SALME: «Søde Jesus, vi er her!» og «Av dypeste nød raaber jeg til dig» var blant salmene som ble sunget i norske kirker i grunnlovsåret. På bloggen «1814 i Borg» kan menigheter og interesserte lese hovrdan en typisk gudstjeneste foregikk i grunnlovsåret. Foto: Skjermdump

Lager retro-gudstjeneste anno 1814

Borg bispedømme varmer opp til grunnlovsjubileum med egen blogg om kirken i 1814.

Neste års grunn­lovs­ju­bi­le­um skal også mar­ke­res i Den nors­ke kirke. 23. fe­bru­ar skal det hol­des na­sjo­nal bønne­dags­guds­tje­nes­te.

Som «ste­det der alt skjed­de» er Borg bispe­døm­me al­le­re­de i gang med blog­gen «1814 i Borg».

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Den his­to­rie­in­ter­es­ser­te sogne­pres­ten Lars Inge Ma­ger­øy har nylig stuk­ket hodet opp etter fire ukers dyp­dykk i Den nors­ke kirke anno 1814.

Stu­die­per­mi­sjo­nen er et re­sul­tat av bispe­døm­mets 1814-ko­mité be­stem­te seg for å gjøre grunn­lovs­ju­bi­le­et litt retro. Re­sul­ta­tet skal pub­li­se­res på blog­gen «1814 i Borg» sam­men med sal­mer på ori­gi­na­le note­ark og ut­drag fra pre­ke­ner som ble holdt dette året.

- Kirke­rå­det har vært opp­tatt av at en skal gjøre ju­bi­le­et tids­ak­tu­elt ved å se frem­over sam­ti­dig som en ser bak­over. Her i Borg har vi så mange vik­ti­ge ste­der at det his­to­ris­ke blir vik­tigst for vår mar­ke­ring, for­tel­ler Ma­ger­øy.

Kir­ken var sen­tral

I sin jakt etter en au­ten­tisk guds­tje­nes­te anno 1814 har Ma­ger­øy tatt ut­gangs­punkt i bede­dags­guds­tje­nes­ten 25. fe­bru­ar der en valg­te valg­menn, altså de som se­ne­re skul­le velge hvem som skul­le få delta i Eids­volls­for­sam­lin­gen.

At dette for det meste fore­gikk i kir­ken sier en del om hvor sen­tral kir­ken var i grunn­lov­s­ar­bei­det. Den ut­gjor­de en slags in­fra­struk­tur, og det var ikke fritt for po­li­tisk en­ga­sje­ment.

For­kyn­nel­sen denne dagen inne­holdt en vold­som hyl­lest til Chris­ti­an Fre­de­rik, som om­ta­les i en bønn som «den els­ke­li­ge ut­valg­te Tje­ner, Nor­ges Re­gent, Prins Chris­ti­an Fre­de­rik».

- I våre dager ville en rea­gert på en så nese­grus hyl­lest av en po­li­tisk leder, men det var nok slik den gan­gen. Både fordi det var ku­ty­me å anse kon­gen som en nær­mest all­mek­tig re­gent som skal hyl­les, men også fordi man nok anså Chris­ti­an Fre­de­rik som red­nings­man­nen som kunne gjøre Norge til et selv­sten­dig rike.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Så Kir­ken har blan­det seg inn i po­li­tik­ken før?

- Du kan godt si at det er tra­di­sjon for det ja, ler Ma­ger­øy. Men han føyer til at pipen nok fikk en annen lyd når lan­det etter hvert kom i union med Sve­ri­ge.

Ra­sjo­na­lis­tis­ke sal­mer

På blog­gen kan me­nig­he­ter finne sal­mer og bøn­ner som ble brukt i 1814. Ma­ger­øy for­tel­ler at det på denne tiden fore­lå tre ulike salme­bø­ker, og at val­get av salme­bok i stor grad fulg­te bispe­dømme­gren­se­ne.

- Det er in­ter­es­sant at så ulike salme­bø­ker var i bruk. En hadde Kingos gamle fra 1699, Gull­bergs som var litt nyere, og «Evan­ge­lisk Kris­te­lig Psalme­bok». Det var flere som mente sist­nevn­te hver­ken var evan­ge­lisk eller kris­te­lig. Mange av sal­me­ne var om­skre­vet av ra­sjo­na­lis­tis­ke teo­lo­ger. Dette var jo en sterkt ra­sjo­na­lis­tisk tid, der alle uten­om Johan Nor­dahl Brun i Ber­gen var ra­sjo­na­lis­ter.

- Ra­sjo­na­lis­ter?

- Kir­ken var jo på­vir­ket av opp­lys­nings­ti­den på 1700-tal­let. En snak­ker gjer­ne om at man re­du­ser­te teo­lo­gi­en til å tro på Gud, dyd og udø­de­lig­het. Man trod­de på moral, evig liv og en gud, men den klas­sis­ke lu­thers­ke for­kyn­nel­sen om for­soning, synd og nåde kom i bak­grun­nen. Nor­dahl Brun der­imot ville ikke vite av den evan­ge­lis­ke kris­te­li­ge salme­bo­ken i sitt bispe­døm­me. Trond­heims­bis­ko­pen Peder Bugge gikk etter hvert mer bort fra ra­sjo­na­lis­men da han ble på­vir­ket av pie­tis­men og herrn­hu­ter­ne.

Lyd­spo­ret

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Mar­ga­re­te Kval­bein er kul­tur­råd­gi­ver med an­svar for blog­gen og 1814-ju­bi­le­et. Hun gle­der seg over at me­nig­he­te­ne nå kan få med seg «sound­track­et» til grunn­lo­ven.

- Me­nig­he­ten kan få et inn­blikk i hva folk var med og sang på de guds­tje­nes­te­ne der de valg­te sine valg­menn, sier Kval­bein.

Hun for­tel­ler at Borg skal ha to spe­sial­guds­tje­nes­ter med «grunn­lov­s­tema» i løpet av 2014, der den ene ret­ter seg sær­lig mot funk­sjons­hem­me­de og den andre mot twe­ens.

DAGEN

Kirken og Grunnloven

Valg av valgmenn ble foretatt i kirker i Norge fra 25. februar og ukene som fulgte.

En god del av Eidsvollsmennene var geistlige og flere av biskopene var til stede uten å være utsendinger.

Borg bispedømme har opprettet bloggen 1814iborg.wordpress.com med materiell om kirken i 1814.

Les også
Flertall i Norge vil la Grunnloven forbli kristent forankret