Men jeg vet ikke om prestene som talte i gudstjenesten for 200 år siden, reflekterte over at både jøder og katolikker bad og ber den samme bønn som de prekte over. For det var et svik både mot mennesker og mot Ham som er Gud for alle, at jødeparagrafen og forbudet mot jesuitter og munkeordener ble inkludert i lovteksten. Og det skulle ta år før denne skampletten ble fjernet.
I dag verdsetter vi de endringene som Grunnloven har gjennomgått, og at vårt samfunn nå skal være tuftet på den kristne og humanistiske arv med demokrati, rettsstat og menneskerettigheter. Davids bønn tar oss et steg videre og et hakk dypere i våre liv og fellesskap.
Davids bønn er det kjempende menneskes bønn, gjennom nederlag så vel som seire. I denne bønnen vendes blikket bort fra oss selv og til Gud. Hos Ham er frelse og ære, en mektig klippe og tilflukt.
Dette er fire dyrebare goder som er forvart hos Gud og blir gitt oss av Gud. Vi kan kalle dem grunnleggende verdier. De er uttrykk for en virkelighet som griper inn i våre liv og former oss i møte med livets kall og krav. Som kirke tror vi at den evig gode Gud unner oss dette og vil gi oss de goder Han har i eie: frelse og ære, et fundament for våre liv og tilflukt i omskiftende kår.
Kanskje overrasker det at menneskets frelse nevnes sammen med dets ære. Men ser vi på fortellingene om Jesus og det han gjorde, vil vi se at menneskers frelse ofte henger sammen med at de får æren tilbake:
- Se på tolleren Sakkeus, landssvikeren som var utstøtt fordi han var i okkupasjonsmaktens tjeneste.
- Se på kvinnen som var grepet i ekteskapsbrudd og ble frosset ut av det gode selskap.
- Se på de spedalske som måtte leve utenfor samfunnet i ødemarken, og den blinde Bartimeus som levde alene i mørke.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Disse personene var mennesker som omgivelsene hadde fratatt ære. Men Jesus løftet dem opp. Han møtte dem med frelsen fra Gud og gav dem verdigheten, stoltheten og æren tilbake. Og hans budskap var: Slik er Gud.
Gud løfter den nedbøyde opp. Gud gir den foraktede ære. Det er en annen form for ære enn den mennesker selv må ta vare på - hevde, hevne og gjøre seg fortjent til. Den selvhevdede ære er en skjør ære. Noen ganger en farlig ære. Den ære Gud gir et menneske, er robust og urokkelig, og samtidig mild som nåden den er skapt og formet av.
Frelsen og æren fra Gud er en klippe å stå på når grunnen ellers svikter. Når du rokkes som menneske, av sorg eller svik, får du stå trygt på dette at Gud elsker deg. Når du jages av noen som ikke vil deg vel, av krav du stiller til deg selv, av skam som andre velter på deg, har du et sted å søke tilflukt. Enten det er storm eller stille, Gud er den som frelser og sier: Du er dyrebar i mine øyne.
Mot slutten av andre verdenskrig skrev Bjarne Rabben en salme og satte ord på denne troen og tilliten:
Eg veit ei hamn for meg som heimlaus vankar
Og som i livsens storm så lett driv av.
Eg veit ei hamn for mine redde tankar
Som flyg lik trøytte fuglar over hav.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Eg veit ei hamn som heiter Kristi nåde,
Ei hamn i livsens jag og dødens natt.
Der er det bot for brot og vern mot våde,
Der finn mitt mødde hjarta heimen att.
Som kirke tror vi at den evig gode Gud unner oss dette. At Han - om så ingen andre - vil oss vel. Derfor dette inntrengende råd fra salmisten: Overgi deg til Ham! Øs ut ditt hjerte for ham! - Den som har det viktigste forvart hos Gud, kan ikke miste annet enn det som er mindre verdt.
Denne tro og tillit ble også drivkraft for mange i den nasjonsbygging som fulgte etter 1814. Den frelse og ære, den klippe og tilflukt som er hos Gud, er ikke passivt stillestående. Når Gud reiser den nedbøyde opp og gir den foraktede ære, settes også mennesker i bevegelse.
Paulus har satt ord på denne bevegelse, og på det landskap Gud sender oss ut i. Han ber om at vi må bli i stand til å oppdage «bredden og lengden, høyden og dybden i Kristi kjærlighet». I dette åpne landskap skal tro bli til handling og Kristi kjærlighet til konkret gjerning for min neste. I tillit til Ham som reiser nedbøyde opp og gir foraktede ære.
Hans Nielsen Hauge, legpredikanten fra Rolvsøy i Østfold, var en som slik ble reist opp og satt i bevegelse. For 200 år siden ble han opphav til en folkelig bevegelse som bidro til å bygge det nye Norge. Her ble legfolk myndiggjort og tok ansvar i sine lokalsamfunn. I dens spor vokste industri, jordbruk og næringsliv, diakoni og misjon. Francis Seiersted har uttalt: «Haugebevegelsen var med på å legge grunnlaget for et fungerende demokrati i Norge.» Og drivkraften var troens fellesskap med Jesus, en ny kjærlighet til Gud og til medmennesker.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Ved vårt Grunnlovsjubileum vil vi at troens fellesskap med Jesus, kjærligheten til Gud og til medmennesker også skal være vårt bidrag som kirker og kristne til et åpent og mangfoldig samfunn. Vi tror også at Gud unner oss det. Midt i de mange endringer som skjer - i politiske prosesser, i våre fellesskap og egne liv - vil Gud gi oss en forankring som går dypere, et forpliktende ansvar for hverandre og en fremtid som rekker lengre.
«Hos Gud er min frelse og min ære.
Min mektige klippe, min tilflukt er hos Gud.
Stol alltid på ham, dere folk,
øs ut deres hjerte for ham!
Gud er vår tilflukt.»
Ære være Faderen og Sønnen og Den hellige ånd som var, er og blir én sann Gud, fra evighet og til evighet! Amen.
Ole Christian M. Kvarme
biskop i Oslo
Artikkelen fortsetter under annonsen.