– Redd for å skille meg ut

Som tenåring var hun redd for å skille seg ut og ønsket ikke å vise at hun var kristen. Nå taler Hilde Kristine Sando Modalsli for 900 ungdommer på Arena.

I hjembygda Malvik utenforTrondheim, var det få kristne på hennes alder, og det var på leir hun ble kjent med jevnaldrende som delte troen på Jesus. Da er det kanskje ikke så rart at 27-åringen er glad for å tale på ungdomsleiren,Arena, siden leir har vært en så viktig del av hennes egen oppvekst.

Spent før talen

Hilde Kristine gleder seg, men hun er også spent.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Kanskje er det bra at jeg kjenner på spenningen. Det betyr jo at budskapet betyr mye for meg og at jeg ønsker at de som hører på skal bli berørt av det jeg sier.

Hun er en av flere talere på Arena, som samler opp mot 900 deltakere i alderen 16 til 22 år. Ungdomsleiren arrangeres avKRIK, Kristen Idrettskontakt på Dvergsnestangen, utenfor Kristiansand.

LES:Utforsker Gud i stillheten

Søskenkjærlighet

Da Hilde Kristine ble spurt om å forkynne på Arena, ble hun bedt om å ta utgangspunkt i en av historiene om Jesus. Teksten kunne hun velge selv.

– Og den bare datt ned i hodet på meg, ler trønderen.

Valget falt på en historie hun ikke har talt over før.

– Jeg skal tale om relasjonen mellom Martha og Maria. Jeg liker at det jeg snakker om er nytt og ferskt og at det er ting jeg selv har oppdaget helt nylig. Det blir litt mer levende når jeg ikke har talt over den samme historien før, forteller hun.

Temaet for prekenen er søskenkjærlighet.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Mange har en forventning om at vi skal være like hverandre og mene det samme. Når jeg leser teksten om de to søstrene, opplever jeg at Jesus utfordrer Martha i søskenkjærligheten til Maria. Det er vel det jeg ønsker å utfordrene leirdeltakerne på, å vise kjærlighet og raushet overfor hverandre.

Brenner for bibelen

At Hilde Kristine ble spurt om å ta utgangspunkt i en av bibelhistoriene, passet den 27-år gamle forkynneren bra. Hun har nemlig en sterk lidenskap for Bibelen.

– Det er så mye å hente i Bibelen, den er en uendelig og uutømmelig kilde. Jeg lærer alltid noe nytt og gjør hele tiden nye oppdagelser. Det har aldri skjedd at jeg har gått tomhendt fra å lese i Guds ord.

Hun brenner for å vise at Bibelen er aktuell og viktig.

– Man behøver ikke bevege seg langt for å finne gode eksempler som er relevante for oss i dag. Bibelen inneholder svar på det vi måtte lure på.

Hun tror mange, og kanskje spesielt unge, kvier seg for å lese i Bibelen.

– Det er som om mange forventer at Bibelen skal være vanskelig og derfor er redde for å prøve å åpne den.

Selv har hun vokst opp med en kreativ formidlig av tro og historiene om Jesus.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– På søndagsskolen tegnet vi fortellingene, spilte skuespill og pappa bygget bibelhistoriene og påskebudskapet i Lego sammen med oss barna. Jeg har så lyst at unge mennesker skal få erfare at det er mulig å leke seg med det som står skrevet.

LES:Action med sport og bibel

Snart prest

Første gangen Hilde Kristine ble spurt om å tale var påNordfjord Folkehøgskule. Det ga mersmak. Om et halvt år er hun ferdig utdannet prest.

– Jeg begynte på lærerutdanningen, men sluttet etter kort tid. Da var det en som spurte om jeg ikke skulle bli prest i stedet. Det er jo nesten det samme som lærer fikk jeg høre, forteller hun med en latter.

Hun hadde fått spørsmålet flere ganger, men avfeide ideen hver gang. Det gjorde hun ikke denne gangen.

– Det var som om jeg plutselig hørte og oppdaget det mange hadde sagt til meg hele tiden. Presteyrket gikk fra å være noe jeg virkelig ikke kunne tenke meg til å bli det eneste jeg hadde lyst til.

Hele livet

Hilde Kristine mener det å stå foran folkemengder ikke ligger naturlig for henne, men er noe som har modnes og vokst fram med årene.

– Samtidig er prestevirket så mye mer enn å stå foran en forsamling i en kirke hver søndag. Det handler det om hele livet, fra start til slutt og å møte mennesker i alle livets faser.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Drømmen er å bli menighetsprest.

Den snart nyutdannete presten er glad hun har hatt en god del år på skolebenken. Ifølge Hilde Kristine gjør det henne til en bedre prest. Det er hun takknemlig for.

– Når man er ung, er det mange ting som skal falle på plass, modnes til og reflekteres over. Derfor tror jeg det er bra at prestestudiet er såpass langt, så kastes vi ikke ut i noe som vi kanskje ikke er klare for.