Profeti – Guds råd står fast

Dette litt diffuse ordet profeti. Misbrukt i menigheten og foraktet av ugudelige. Hva er en profeti?



Artikkelen fortsetter under annonsen.

Ser vi til domsprofetene i gamle testamentet så gjelder mye av profetiene samtiden. Israel sitt frafall fra Gud og tilbakekallelse til Guds vilje og pakt. Deretter kommer forutsigelser om fremtiden. Profeti er da å forstå som forkynnelse av Guds vilje inn i nåtid og forutsigelser av kommende hendelser. Profetier er ord og åpenbaring gitt av Gud. «Så sier Herren...». Profeten formidlet Guds budskap. Profeti vil slik forstått gi lys over samtid og forutsigelser av hendelser om fremtiden.

Profetier kan grovt skilles i to grupper. Profetiene i Guds ord, som står i en særstilling og så profet tjenesten i menigheten. Bibelen en historisk fortelling om alt hva Gud har gjort, men det er like mye en bok om alt hva Gud vil gjøre. Den er sterkt profetisk. Bibelen er også lukket. Lukket på den måten at vi ikke kan legge til eller trekke fra det som står skrevet. Den er i tillegg opphøyet over menneskelig og verdslig visdom og kunnskap. Da under den forutsetning at den leses, forstås og brukes på rett vis.

Da Jesus sa i Åp. 22:12: «Se jeg kommer snart, og min lønn er med meg, for å gi enhver igjen etter som hans gjerning er». Da står det ordet fast. Jesus kommer snart. Den ukyndige bibel-leser vil hevde at snart er en overdrivelse. Det har jo nå gått 2000 år. De overser, eller vet ikke, at for Gud er en dag som 1000 år. Slik forstått så er to dager godt innenfor rammen av snart.

Den andre gruppen profetier er profet-tjenesten i menigheten. Den har nærmest blitt utradert på grunn av falske profetier og misbruk. Det er ikke bare profeten som er årsak til det for også menigheten har forsømt seg. Den er pålagt å prøve enhver profeti. Prøvingen har åpenbart blitt forsømt og hvordan skal den prøves? Det er tre kriterier som må fylles. En profeti i menigheten skal ikke krysse Guds ord. Inkluderes det en forutsigelse må det hende presis som uttalt og deretter skal den være til oppbyggelse. Svikter det på et av disse punktene skal profetien forkastes. Den er ikke av Gud.

Agabus profeterte at det skulle komme en stor hungersnød over hele verden. Den kom under Klaudius kan vi lese i Apg. 11:28. Dette er en type menighets profeti. Den er aktuell i samtiden og en forutsigelse av viktig hendelse i nær fremtid. Menigheten kunne forberede seg.

I den daglige bibel-lesning så vil jeg raskt kunne lese gjennom flere kapitler. Det er nesten umulig å gjøre det uten å lese profetisk tekst. Profetord som enten er oppfylt eller som fortsatt står som forutsigelser om fremtiden.

Leser jeg profeten Mika 5:1 så leser jeg en profeti gitt om Jesus Kristus og hans fødested. « Men du Betlehem, Efrata, som er liten til å være blant Judas tusener. Fra deg skal det utgå for meg en som skal være hersker over Israel. Hans utgang er fra gammel tid, fra evighets dager».

Mika levde 700 år f. Kr. Men denne profetien, sammen med over 300 andre, taler om Jesus Kristus som skulle komme. Jødenes Messias. Profetien er kun delvis oppfylt. For Jesus ble født i Betlehem men han har enda ikke fremstått som hersker over Israel.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

I Matteus 24:14 leser vi en annen profeti: «Og dette evangeliet om riket skal bli forkynt over hele jorden til et vitnesbyrd for alle folkeslag. Og så skal enden komme». Et profetisk ord. Alle menigheter og kristne vil søke å arbeide i tråd med denne profetien. Nå vokser det frem en visshet i kristenheten om at tiden for dette nærmer seg. Den digitale utvikling med forkynnelse av evangeliet via internett og satelitt muliggjør denne profetien. Det er naturlig realiseerbart.

Ordet vil oppfylles slik det står i Åp. 14:6: «Jeg så en annen engel, som fløy under det høyeste av himmelen. Han hadde et evig evangelium å forkynne for dem som bor på jorden, for alle nasjoner og stammer, tungemål og folk.»


Tid – hva er det?

Profetier som er forutsigelser av kommende ting gjør oss oppmerksomme på hva tid er. Vi kan lage en tidslinje av vårt eget liv. Fødsel, skolestart, jobb, gift, barn, med årstall og så videre. Vi får tiden struket ut med et startpunkt og uvegerlig også ett kommende stopp-punkt. En linje. Opplevd tid blir minner og erfaringer. Fremtiden er håp og drømmer. Vår oppfattelse og forståelse av tid er begrenset men så viser det seg at tid også er en fysisk størrelse.

Tiden er ikke konstant men påvirkes av hastighet og gravitasjon. Tid er å forstå som en dimensjon i vår fysiske verden på lik linje med høyde, dybde og lengde.


Tid er fysisk – Gud er ånd

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Gud er ikke underlagt et fysisk univers. Gud er skaper av alle ting, hele kosmos, det fysiske og himmelske. Gud er ånd. Da er det lettere å akseptere at Gud også kjenner enden før begynnelsen. Begrepet evighet er nettopp utenfor tiden. Evighet er ikke milliarder av år. Evighet er en tilstand uten tid.

At Gud og det himmelske er hevet over tiden forstår vi når vi leser bibelen. «Jeg er Alfa og Omega, den første og den siste, begynnelsen og enden.» Åp. 22:13. «For tusen år er i dine øyne som dagen i går når den farer forbi, som en vakt om natten.» Salme 90:4.

Jesaja 46:10 er et skriftstedet der Gud åpenbarer sin faste beslutning og hvordan Han alene kjenner tiden og lar sitt råd bli fullbyrdet. «...jeg som fra begynnelsen forkynner enden, og fra eldgamle tider det som ikke er skjedd. Det er jeg som sier: Mitt råd skal bli fullbyrdet, og alt det jeg vil, det gjør jeg.»

Gud forkynner fra begynnelsen enden og i bibelen forkynnes Guds råd og vilje.


Guds bevis

Hvordan kan vi vite at det er Gud som har talt det profetiske ord? Det er mange som spår og falske profeter og okkulte sannsigere florerer. Men det er kun Gud som kjenner fremtiden. Det er Han som skaper historien. Alt det Han vil det gjør Han.

Gud lot sine profetene forkynne at Jesus skulle bli født i Betlehem. Betlehem er en liten ubetydelig by 10 km fra Jerusalem. Josef og Maria bodde i Nazaret. Hva måtte til for at Guds råd skulle oppfylles? En folketelling. Gud satte en hel verdensdel i bevegelse for at det skulle skje presis som Han hadde sagt. Folketellingene ble arrangert nøyaktig på rett tidspunkt. Ingen bestrider at profetien ble oppfylt. Slik vet vi at Gud talte og lot sitt råd bli fullbyrdet.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Hvor sannsynlig er det at profetien om de tretti sølvpengene og at disse pengene skulle kastes inn i Herrens hus til pottemakeren? (Sakarja 11:12-13). Det er bare Gud som kan forutsi slike detaljer. Oppfyllelsen leser vi i Matteus 27. Nettopp detaljene og presisjonene beviser at profetien er av Gud.
Vi kan fortsette lenge på denne måten. Det er over 300 profetier i GT om Jesus Kristus. Konkrete og særpregede profetier som vitner om at dette er Guds ord, Guds råd og Guds verk.


Guds råd skal bli fullbyrdet

«Mange ganger og på mange måter har Gud tidligere talt til fedrene gjennom profetene, 2 men nå, i disse siste dager, har han talt til oss gjennom Sønnen.» Hebreerne 1:1. De største løftene har blitt gitt, ikke av profeter, men av Jesus Kristus selv. Løfter som venter på oppfyllelse. Det er Guds råd om fremtiden. Han som styrer historiens gang.


Opprykkelsen

I Matteus 24:31 taler han om å samle sine utvalgte. Det er Jesu ord om endens tid og igjen er Hans ord konkret og klart. «Han skal sende ut sine engler med veldig basunklang, og de skal samle hans utvalgte fra de fire vindretninger, fra himmelens ene ende til den annen». Matt. 24:31. De utvalgte skal samles. Det skjer i endens tid. Det er Guds engler som utfører oppdraget og det er uten betydning hvor i verden vi er. Paulus forkynner det samme profetiske budskapet i brevene til Tessalonikerne.

I GT har vi forbilder på opprykkelsen i Lots flukt fra Sodoma og Gomorra og historien om Noah. Guds dom over byer eller over verden rammer ikke den Gud regner for rettferdig. Lot føres ut av byen. Noah løftes opp inne i arken. Guds vredesdom rammer ikke den rettferdige.

Artikkelen fortsetter under annonsen.


Endens tid

Hele Åpenbaringsboken i fra kap. 5 til og med kap. 19 omhandler konkrete hendelser i endens tid. Denne korte tidsperioden på 7 år der de siste 3,5 årene kalles for den store trengsel. Men Åpenbaringsboken er ikke unik i å omhandle endens tid. Jesus taler mye om denne perioden i Matt. 24 og 25, Luk. 21 og Markus 13.

Endens tid er en dramatisk, men klart avgrenset, tidsperiode. Det er tiden for Guds dom over en syndig og ugudelig verden. Det er også i denne perioden Israel mottar Messias og den lille rest som da er igjen av jøder blir frelst. Jesus Kristus er jødenes Konge og fra da av skal Jesus Kristus være Israels hersker. Gud gjenreiser idag Israel. Det er et stort profetisk tegn. Det er Guds råd som manifisterer seg.

Endens tid kuliminerer i Herrens dag. Jesaja beskriver det slik i 24:1: «Se, Herren tømmer jorden og legger den øde. Han snur opp ned på dens overflate og sprer dem som bor på den».

Jesus sier om den store trengsel at hadde ikke den tiden blitt forkortet ville ingen bli frelst. Gud forkorter trengselstiden fordi mennesket står i fare for å fullstendig utrydde seg selv.

Det profetiske ord står urokkelig fast. Peter sier det slik: «Desto fastere har vi det profetisk ord...» Fastere enn egne opplevelser, eget liv og egen forståelse.


Artikkelen fortsetter under annonsen.

Jesus kommer i makt og herlighet

Avslutningen på endens tid finner vi i Åpenbaringsboken 19:11-14. Da bryter en ny tid frem og det er denne tiden som kalles 1000-års riket. Et fredsrike. Alle Guds fiender er lagt under Herrens føtter og Kristus selv regjerer ut fra Jerusalem.

«Og jeg så himmelen åpnet - og se: En hvit hest. Og han som sitter på den, heter Trofast og Sannferdig, og han dømmer og strider med rettferdighet. 12Hans øyne er som ildslue. På hans hode er det mange kroner. Han har en innskrift med et navn som ingen kjenner uten han selv. 13Han er iført en kledning som er dyppet i blod, og hans navn er Guds Ord. 14Hærene i himmelen fulgte ham på hvite hester, kledd i fint lin, hvitt og rent.» Åp. 19:11-14

Gud har tilkjennegitt hva som skal skje. Gud vil også gjennomføre det. «...mitt råd skal bli fullbyrdet og alt det jeg vil, det gjør jeg».