Professor Jakob Jervell til minne

Underveis i de mange debattene ble det med årene ofte tydelig at Jervell ikke bare var usedvanlig debattglad, men også ikke så lite ertelysten, skriver Odd Sverre Hove.

Pro­fes­sor i ny­tes­ta­ment­lig teo­lo­gi ved Teo­lo­gisk Fa­kul­tet i Oslo, Jakob Step­han Jer­vell, er død, 88 år gam­mel.

Jer­vell hadde flere be­tyd­ning­ful­le rol­ler i norsk kirke­de­batt i annen halv­del av det 20. år­hund­ret. Mest kjent er de­bat­te­ne om «den his­to­ris­ke Jesus». Men Jer­vell var hele livet en de­batt­glad per­son, og han bør blant annet også hus­kes med takk­nem­lig­het for meget kloke og vel­inn­sik­te­de an­grep på så­kalt «kris­tent» jøde­hat.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Felt­prest

Jakob Jer­vell var født i Faus­ke den 2. mars 1925 og voks­te opp i blant annet Stav­an­ger, der han på gym­na­set gikk i klas­se med se­ne­re indre­mi­sjons­le­der og bis­kop Håkon E. An­der­sen.

I ung­doms­åre­ne etter kri­gen var han felt­prest-kol­le­ga av se­ne­re Da­gen-re­dak­tør Art­hur Berg på tje­neste­ste­der i Nord-Nor­ge. I 1959 tok han dok­tor­gra­den i teo­lo­gi på en av­hand­ling om Guds­bil­det, «Imago Dei». Og fra 1960 til 1988 var han pro­fes­sor i faget ny­tes­ta­ment­lig teo­lo­gi ved Teo­lo­gisk Fa­kul­tet i Oslo.

«Den his­to­ris­ke Jesus»

Jeg var selv teo­logi­stu­dent på Me­nig­hets­fa­kul­te­tet i de årene da noen av de hef­tigs­te de­bat­te­ne om Jakob Jer­vells teo­lo­gi blomst­ret i norsk kirke­liv.

En strøm­ning med så­kalt ek­sis­ten­si­al in­ter­pre­ta­sjon av Det nye tes­ta­men­tet var især in­spi­rert av den tyske teo­lo­gen Ru­dolf Bult­man og ek­sis­ten­sial­fi­lo­so­fen Mar­tin Hei­deg­ger. In­nen­for denne strøm­nin­gen re-lan­ser­te Ernst Käse­mann forsk­nin­gen om den så­kal­te «his­to­ris­ke Jesus», som også Jer­vell en­ga­sjer­te seg i.

Ek­sis­ten­sial­teo­lo­gi­en var egent­lig en strøm­ning fra mel­lom­krigs­ti­den, men den fikk li­ke­vel en over­ras­ken­de re­nes­san­se i de to-tre førs­te et­ter­krigs-ti­åre­ne. Og i Norge sto Jer­vell fra rundt 1960 frem som ikke så lite av et norsk mot­styk­ke til Käse­mann.

Mo­de­rat li­be­ral

Artikkelen fortsetter under annonsen.

I Da­gens spal­ter førte Jer­vell en lang og inn­gå­en­de de­batt om «den his­to­ris­ke Jesus» med sin ung­doms­kol­le­ga Art­hur Berg. Få år se­ne­re ga han ut boken «Den his­to­ris­ke Jesus». Og i min stu­die­tid var det på Me­nig­hets­fa­kul­te­tet især pro­fes­so­re­ne Leiv Aalen, Sver­re Aalen og Carl Fr. Wis­løff som kom til å føre an i de­bat­te­ne om Jer­vells syns­punk­ter og po­si­sjon.

Jer­vell var ikke eks­tremt li­be­ral i teo­lo­gi­en, slik den unge Kris­ti­an Schiel­de­rup hadde vært på 1920-tal­let. Jer­vell var sna­re­re mo­de­rat li­be­ral på en måte som mange sam­men­lig­net med pro­fes­sor Lyder Bruns mo­de­rat-li­be­ra­le pro­fil på 1920-tal­let.

Jer­vell sond­ret mel­lom his­to­ri­ens Jesus og tro­ens Kris­tus og for­svar­te teo­lo­gi­ens rett til i his­to­rie­forsk­nin­gens navn å gå «bak» de his­to­ris­ke kil­de­ne i evan­ge­lie­ne. I kris­to­lo­gi­en frem­holdt Jer­vell at Jesus var «Guds ende­gyl­di­ge re­pre­sen­tant». Pro­fes­sor Sver­re Aalen re­pli­ser­te at det er greit nok, så langt det rek­ker. Men evan­ge­lie­nes kris­to­lo­gi har ad­skil­lig mer å si om Jesu sanne gud­dom­me­lig­het og men­nes­ke­lig­het.

De­batt­glad og erte­lys­ten

I pro­gram­pos­ten «Tra­fikk og Mu­sikk» på NRK Radio ut­løs­te Jakob Jer­vell i in­ter­vju med pro­gram­le­der Odd­var Fol­ke­stad rundt 1970 en sær­lig hef­tig strid om Jesus. For der hev­det han at Jesus ikke var født i Bet­le­hem, men i Na­sa­ret, og at Mat­teus og Lukas i dette spørs­må­let sto for så­kalt «me­nig­hets­teo­lo­gi».

Un­der­veis i de mange de­bat­te­ne ble det med årene ofte ty­de­lig at Jer­vell ikke bare var used­van­lig de­batt­glad, men også ikke så lite erte­lys­ten. Det fikk ikke minst norsk sen­trums­kir­ke­lig­het ved Andreas Aar­flot er­fa­re, da Jer­vell ved to an­led­nin­ger i 1978 og 1979 i full of­fent­lig­het ven­tet helt til siste se­kund før han sa nei­takk til to til­bud fra kirke­stats­råd Kjølv Ege­land om å bli ut­nevnt til bis­kop.

Mer til­bake­truk­ket

Men Jer­vell var hele livet også prest og pre­di­kant. Og som for­kyn­ner hadde han rykte for å for­mid­le et varmt og vel­for­mu­lert Kris­tus-vit­nes­byrd.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

I al­der­doms­åre­ne etter år­tu­sen­skif­tet levde Jer­vell mer til­bake­truk­ket fra of­fent­lig opp­merk­som­het. Men det er for­talt at han også da stil­te venn­lig og raust opp for sam­ta­ler og in­ter­vju­er da Olav Rør­tveit ar­bei­det med sin store og be­tyd­nings­ful­le mas­ter­av­hand­ling om Jakob Jer­vell og Sver­re Aalen.

Les det siste intervjuet Jervell ga til Dagen, i oktober i fjor: Teolog på liv og død

Les også
Jacob Jervell er død
Les også
Teolog på liv og dødJacob Jervell