PASTOR: Men hva gjør vår Pastor etter oppstandelsen? Hvor er Han og hva holder Han på med?, spør Dag Martin Østevold

Den gode Pastorens prestetjeneste etter oppstandelsen

Jeg vet ikke om noen herligere historie enn den om vår Frelser. Det er fortellingen om Ham som kalte seg selv livet! Jeg fryder meg over Herren Jesus. For alt Han gjorde, gjorde Han i kjærlighet. For oss! For Kristus døde! Kristus sto opp! Kristus skal komme igjen! For oss.

Den gode Pastorens tjeneste begynte da verdens grunnvoll ble lagt. Hans offer begynte med inkarnasjonen. Da ga Han avkall på sin herlighet, steg ned til oss som Han hadde gjort og ble selv menneske. Han tjente folk. Og aksepterte støvets motsigelser og motstand. Like til døden på korset.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Men fortellingen om den gode Pastoren vår er ikke en fortelling om døden. Men en fortelling om Livets død og liv. Livets seier. Og vårt livs seier, i Ham. For i Kristus selv – og vi i Ham – har døden mistet taket på hele tilværelsen. Nå, til alle tider og i evigheters evighet. Og bare for at du ikke skal glemme det, men glede deg: Du fikk dette seiersmerket og hele denne virkeligheten som din egen – på din kropp – da du ble døpt til Ham! Hvis ikke, bli døpt!

Men hva gjør vår Pastor etter oppstandelsen? Hvor er Han og hva holder Han på med, mellom oppstandelsen og lørdag 22. april? Jesaja sier: «Vår Gud er i himmelen og alt det Han vil, det gjør Han.» Hva vil Han?

Pastoren utvider derfra sin familie. Ja, hvis Den gode Hyrden ikke ville ha en familie, hvorfor skapte Han ellers verden? Hvorfor kom Han da til oss? Hvorfor befalte Han å lære folk om viljen Hans og døpe oss til Ham? « … Etter Sin egen gode vilje avgjorde Han (Gud) på forhånd at vi skulle få rett til å være hans barn ved Jesus Kristus», står det. Ja, for Gud elsker fellesskap. Han kan være Far til veldig mange.

Les også
«Livskunsten – snar til å høre, sen til å tale og sen til vrede …»

Vår familie på jorden er midlertidig. Men Guds familie varer i all evighet. Vår familie på jorden er liten. Men Guds familie er stor og vokser! Guds familie er Jesus-folket. Jeg vil bygge min menighet, sa Han. Og det byggeprosjektet har Han holdt på med lenge! Den er vi en del av. Når Den Hellige Ånd leder oss til Pastoren.

Den gode Pastoren tar vare på oss. I denne verden er det mye som ødelegger. For Djevelen er fortsatt denne verdens gud. Selv om Jesus har all makt. Vi kan oppleve at noe av det vanskelige som skjedde med Jesus, vil skje med oss. Det har Han forberedt oss på. Men Jesus har pastoralomsorg for familien sin, «Dere som ved Guds makt blir holdt oppe i tro til den frelse som ligger ferdig til å bli åpenbart i endens tid.» Ingen kan ta denne makten fra Pastoren. «Du bør vite nøye hvordan sauene dine ser ut. Ha omsorg for din hjord.» (Ord. 27,23)

Jesus vet! Han har omsorg for oss! «Mine sauer hører min stemme; jeg kjenner dem, og de følger meg. Jeg gir dem evig liv. De skal aldri i evighet gå tapt, og ingen skal rive dem ut av min hånd. Det min Far har gitt meg, er større enn alt annet, og ingen kan rive det ut av min Fars hånd.» Ja, du kan miste din familie, dine venner, din jobb, din helse og forstand. Men ikke din frelse. Den sørger Jesus for at du beholder. Når du i dag hører Hans røst. Hvor godt det er å vite at det ikke er vi som bærer Ham, men Han som bærer oss!

Les også
Hvordan skal vi protestanter forstå Maria?

Den gode Pastoren hjelper deg. Guds barn ber til Gud. Én ting er sikkert: Jesus ber i dag for sine! Det holder Han på med! Din Pastor vet om dine virkelige behov og dine bekymringer. Når du er tom for ord, forstår Han dine sukk. Han går ikke trett. Han bærer dem fram for Faderen. « … Jesus har et prestedømme som ikke tar slutt, fordi Han er og blir til evig tid. Derfor kan Han også fullt og helt frelse dem som kommer til Gud ved ham, fordi Han alltid lever og går i forbønn for dem.»

Å huske på sine, det har Han holdt på med siden oppstandelsen og fram til i dag! Hvilken stor ting at alle Guds barn har den beste prest i Jesus Kristus! Ofte, uten at du vet det, har Han sendt sine engler ut til hjelp for oss som skal arve frelsen! Pastorens daglige tjeneste er den beste prestetjenesten du kan få.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Jesus ordner et nytt hjemsted for oss. I kraft av et ord på kort tid, skapte Herren universet. Jesus forteller oss at Han skulle gå bort for å forberede et sted for oss. Og hente oss når Han er ferdig. Til en ny bolig. Deilig er denne jorden, selv om den også er skadet. Herlig kan livet være, selv om det også er slitsomt å bli gammel. Tenk deg da hvor herlig himmelen og livet der vil være! «Men, som det står skrevet: Det som intet øye har sett og intet øre hørt, og det som ikke kom opp i noe menneskes hjerte, det har Gud beredt for dem som elsker ham.»

Et hjem for deg. Et hjem for oss. Og å forberede oss for dette i dag – det er det Jesus holder på med. Les gjerne i dag de siste to kapitlene i Bibelen og spør deg selv: Er det ikke her, sammen med Jesus og alle de hellige jeg gjerne vil være? Vær frimodig! Fortell folk om alt dette så Pastorens familie kan forøkes!

Fra Esekiel 34

Så sier Herren Gud: Se, jeg vil selv lete etter sauene mine og ta meg av dem. Som en gjeter tar seg av sauene sine og er med dem den dagen de blir spredt, slik vil jeg ta meg av sauene mine og berge dem fra alle stedene de kom til da de ble spredt, på den mørke og skytunge dagen …

Jeg vil gjete sauene mine og la dem hvile, sier Herren Gud. Jeg vil lete opp de bortkomne, føre tilbake de fordrevne, forbinde de skadde, styrke de syke, vokte de fete og sterke og gjete dem på rett vis … Jeg vil sette én gjeter over dem, og han skal gjete dem, min tjener David, han skal gjete dem, han skal være deres gjeter.

Jeg, Herren, skal være deres Gud, og min tjener David skal være fyrste blant dem. Jeg, Herren, har talt. Jeg slutter en fredspakt med dem … De skal ikke lenger være et bytte for folkeslagene, og villdyrene skal ikke ete dem. De skal bo trygt, og ingen skal skremme dem. Jeg lar planter vokse opp som det går gjetord om, ingen i landet skal lenger rives bort av sult.

Aldri mer må de tåle spott fra folkeslagene. De skal kjenne at jeg, Herren deres Gud, er med dem, og at de er mitt folk, Israels hus, sier Herren Gud. Dere er sauene mine, flokken som jeg gjeter. Dere er mennesker, jeg er deres Gud, sier Herren Gud.»