Rett tilbedelse

Bit for bit. Tone for tone.

Tilbedelse handler ikke om sangene vi synger, men hjertene som synger.

Du kjenner kanskje bibelhistorien om da Jesus møtte den samaritanske kvinnen ved brønnen. Et spørsmål om vann utviklet seg til en samtale om rett tilbedelse. Kvinnen hadde merket seg at samaritanerne og jødene tilba på hvert sitt sted, og spurte Jesus hvem som hadde rett.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Jesu svar omdefinerte selve geografien for gudstilbedelsen. For Jesus handlet det ikke om å tilbe Gud på et bestemt fjell, i et bestemt tempel eller i en bestemt by. For Jesus handlet det om tilbedelse løsrevet fra geografi, form og fasong.

Jesus beskriver rett tilbedelse som tilbedelse gjort i «ånd og sannhet». Men mens de fleste bibellesere fokuserer på nettopp disse to ordene, benytter Jesus et ord tidligere i det samme verset som setter tilbedelsen i et helt annet perspektiv. Ordet «tilbedere». Er det ikke «tilbedelse» Gud ønsker? I følge Jesus er det ikke det. Gud ønsker «sanne tilbedere».

Dypest sett handler ikke vår lovsang om sangene vi synger, men om hjertene som synger. Gud er tydeligvis ikke så opptatt av hvordan vår tilbedelse høres ut, hvilke sanger vi velger eller på hvilket sted vi velger å gjøre det.

Lovsang har foregått i alle kulturer, i alle religioner og til alle tider. Tilbedelsen kommer naturlig for de fleste av oss. Det vi trenger å lære, er å la vår tilbedelse få rett fokus. Det engelske ordet for lovsang, «worship», betyr direkte oversatt «det vi gir verdi». Med andre ord; desto større verdi noe har, desto mer ære fortjener det.

Dermed blir det ikke et spørsmål hvordan du tilber, men hva eller hvem du tilber. Rett tilbedelse handler ikke først og fremst om en OPPGAVE; sangene vi synger eller ordene vi sier. Det handler om en GAVE; at vår oppmerksomhet er rettet mot Ham som gjør vår tilbedelse mulig.

I teorien er det kanskje enkelt, men i praksis er det ikke like lett. Ofte lover vi mye i våre lovsanger; «Gud jeg gir deg mitt liv, mitt hjerte og min sjel, jeg lever kun for deg…» Men hvordan kan vi love noe vi ikke klarer å holde?

Gud kan aldri få den plassen han fortjener i våre liv dersom vi reduserer ham til en aktivitet, eller til et bestemt lovsangsuttrykk. «Men den time kommer da de sanne tilbedere skal tilbe Min Far i ånd og sannhet», sa Jesus.

Derfor ønsker Gud å bli våre liv.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Blir han en aktivitet, vil vi ende opp i en endeløs sirkel av dårlig samvittighet når vi ikke lever opp til forventningene. Blir han kun en sang, vil vi ende opp med å synge store ord vi egentlig ikke mener. Men når han blir vårt liv, vil hans prioriteringer bli våre.

Bit for bit. Tone for tone.

«Men den time kommer, ja, den er nå, da de sanne tilbedere skal tilbe Far i ånd og sannhet. For slike tilbedere vil Far ha. Gud er ånd, og den som tilber ham, må tilbe i ånd og sannhet.»

Joh, 4.23-24

Trenger du mer åndelig påfyll?

Les også
Veltalenhet kan skygge for Kristus
Les også
Jesus vil være der
Les også
Det nytter - om det ser aldri så håpløst ut
Les også
Frelsesgoder – ikke frynsegoderDagens tekst
Les også
Av kjærlighet til deg og meg