Svensk pastor ber Jehovas Vitner vende om

Økumenipastor Torgny Gadmar i Sverige ber sentralledelsen i Jehovas Vitner om å åpne sitt hjerte for Den Hellige Ånd.

«Jeg nøder dere til å åpne deres hjerter for den hellige Ånd på samme måte som den ble gitt på Apostlenes gjerningers tid». Det skriver Torgny Gadmar, pastor i Equmenia-kyrkan i Hökerum i Sverige, i et brev til Jehovas Vitnes «Styrende krets» i New York. Pastoren er skarp, men vennlig.

Han forklarer hvordan han i mange år har ført dialog med Jehovas vitne i Sverige. «Mitt hjerte blør for deres hengivende vitner, men jeg ser også brist på kraften når dere vitner», skriver han i brevet.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Profeti

Budskapet til de styrende kretser fikk han i juni da han besøkte Rikets sal i Ulricehamn.

- Mitt hjerte banket urolig og jeg fikk et tydelig profetisk budskap rett i hjerte: «Profeter over det folk som kaller seg ved Mitt navn».

Torgny Gadmar skrev hele budskapet som han senere konfererte med venner.

Brevet til den «Styrende krets» er skrevet i respekt men er også en oppfordring til omvendelse. Gadmar fremholder at budskapet også er en oppfordring til den kristne kirke om å imøtekomme Jehovas vitne på en god måte.

- Dette er mennesker som virkelig vil være Guds Jehovas tjenere. Og det er ikke feil, det er jo Jehova som er vår Gud, påpeker han. Men de står så fast i sin lære at de ikke ser klart.

Varmen i brevet forhindrer ikke en høy grad av tydelighet: «Styrende krets… om dere vegrer å lytte vil dere splittes og den organisasjonen dere er så stolt over kommer til å oppløses og blir til intet».

Tilbakemelding?

- Tror du at den «Styrende krets» leser brevet og tar det innover seg?

- Jeg tror og håper at de kommer til å lese det, men jeg er i kke helt sikker.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Økumenipastoren innser at Jehovas vitne på visse områder står langt fra kristen tro, for eksempel i synet på treenigheten. Samtidig velger han å peke på Guds muligheter.

- Om Guds Ånd får begynne å tale i deres hjerter, uten at noen tvinger kunnskapen på dem, så tror jeg at det er mulig at de kommer til å forstå. Deres lære er jo feil - eller rettere sagt, de tar ikke med det som kreves i læren for at Herren skal kunne virke iblant dem. Men vi som kristne kan ikke dømme dem for at de lider under en lære som de står fast i. Jeg ser ikke dette brevet som risikabelt, snarere som et nødvendig steg for å kunne nå frem til disse menneskene.

Torgny Gadmar ble uteksaminert som pastor i Misjonsforbundet 1980. I flere år har han bodd i Hökerum der han nå er forstander i Equmeniakyrkan. Han fremholder at han skrev brevet til Jehovas vitne i stor ydmykhet, klar over at han kunne bli misforstått og hånet.

DAGEN

Les også
Gateevangelister lokkes av Jehovas vitnerOpen Air Campaigners