BIBELSK: Boken er en invitasjon til å utforske nye metoder for å komme i kontakt med Gud. Etter min mening er det viktig å ikke åpne opp for noe som ikke har bibelsk belegg, skriver Andreas Olsen. Foto: Dagen-arkiv

Nye sannheter fra Bethel Church?

I og med at hovedlederne i Bethel Church har vært medforfattere og godkjent denne boken, gir det oss en klarhet i hva denne kirken står for. New age-­tankegang må på sett og vis være en del av ­menighetens bakenforliggende lære.

I sommer kjøpte jeg en bok som heter «The Physics of heaven» fra Bethel Church, California. Min intensjon var å finne ut hva Bethel Church egentlig står for, ettersom denne menigheten har stor innflytelse i Norge. Etter å ha lest boken valgte jeg å skrive en bokrapport:

«The Physics of Heaven» er en bok skrevet av hele 12 forfattere. Hovedforfatterne er Judy Franklin og Ellyn Davis. I tillegg bidrar Bill Johnson, Beni Johnson, Larry Randolph, Kris Vallotton, David Van Koevering, Bob Jones, Ray Hughes, Cal Pierce, Dan McCollan og Jonathan Welton (The physics of heaven, 2012, Forside).

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Judy Franklin arbeider for Bill Johnson i Bethel Church California (The Physics of heaven, 2012, Baksiden). Bill og Beni Johnson er hovedledere av Bethel church, Redding i California2. Bob Jones er kjent som profet i Bethel church (The Physics of heaven, s. 182, 2012).

Alle de kristne lederne som har bidratt til denne boken hevder at det finnes dyrebare skjulte sannheter gjemt i New age, som opprinnelig tilhører oss kristne og må separeres fra det verdiløse. Det vil si at New age-kunnskap må frem i lyset og verdsettes av oss kristne (Davis, Ellyn, s. 18, 2012).

Franklin skriver at hensikten med boken er å dele hva de har oppdaget, slik at du kan gå på din egen reise av oppdagelser med Gud inn til riker av lyd, lys, energi, vibrasjoner og kvantefysikk (Franklin, Judy, s. Vii-Viii, 2012).

Boken er ment som en invitasjon til å oppdage nye områder ved Gud (Vallotton, Kris, s. ii, 2012). Judy Franklin siterer Bill Johnson i at man ikke bare kan leve på gamle sannheter, men man burde søke nye sannheter for vår generasjon, og bevare disse sannhetene for de kommende generasjoner (Franklin, Judy, s. X, 2012).

Boken ufarliggjør det å søke inn i det overnaturlige. Forfatterne begrunner dette med at vi som kristne er under Guds beskyttelse (Welton, Jonathan, s. 44-45, 2012).

I denne boken ønsker forfatterne å formidle nye sannheter, som de mener Gud har åpenbart for dem.

Ellyn Davies snakker åpenhjertig om at New age var hennes ungdomsideal. I 2006 bestemte Ellyn Davis seg for å finne ut om det var noen sannheter i New Age. Hun forente sin vitenskapelige bakgrunn og kristne tro i en miks for å søke sannheten. Hun hevder at mye av det hun så i New age kunne støttes opp av bibelske prinsipper (Davis, Ellyn, s. 12-15, 2012).

Bob Jones skriver at i 1995 kom det profetier om at det skulle komme en ny lyd. Det vil si en ny himmelsk lyd (Jones, Bob, s. 25, 2012). Denne åpenbaringen fikk også Judy Franklin. Det poengteres at denne lyden fra himmelen har klare paralleller til pinsedag.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Forfatterne mener at vi lever i en tid, der Gud skal frembringe en lignende lyd. Denne lyden skal forandre måten vi tenker på, og gi oss kraft. For å frembringe denne lyden må vi plassere våre hjerter i det øvre roms posisjon (Franklin, Judy, s. 2-3, 2012).

Ray Hughes mener at Gud har skapt hver og en av oss til å lage en unik lyd. Han mener at Gud har gitt oss et valg om å innstille vår lyd på linje med lyden fra himmelen. Dvs. at vi kan frembringe lyden fra himmelen gjennom vår munn (Hughes, Ray, s. 65-67, 2012).

Det hevdes i boken at en himmelsk lyd kan skape et forhøyet nivå av synestesi, som åpner våre­ sanser for det overnaturlige. I psykologi er det en dynamikk som kalles synestesi. Dette er en tilstand som gir evnen til å høre farger, lukte nummer, smake lyder osv (Randolph, Larry, s. 97-98, 2012).

I Salme 91, står det ifølge Cal Pierce at Gud vil sende sine engler for å yte tjeneste på vegne av de som arver frelsen. Med andre ord mener han at englene kan gjøre tjenester for oss. Altså at de er våre tjenere. Videre står det at når vi taler hans ord, så gjør englene det vi sier (Pierce, Cal, s. 89-93, 2012).

Da jeg sjekket dette bibelstedet, kunne jeg ikke finne en eneste bibeloversettelse som brukte ordene «yte tjeneste». Ifølge grunnteksten handler dette bibelverset om at englene skal bevare oss kristne, og stå i tjeneste for Gud den allmektige.

Larry Randolph er opptatt av at vi må strekke oss forbi våre kjente begrensede bølgelengder. Det første vi må gjøre er å stemme oss inn på det åndelige rike med alle våre sanser, for å få tak i mer av Guds Ånd.

Han mener at vår ånd allerede er programmert til vår favorittkanal, da vi holder oss til det som er kjent og komfortabelt. Vi mennesker er som et perfekt lydbrett, som tar inn signaler fra en talende Gud (Randolph, Larry, s. 100-101, 2012).

Boken er en invitasjon til å utforske nye metoder for å komme i kontakt med Gud. Etter min mening er det viktig å ikke åpne opp for noe som ikke har bibelsk belegg. Bibelen taler klart imot okkultisme og kaller det en styggedom. Jeg mener at det er farlig å bruke mennesker som driver med okkult praksis som inspirasjonskilde.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

I og med at hovedlederne i Bethel Church har vært medforfattere og godkjent denne boken, gir det oss en klarhet i hva denne kirken står for. New age-tankegang må på sett og vis være en del av menighetens bakenforliggende lære. Med andre ord har ikke Bethel Church en ren bibelsk teologi, men en blanding av bibel og «såkalte nye sannheter».

Litteraturliste: Franklin, Judy, Davis, Ellyn, Vallotton, Kris, Johnson, Bill, Johnson, Beni, Randolph, Larry, Koevering, David Van, Jones, Bob, Hughes, Ray, Pierce Cal, McCollam, Dan, Welton, Jonathan (2012), The physics of heaven, USA, Destiny Image

Kilder: Bethel STORE, USA: På [Slått opp den 15 september, 2018, kl. 8]

Bethel church, USA, Redding, California: På [Slått opp den 15 september, 2018, kl. 08.30]