ANDAKT: «Det er forskjellige nådegaver, men Ånden er den samme, det er forskjellige tjenester, men Herren er den samme.» ILL.FOTO: REUTERS/Mohammed Salem

Villig til å hjelpe?

Det er forskjellige nådegaver, men Ånden er den samme, det er forskjellige tjenester, men Herren er den samme

Det er mange som har vanskelig for å se at de har gaver og utrustning som Gud kan bruke. Man stirrer seg blind på de store og ekstraordinære gavene, og føler at de ikke når opp i forhold til det de kan bidra med. Det blir ofte fokusert på de framskutte rollene og posisjonene.

LES: Guds folk

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Nådegavene er viktige for Guds menighet. Dette er gaver som Gud, ved Den Hellige Ånd, gir til den enkelte kristne. Men nådegavene er forskjellige. 1. Kor. 12,4–6:

«Det er forskjellige nådegaver, men Ånden er den samme, det er forskjellige tjenester, men Herren er den samme.»

Paulus beskriver nådegavene i 1. Kor. 12,28. Mellom gavene til å helbrede og å lede står ordet hjelpe. Det blir det nesten borte i forhold til det mange oppfatter som større og mer betydelige. Men kanskje likevel noe av det viktigste? I en moderne oversettelse heter det, «de som kan hjelpe andre».

Nådegaven til å hjelpe, hvor ofte hører vi om den? Det er som regel andre åndelige gaver de fleste er mest opptatt av. Men ifølge Guds ord er dette en nådegave og en utrustning på lik linje med alle andre. Guds rikes arbeid hadde gått i stå om det ikke var mennesker som var villige til å gå inn de praktiske gjøremålene.

LES: Niste med på veien

Tenk på de mange praktiske oppgavene som daglig må utføres i bedehus, kirker og menighetslokaler. Det medfører ingen fremskutt plass på plattformen, men er minst like viktig. Vi må be Gud ruste ut flere som kan gå inn i slike praktiske hjelpetjenester.

Les også
En åpen port
Les også
Ny smaksopplevelse
Les også
Guds folk
Les også
Det avgjørende slaget
Les også
Jesus vil at du skal følge han