ALTERNATIVER: Kretssekretær i Stavanger krets av Norges Samemisjon, Tor Magne Haraldseid, ­informerer deltakerne på omstillingsutvalgets møte ved Nordlys Misjonssenter om ulike alternativer for Samemisjonen fremover. Omstillingsutvalget i Samemisjonen har utarbeidet en intensjonsavtale om fusjon med Misjon Sarepta som planlegges lagt fram for landsmøtet i Samemisjonen i juli.

Samemisjonsstyret går utover sitt mandat

Felles uttalelse til landsstyret fra venner av Norges Samemisjon om landsstyrets forslag til sammenslåing med annen misjonsorganisasjon.

Som venner av Norges Samemisjon, mener vi at det er illojalt av landsstyret i å motarbeide et klart vedtak fattet av landsmøtet i 2017. Dette er å gå utover det mandat som landsmøtet har gitt styret.

Når landsstyret går så langt som det har gjort, tross landsmøtevedtaket 2017, og forhandlet frem en intensjonsavtale om sammenslåing med en annen misjonsorganisasjon, slik det er gjort med Misjon Sarepta, er dette å legge kraftige og uheldige føringer før landsmøtet i juli.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Et landsstyre har ikke fullmakt til å motarbeide Norges Samemisjons øverste organ, som er landsmøtet. Det er derfor svært uheldig det landsstyret har gjort, og at det er brukt mye dyrebar tid, ressurser og penger på dette.

I grunnreglene for Norges Samemisjon står det blant annet følgende i § 3 om landsmøtets myndighet og oppgave: «Landsmøtet er Norges Samemisjons øverste myndighet.»

Det betyr at det landsmøtet har vedtatt, er styret forpliktet til å følge. I § 5 står det blant annet følgende: «Landsstyret leder misjonens virksomhet. Det påligger landsstyret å se til at det blir foretatt en løpende vurdering og oppfølging av misjonens arbeid samt drøfting av fremtidig virksomhet.»

På landsmøtet ble følgende to forslag fremmet om å vurdere fusjonering/sammenslåing med andre misjonsorganisasjoner: Forslag 1: «Landsmøtet viser til landsstyrets grundige saksframstilling og vedtak i landsstyret sak 48/16 og anser det ikke som formålstjenlig på nåværende tidspunkt å vurdere sammenslåing med andre organisasjoner.»

Vedtak: «Forslaget ble vedtatt med 50 stemmer.» Forslag 2: «Landsmøtet ber Landsstyret arbeide videre med å vurdere fusjonering med andre organisasjoner, som ivaretar vårt spesielle kall til den samiske befolkningen og vår teologiske profil, og samtidig ha et bredere sikte som styrker organisasjonens fremtidige bærekraft.» Vedtak: «Forslaget falt med 14 stemmer.»

Forslaget om ikke å vurdere sammenslåing, ble vedtatt. Forslaget om å vurdere sammenslåing ble nedstemt.

Selv om landsstyret nå vurderer det slik at det ikke er bæregrunnlag for å drive Norges Samemisjon videre i fremtiden som egen misjonsorganisasjon – med tanke på få støttekontakter, få foreninger, og at utgiftene over lengre tid har vært større enn inntektene og tært mer og mer på misjonens fondsmidler og verdier (ved bl.a. salg av eiendommer) – mener vi at styret ikke kan tolke ordlyden i § 5 og vedtaket på landsmøtet i 2017 slik at det åpner for å handle sånn de har gjort.

Det landsmøtet har gitt landsstyret fullmakt til, er en løpende vurdering og oppfølging av misjonens arbeid samt drøfting av fremtidig virksomhet (uttrykt i for eksempel strategiplanene).

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Etter vår mening gir verken grunnreglene eller landsmøtets vedtak i 2017 landsstyret fullmakt til å gå inn i forhandlinger med noen andre misjonsorganisasjoner om fusjonering/sammenslåing.

Det at landsstyret har gjort en grundig analyse (som vi ennå ikke er gjort kjent med) av bæregrunnlaget for å drive Norges Samemisjon videre, er i tråd med fullmakten de har og er nyttig for organisasjonen. Vi håper også at det i forbindelse med denne analysen, ble gjort en grundig vurdering av mulighetene for å styrke/sikre bæregrunnlaget for videre drift vedrørende mulighetene for flere støttekontakter, foreninger, mer møtevirksomhet og flere faste givere.

Hvis landsstyret mener at det ikke lenger er mulig å styrke eller sikre bæregrunnlaget for å drive Norges Samemisjon videre, må kretsene, medlemmene og Landsmøtet 2020 bli grundig orientert om situasjonen.

Da står landsstyret fritt til å fremme et forslag overfor landsmøtet i Alta i 2020 om å gi det nye landsstyret fullmakt til å vurdere og drøfte en fusjonering/sammenslåing med andre organisasjoner. Får det nye landsstyret en slik fullmakt, kan de starte forhandlinger med andre organisasjoner for å ivareta på best mulig måte vårt spesielle kall til å forkynne Guds ord og drive diakonalt arbeid i den samiske befolkningen.

Det vil da være naturlig at det nye landsstyret arbeider tett med kretsene og medlemmene i neste landsstyre-periode og kommer med forslag til landsmøtet i 2023, eller innkaller til et ekstraordinært landsmøte før den tid.