Når islam skjønnmales

La oss kvitte oss med frykten for muslimer. Men la oss fortsette med å være kritiske til islam.

Som Dagen fortalte på lørdag har predikanten og forfatterenBritt Kvaran Elli kommet ut med ny bok omislam. Den heter «Trussel eller mulighet?» og har undertittelen «et bidrag i kampen mot islamfrykt».

Elli legger vekt på at hun vil frykten, fiendtligheten og skepsisen motmuslimer til livs. Det er et viktig anliggende som vi støtter fullt ut. Dessverre er heller ikke kristne miljøer resistente mot å bli smittet av fremmedfrykt og rasistisk tankegods. Alt slikt må bekjempes.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Men Britt Kvaran Elli går lenger enn det. Mye lenger. Og lenger enn hun trenger å gjøre for å bekjempe fremmedfiendtlige strømninger. For Elli kombinerer sine advarsler mot muslimfrykt med det som etter vår mening er en både unødvendig, feilaktig og naiv skjønnmaling avislam.

I intervjuet viser hun til tingAril Edvardsen sa om islam. Verdensevangelisten fraKvinesdal var i sine siste leveår opptatt av å bygge broer, ikke bare mellom muslimer og kristne, men til en viss grad også mellom islam og kristendom. På dette siste punktet fikk han tilsynelatende ikke så mange etterfølgere, i hvert fall ikke i det lav- og frikirkelige Norge.

Men nå tar Britt Kvaran Elli tak i og prøver å revitalisere mange av de synspunktene som Edvardsen i sin tid gjorde seg til talsmann for. Det gjelder forsøkene på å bygge ned forskjellene mellom Koranen og Bibelen og mellom muslimsk og kristen tro. Det dreier seg om å prøve å ufarliggjøre krigerprofeten Muhammed. Og det gjelder anstrengelsene for å forklare - eller etter vår mening bortforklare - den islamske tros motstand mot kristenhetens mest sentrale trossetning om atJesus Kristus er Guds sønn.
 

(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = "//connect.facebook.net/nb_NO/all.js#xfbml=1"; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'facebook-jssdk'));

Innlegg avDagen.

Denne kristne apologetikken på Koranens og islams vegne har vi lite sans for. Etter vår mening er den svak og mangelfull både teologisk, historisk og religionsvitenskapelig. I tillegg beveger den seg farlig nær religionssynkretismen mange fallgruver.

Sannheten er at islam er den mest antikristelige av alle religioner. Ingen annen tro angriper trossannheten om Jesu guddommelighet sterkere enn den muslimske. Koranen er full av forbannelser og mot den «som tror at Gud har en sønn». Islam fornekter treenigheten, Jesu død og oppstandelse og en rekke andre av kristendommens helt avgjørende dogmer.

Britt Kvaran Elli hevder at «mye av forskjellen mellom kristne og muslimske forestillinger handler om terminologi og semantikk». Aril Edvardsen mente mye av det samme. Han var i sin tid opptatt av de språklige likhetene, blant annet at også arabiske kristne bruker ordet «Allah» om Gud. Men Bibelens Gud og Koranens Allah er uansett helt forskjellige guddommer. Og Allahs profet er også helt ulik Guds sønn, Jesus Kristus. Islam er den eneste verdensreligionen med en krigens og voldens mann som religionsstifter. Ifølge kristen tro var han en falsk profet.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Kristendom og islam kan ikke forenes. De er ikke kompatible, uansett hvor myeBritt Kvaran Elli skulle ønske at de var det.