HYGGELIG: Det er altså ikke nok at presten eller predikanten du ofte hører på er en hyggelig og trivelig person som kanskje til og med står på kirkens klassiske syn i ekteskapsspørsmålet, enn hvor viktig og godt det er, skriver Konrad Fjell.

Melde seg ut?

Resultatet av årets kirkevalg er nå klart. I det nye kirkemøtet vil det være et stort flertall for å innføre vigsler for homofile i Den norske kirke (61 mot 32). Dermed vil kandidatene for Åpen Folkekirke til kirkemøtet neste år få igjennom det som var deres hovedmål, nemlig å vedta en liturgi for vigsler av likekjønnede par.

Mange har uttalt at dette er smertegrensen for hvor lenge de kan stå som medlemmer i Den norske kirke. En del utmeldinger kommer vi nok komme til å se, men jeg har liten tro på at det kommer til å bli det store skred av utmeldinger. Jeg tror nemlig Åpen Folkekirke med sine holdninger representerer det overveiende flertall av kirkens medlemmer.

Den norske kirke er nemlig ikke lenger en kirke i Bibelens forstand, som bygger på profetenes og apostlenes grunnvoll (Ef 2:20), men et helt igjennom demokratisert religionsvesen som i det store og hele bare er et speilbilde av de religiøse holdninger i det norske folk. Det er ikke Guds ord som avgjør hva Den norske kirke lærer i de forskjellige spørsmål, men nordmenn flest sin religiøse følelse.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

LES: Mener ikke-kristne bør la være å stemme ved kirkevalget

Allikevel finnes det fremdeles en rest av Guds sanne menighet innenfor Den norske kirke. Bør slike som kjenner seg forpliktet på Bibelens ord i alt den lærer, melde seg ut av Den norske kirke? Dette er et viktig spørsmål, som det også på konservativ side vil bli gitt ulike svar på. Jeg vil imidlertid rette oppmerksomheten mot et spørsmål som etter min vurdering er langt viktigere: Hvilken forkynnelse lytter du til?

Er det Hyrdens røst du får lytte til fra talerstolen i din kirke? Får du lytte til en sann og sunn forkynnelse ut fra Guds ord? Jeg vil i all korthet peke på noen momenter jeg mener det er helt avgjørende å se etter i så måte.

Tales det klart og tydelig om Gud som skaperen og den som holder alle ting oppe, og som styrer, leder og råder i alle ting i himmel og på jord, og at vi skylder ham all ære, pris og ydmyke underkastelse? Tales det klart og tydelig om synden og syndens konsekvenser? At vi mennesker er en fallen skapning som helt igjennom er fordervet og ødelagt av synden, og at vi en dag skal svare himmelens Gud regnskap for våre liv?

Tales det klart og tydelig om legemets oppstandelse, den endelige dommen og livets to utganger? At noen av Gud skal dømmes til den evige fortapelse, og noen arve det evige liv? Tales det klart og tydelig om at Jesus Kristus ved sin stedfortredende lidelse og død tok straffen for all verdens synd for at vi ikke skulle fortapes men ha evig liv, og at eneste vei til frelse fra Guds vrede og dom er ved omvendelse og tro på Jesus? Tales det klart og tydelig om at vi ved troen på Jesus fremstilles som hellige og rettferdige for Gud, uten flekk og lyte til hans ære og pris? At Gud ved troen på Jesus er vår gode Far i himmelen som drar omsorg for oss i alle ting.

Tales det klart og tydelig om at en kristens liv er et liv i helliggjørelse og Jesu etterfølgelse, hvor all synd ved Den Hellige Ånd daglig skal dødes slik at det nye livet kan vokse frem? At en kristen er kalt til tjeneste for sin neste i kjærlighet og omsorg, og til å forkynne evangeliet til jordens ender.

Kommer det klart frem av forkynnelsen at en kristen skal innrette sitt liv etter Guds ti bud og formaningene, og at Bibelen er Guds klare og fullt ut pålitelige ord til alle mennesker til alle tider? Med disse ting rører vi ved selve grunnsannhetene i Bibelen, som også er nedfelt i vår kirkes bekjennelse fra oldkirken og reformasjonen (som for øvrig alle prester i Den norske kirke er forpliktet på).

De ting som jeg her har nevnt må derfor anses å være det absolutte minimum av hva en må kunne forvente av en prest eller forkynner. Dersom man disse spørsmål er uklar eller lærer falskt, står man overfor alvorlig vranglære som forfører og villeder Guds folk.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Det er altså ikke nok at presten eller predikanten du ofte hører på er en hyggelig og trivelig person som kanskje til og med står på kirkens klassiske syn i ekteskapsspørsmålet, enn hvor viktig og godt det er, og det er sannelig ikke lett å være prest og predikant i dag og stå for dette i mange sammenhenger. – Men den forkynnelse du lytter til må være klar og tydelig i de ting vi nettopp har nevnt.

Dersom du innser at din prest eller predikant ikke er klar her, da er ikke spørsmålet først og fremst om du må melde deg ut av kirken. Før du tar stilling til dette må du fly fra hans talerstol og oppsøke en sann og sunn forkynnelse, slik at du ikke forføres og går fortapt. Så kan du i ro og mak vurdere ditt medlemskap i Den norske kirke.

Les også
Historien om stadige splittelser
Les også
Syndenes velsignelse
Les også
Ber konservative lære av danskeneValgmenighet
Les også
Snakker med de døde - skal i dialog i kirken
Les også
Mener ikke-kristne bør la være å stemme i kirkevalg