MENNESKESØNNEN: Johannes åpenbaring sitt fokus og sentrum er Menneskesønnen, Kristus selv, skriver Terje T. Konradsen.

Johannes åpenbaring

Dette er ikke primært en bok med kodede meldinger om en gåtefull fremtid. Det er en åpenbaringsbok om hvem Jesus Kristus er i et futuristisk rammeverk og et åndelig perspektiv. Forfatteren får beskjed om å adressere denne åpenbaringen av Menneskesønnen til de sju sende-menighetene i Asia.

Bokens fokus og sentrum er nemlig Menneskesønnen, Kristus selv. Han er Lammet og Kongenes konge, Alfa og Omega, begynnelsen og enden. Hva som enn måtte komme, eller hva som allerede måtte ha skjedd endrer ingen ting. Jesus Kristus er den første og den siste – han som var, som er og som kommer. Boken ender med et løfte og en bønn: «Ja, jeg kommer snart. Amen. Kom, Herre Jesus!» (22,20).

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Jo mer vi blir opptatt av omstendigheter og tolkning av de ulike åndelige bildene som brukes i boken, desto større er faren for at vi ender opp langt på siden av bokens hovedtema. Kanskje det aldri var meningen at vi skulle forstå disse bildene og illustrasjonene fullt ut?

Altfor mange bibelkjennere er opptatt av å lese samtidens hendelser inn i åpenbaringsbokens tekster for på den måten å aktualisere bokens innhold. Hensikten med boken er derimot å forklare hvem Kristus er, bekrefte hans snarlige gjenkomst og at Gud har kontroll over alt det som måtte skje.