Som i et speil, i en gåte

Det er ikke bare Varg Veum som opplever at livet er slik. Jeg tror vi gjør det alle sammen. Paulus også. Vi ser som i et speil, som i en gåte.

Det hender at folk sier: Se deg godt i speilet. Det de mener er at vi da kanskje vil se oss selv i et klarere lys. Speilene på Paulus tid var ikke som våre. De var av polert metall og gav et langt mer gåtefullt gjenblikk enn våre presise speil.

Men det er ikke en formaning til å se på oss selv og skjerpe oss Paulus tenker på når han skriver til oss. Paulus taler om de mange ting som oppleves som gåtefulle, uoppklarte mysterier. Om de ting alle møter og ser, men ikke har full innsikt i.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

1. Vi ser nå som i et speil. Som i en gåte. Nå kjenner vi stykkevis, sier Paulus.

Er det ikke sant? Ingen av oss liker det spesielt godt, men er det ikke sant at å være menneske består i å leve i kontinuerlig endring? Vi spør: Hvordan vil livet bli? Hva vil skje? Hvordan vil fremtiden bli? Noen spår, men ingen vet. Det vi vet er at barn blir til voksen. Hvis det får leve. Det barnslige blir til modenhet og full manndom. Hvis det får utvikle seg. Så blir styrke til skrøpelighet. Hvis man får et langt liv. Alt endrer seg. Sakte eller brått.

Mange ting rår vi ikke med. Men mye i et menneskes liv kan bli annerledes i morgen om vi våger å gjøre endringer i dag. En dag skal vi alle dø, men alle de andre dagene skal vi leve. Livet endrer oss. Vi kan endre livet. Likevel vet vi lite. Og aldri hvordan morgendagen blir. Vi ser som i et speil som i en gåte.

Slik er også Gud. For oss. Vi kan vite noe om Gud. Skaperverkets kunstverk sier noe om av Guds storhet. Gud lærer vi aller mest å kjenne gjennom Guds Ord i Bibelen. For der møter vi Sønnen. Og like fullt: Vi forstår stykkevis og delt. Vi taler profetisk stykkevis og delt. Det sier selveste apostelen Paulus.

Vi som er begrenset, kan ikke kjenne fullt ut den ubegrensede. Ord kan ikke vise oss virkeligheten slik den er. Som himmelen er høyt over jorden erGuds tanker høyere enn våre tanker og hans veier er ikke alltid våre veier. Vi ser som i et speil, som i en gåte. Nå kjenner vi stykkevis.

Men det finnes et løfte om de ting som er uklart og det som er begrenset: Slik skal det ikke være for alltid være! Da skal vi se ansikt til ansikt. Intet mindre! Apostelen Johannes utdyper dette:Ja, bli i Ham, barn!… Mine kjære nå er vi Guds barn, og det er ennå ikke åpenbaret hva vi skal bli. Men vi vet at når Han åpenbarer seg, skal vi bli ham lik, for vi skal se Ham som Han er. Enhver som har dette håp til Ham renser seg, likesom Han er ren.

Det finnes et løfte: Det som intet øye har sett og intet øre har hørt. Det som ikke har oppkommet i noe menneskes hjerte - har Gud gjort ferdig for dem som elsker Ham.

Vi skal være sammen med hverandre. Mer virkelig og konkret enn her skal vi se Jesus som Han er. De døde som elsket Gud skal få erfare at den ånd som er gått tilbake til Gud som gav den, skal en dag føyes sammen med et nytt herlighetslegeme - og stå opp av graven. Og de levende som venter på Jesus Kristi komme i herlighet skal se Ham som Han er. Intet mindre!

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Nå ser vi som i et speil, som i en gåte. Men da skal vi se ansikt til ansikt.

Så blir de stående disse tre - inntil det skjer:

1. Troen blir stående. Hvorfor det? For bare troen på troens oppshavsmann kan gi oss syndenes forlatelse og åpne denne veien til Guds evige frelse for oss.

Troen på Jesus Kristus bærer et menneske til denne evige frelsen i Gud.

Troen kom. Troen bar. Og troen ble stående i mange menneskers liv. Troen kan forandre ambisjoner og livsmål. Måtte troen på frelseren Jesus Kristus bli stående og vokse i ditt liv! Det forandrer livet herfra til himmelen.

2. Håpet blir stående. Hvorfor det? Håp er for dem med lengsler. Med drømmer. Håp er for dem med forgjengelighet som lengter etter uforgjengelighet. Håpet kan gi et menneske muligheten til å forsone seg med det vanskelige og gåtefulle her i tiden. Håpet gir utholdenhet i møte med de vanskelige forandringene. Troen og håpet bærer og gir motkraft til håpløsheten! Det har mange erfart. Håpet om en lys fremtid ut fra Guds løfter - gir livskraft og visjoner her og nå. Kan vi virkelig leve uten håp?

Det håpet som består er knyttet til Jesus. Ikke til religiøse ønskedrømmer tatt ut av løse luften. Løftesordet fra Gud om at en dag skal det som er gåtefullt og stykkevis og delt - ta slutt - og vi skal seansikt til ansikt - er basert på Ham som døde og oppstod. Håpet har bevis. Ham som overvant dødens gjennomgripende makt ved sin egen oppstandelse fra de døde.

Og Han har lovet oss det samme! Gud som har gitt oss løftet er trofast mot oss i Jesus Kristus! Paulus påstår også: Håpet gjør ikke til skamme, for Guds kjærlighet er utøst i vårt hjerte ved Den hellige ånd som er oss gitt. Han som kan gi deg både tro en og håpet er den samme: Jesus Kristus. Måtte håpet i Jesus Kristus alltid leve i deg!

Artikkelen fortsetter under annonsen.

3. Kjærligheten blir stående:Ingen vannflom slukker kjærligheten, elver kan ikke skylle den bort sier Salomo. Den kan vare til døden skiller ad. Når kjærligheten slipper til kommer bærekraft, troskraft og slitestyrke. Verden kan ikke bestå uten kjærlighet. Det er mang slag kjærlighet synges det.

Det viktigste om Guds kjærlighet som gjør at den blir stående er dette: Gud selv er kjærlighet. Hans kjærlighet er åpenbart for oss.

I Ham som er og alltid blir stående: Jesus Kristus.Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Ham, men at Han har elsket oss og gitt oss sin Sønn til soning for våre synder. Mine kjære, har Gud elsket oss slik, da skylder også vi å elske hverandre. Skulle vi ikke også elske Gud og omfavne hverandre som har gitt oss livet og slike rike fremtidsløfter?

Så blir de stående disse tre: tro, håp og kjærlighet. Men størst blant dem er kjærligheten. For Gud selv er kjærlighet! Måtte Jesus Kristus bli din tro, kilden til ditt håp og du skal alltid erfare Guds kjærlighet i ditt liv. Når dagen er kommet skal det som her er stykkevis ta slutt, og vi skal se. Ansikt til ansikt.

Nå ser vi i et speil, i en gåte, da skal vi se ansikt til ansikt. Nå forstår jeg stykkevis,da skal jeg erkjenne fullt ut, slik 
Gud kjenner meg fullt ut.

1.Kor.13,12-13

Trenger du mer åndelig påfyll?