Gateevangelister lokkes av Jehovas vitner

Larvik by inntas av Jehovas vitner på stevne denne helgen. Det lokker kristne gateevangelister til byen for å vitne.

- Vi gjør dette fordi Jesus har gitt mi­sjons­opp­dra­get om å gå ut til alle - og da mener han også ate­is­ter og Je­ho­vas vit­ner, sier dag­lig leder Hart­vig Klos­ter i Open Air Cam­paig­ners (OAC) til Dagen.

Je­ho­vas er til kjent for sin vitne­tje­nes­te rundt på nors­ke dører, men denne gan­gen er de selv et mål for evan­ge­li­se­ring.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Vi vil møte dem med re­spekt og kjær­lig­het, og for­ven­ter at vi kan få noen gode sam­ta­ler, som vi har tro på at Gud kan bruke, leg­ger Klos­ter til.

- Hvor­dan vil dere legge opp stra­te­gi­en?

- Vi vil være på tor­get i Lar­vik, og kom­mer ikke til å gå inn på deres om­rå­de. Vi sat­ser på van­lig gate­evan­ge­li­se­ring slik vi plei­er med for­kyn­nel­se og ulike inn­slag for å fange opp­merk­som­het. Dess­uten vil vi gå rundt å sam­ta­le med folk, og reg­ner med å tref­fe mange folk som er på stev­net til Je­ho­vas vit­ner, sva­rer Klos­ter.

- Ukjent for meg

Presse­tals­mann Tom Fris­vold i Je­ho­vas vit­ner viss­te ikke at deres med­lem­mer kan bli ut­satt for krist­ne vit­nes­byrd når de sam­les i Vest­fold. Når vi ber om en kom­men­tar, sier han bare føl­gen­de:

- Dette var helt ukjent for meg, så jeg kan ikke si noe mer om det.

Fris­vold for­tel­ler at de til hel­gen skal ha ett av sine fire om­råde­stev­ner i Lar­vik.

- Vi reg­ner med at det kom­mer 2.500 med­lem­mer til dette ar­ran­ge­men­tet, der det blir bi­bel­un­der­vis­ning i tre dager, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Hvor mange med­lem­mer har dere i dag?

- Vi har i dag 11.500 voks­ne med­lem­mer, og det har vært en øk­ning de siste årene, sva­rer Fris­vold.

Per­son­li­ge vit­nes­byrd

Hart­vig Klos­ter un­der­stre­ker at Je­ho­vas vit­ner tren­ger å høre evan­ge­li­et om Jesus, for dette er Guds kraft til frel­se.

- Er det noe spe­si­elt dere må tenke på når dere skal vitne for Je­ho­vas vit­ner?

- Vi har stu­dert bi­bel­ste­der der det står at Jesus også er Gud, for dette lærer ikke Je­ho­vas vit­ner. Vi vil hen­vi­se til kon­kre­te hen­del­ser der folk kom­mer til Jesus og til­ber ham som sann Gud. Dess­uten vil vi un­der­stre­ke hva det betyr å ha Jesus som Herre og venn, og ikke minst fri­he­ten i å være Jesu di­sip­pel. Der­for vil våre per­son­li­ge vit­nes­byrd bety mye, sva­rer Hart­vig Klos­ter.

Han leg­ger til at fem-seks per­soner fra OAC vil delta under evan­ge­li­se­rin­gen i Lar­vik, og like mange lo­ka­le krist­ne fra byen.

Fikk 5.000 kr på gata

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Da Klos­ter og hans med­ar­bei­de­re nylig drev evan­ge­li­se­ring i Oslo, skjed­de noe mer­ke­lig:

- Like etter at vi hadde bedt for gate­mø­tet, kom en kvin­ne bort til oss og sa: «Her er en gave til ar­bei­det», og gav en av våre evan­ge­lis­ter 5.000 kro­ner i hån­den. Like fort som hun var kom­met, var hun borte igjen.

Vi ble først over­ras­ket - men selv­sagt også opp­munt­ret og glad. Der­for måtte vi ta en takke­bønn. Vi ser på dette som en be­kref­tel­se fra Gud om hvor vik­tig det er å drive gate­evan­ge­li­se­ring, for­tel­ler Hart­vig Klos­ter.

Open Air Campaigners

En tverrkirkelig misjonsorganisasjon som ble startet i Sydney, Australia i 1892, og driver arbeid i 30 land, deriblant i Norge.

Ønsker å stille seg til rådighet for å bringe evangeliet til mennesker primært ved gateevangelisering.

Mottoet er å gjøre Jesus Kristus kjent for alle mennesker på alle steder.

Les også
Det hjarta er fylt av
Les også
Planlegg ferien med Stevneguiden.no
Les også
Stevnemøtet