Navnet Jesus blekner aldri!

Vi møter evig­he­ten i Jesus. I Jesus får tiden sitt mål og sin me­ning. I møte med Guds kall i dag av­gjø­res vår evige skjeb­ne.

«Da åtte dager var gått og han skul­le om­skjæ­res, fikk han nav­net Jesus - .» Luk. 2,21.

For flere år siden ble san­gen «Nav­net Jesus blek­ner aldri» av David Welan­der kåret til den mest be­nyt­te­de og mest folke­kjæ­re evan­ge­lis­ke san­gen. San­gen er over­satt til mange språk, noe som viser den sen­tra­le po­si­sjo­nen nav­net Jesus har.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

På nytt­års­dag, Jesu navne­dag, er det åtte dager siden fød­se­len. Som alle jø­dis­ke gutte­barn ble han om­skå­ret etter en uke. Lukas lar ikke om­skjæ­rel­sen stå i sen­trum, men nav­net Jesus. Det er en dyp årsak til at vi be­gyn­ner det nye året i Jesu navn. Det var på Guds be­fa­ling at Jesus fikk ak­ku­rat det nav­net. Jesus betyr Her­ren frel­ser, og det sier noe helt grunn­leg­gen­de om Jesu opp­drag. I sin for­svars­tale for det Høye råd i Je­ru­sa­lem vit­ner Peter: «Det er ikke frel­se i noen annen, for i hele ver­den er det blant men­nes­ker ikke gitt noe annet navn som vi kan bli frelst ved.» Ap.gj. 4,12.

Nav­net Jesus er ikke bare et navn. Når vi bru­ker det, har vi med Gud selv å gjøre. Han er nær­væ­ren­de med all sin kraft og makt. Å tro på Jesus betyr å tro på hans navn. Den som tror på Jesus Kris­tus, skal få syn­de­nes for­la­tel­se og evig liv ved hans navn.

Vi møter evig­he­ten i Jesus. I Jesus får tiden sitt mål og sin me­ning. I møte med Guds kall i dag av­gjø­res vår evige skjeb­ne.

I nav­net Jesus skal en dag alle kne bøye seg og alle skal be­kjen­ne at Jesus er Herre. (Fil.2,10).

Les flere andakter fra Dagen