Leter etter kirkerøtter

Konvertering er en av grunnene til at Den katolske kirken i USA beholder sin posisjon.

- Noe av det mest frust­re­ren­de ved å være pro­tes­tant, er at det ikke er noe sted å vende seg mot når du er klar til å av­slut­te en sam­ta­le om et kon­tro­ver­si­elt tema, skrev Mark Galli, se­nior­re­dak­tør i bladet Chris­tia­ni­ty Today for et par år siden. Han etter­ly­ser auto­ri­tets­per­sonen eller in­sti­tu­sjo­nen som kan «stil­ne kjet­te­ri­et» og be­kjen­ner at han er en av de som har kjent seg lok­ket av ka­to­li­sis­men.

Den ka­tols­ke kir­ken i USA har den fjer­de størs­te i ver­den med sine godt og vel 75 mil­lio­ner med­lem­mer. I flere tiår har en fjerde­del av ame­ri­ka­ner­ne til­hørt Den ka­tols­ke kirke. Bak tal­le­ne skju­ler det seg li­ke­vel be­ve­gel­ser som er usyn­li­ge i sta­ti­stik­ken.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Drop­per barne­tro­en

Å for­and­re re­li­giøs til­knyt­ning er ikke uvan­lig i USA. Tvert om. Hver fjer­de ame­ri­ka­ner har for­latt troen de har vokst opp med til for­del for en annen re­li­gion eller «ingen re­li­gion». Sist­nevn­te grup­pe har økt jevnt og trutt siden 1972 og er på nær­me­re 20 pro­sent i 2012.

Den ka­tols­ke kirke har opp­levd størst manne­fall nett­opp som følge av denne re­li­giø­se vand­rin­gen, iføl­ge tall fra Pew Forum's U.S Re­li­gious Lands­cape Sur­vey. Mens en av tre ame­ri­ka­ne­re (31 pro­sent) har vokst opp i et ka­tolsk hjem, vil bare en av fire (24 pro­sent) be­skri­ve seg selv som ka­to­lik­ker. En av ti voks­ne ame­ri­ka­ne­re er tid­li­ge­re ka­to­lik­ker.

Red­det av im­mi­gran­ter

Om det ikke hadde vært for kon­ver­te­ring, og at det er ufor­holds­mes­sig mange ka­to­lik­ker blant de som im­mi­gre­rer til USA, ville det sett mør­ke­re ut for kir­ken som byg­ger på apo­sto­lisk suk­se­sjon og peker til­ba­ke til Jesu di­sip­pel, Peter som sin grunn­leg­ger.

Tall fra 2007 viser at nær­me­re tre pro­sent av den voks­ne be­folk­nin­gen i USA har kon­ver­tert til ka­to­li­sis­men.

Drop­per band og kule pas­to­rer

The Chris­ti­an Pun­dit, en blogg som et ang­li­kansk ek­te­par står bak, la i som­mer ut et inn­legg kalt «Young Evan­ge­li­cals Are Get­ting High» (Unge evan­ge­li­ka­le er i ferd med å bli høy­kir­ke­li­ge). Der skri­ver for­fat­te­ren at for 10 til 15 år siden var det de evan­ge­lisk-krist­ne for­sam­lin­ge­ne som var bane­bry­ten­de.

- De hadde band, den ku­les­te ung­doms­pas­tor, pro­fe­sjo­nel­le barne­vak­ter for alle kvin­ner som fulg­te me­nig­he­tens bi­bel­stu­die­opp­legg og et kirke­bi­blio­tek fullt av de ny­es­te krist­ne ro­ma­ne­ne.

For­fat­te­ren spør:

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Hvor­for skul­le man bytte jeans, rett­fer­dig han­del-kaf­fe, bibel og mo­der­ne lov­san­ger med kirke­klær, faste, bibel og en prest? Det gir ingen me­ning å ønske å ville knele på et stein­gulv i ste­det for å sitte i en be­ha­ge­lig stol. Der­som du hører om Jesus uan­sett, har det noen be­tyd­ning?

Fire kri­ser

Iføl­ge Scot McK­night, pro­fes­sor i Det nye tes­ta­men­tet ved Northern Se­mi­na­ry, Il­li­nois har det en me­ning.

- Inn­til de evan­ge­lis­ke kir­ke­ne for­står be­tyd­nin­gen av auto­ri­tet, enhet, his­to­rie, li­tur­gi og en ri­me­lig sik­ker­het i for­hold til bi­bel­tolk­nin­gen vil det for­satt være mange som kon­ver­te­rer til ka­to­li­sis­men, sier Scott i et fore­drag med tit­te­len «From Whea­ton to Rome: Why evan­ge­li­cals be­come Roman Cat­h­o­lic». Han leg­ger også til es­te­tikk til lis­ten.

Scot McK­night har, med ut­gangs­punkt i 28 en­kelt­men­nes­kers liv, stu­dert år­sa­ker til at pro­tes­tan­tis­ke krist­ne kon­ver­te­rer til ka­tolsk tro, og mener å ha fun­net et møns­ter: Kon­ver­tit­ten er i en krise som be­rø­rer sær­lig fire for­hold: tros­sik­ker­het, kirke­his­to­risk sam­men­heng, enhet i kir­ken og auto­ri­tet i bi­bel­tolk­nin­gen.

- Det er snakk om en om­ven­del­se til det kon­ver­tit­ten opp­fat­ter som «fyl­den av kris­ten tro», for­kla­rer Mc Knight som også har opp­da­get at mange som kon­ver­te­rer gjør det på bak­grunn av en «dy­na­misk re­la­sjon» til en til­hen­ger av ro­mersk ka­tolsk tro.

Ett av ek­semp­le­ne han nev­ner er Tim Drake, som har kon­ver­tert fra lu­thersk tro.

- At teo­lo­gis­ke te­ma­er ble gjort til gjen­stand for stemme­giv­ning ledet ham til Roma og bort fra Wit­ten­berg, for­kla­rer McK­night.

Få i Norge

Lu­the­ra­ner­ne i Norge har ikke fulgt etter USA i nevne­ver­dig grad så langt. Andreas Ding­stad, in­for­ma­sjons­kon­su­lent i Oslo ka­tols­ke bispe­døm­me for­tel­ler at det i Norge var 71 kon­ver­tit­ter i Oslo og Trond­heim i 2011. I fjor var tal­let enda la­ve­re. Da kon­ver­ter­te 52 per­soner.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Ottar Myr­seth i Den nor­disk-ka­tols­ke kir­ken i Åle­sund har hel­ler ikke mer­ket mye be­ve­gel­se:

- Det er ikke noen ny bølge. Det vir­ker som det er en del som sit­ter på gjer­det og ven­ter på ut­fal­let av vig­sels­li­tur­gi­en for ho­mo­fi­le i Den nors­ke kirke, sier Myr­seth. Han tror det kan komme kon­ver­te­rin­ger der­som Den nors­ke kirke skif­ter syn.

For­und­ret

Det tror ikke Ha­rald Heg­stad, pro­fes­sor ved Me­nig­hets­fa­kul­te­tet i Oslo.

- Jeg har ikke noen tro på en stor med­lems­flukt. Det vil være noen mar­ker­te en­kel­per­soner, men mye av med­lems­fluk­ten er tatt ut al­le­re­de, sier han.

Heg­stad opp­le­ver at det er en pa­ra­doks at det er auto­ri­tet og fast­het kon­ver­tit­te­ne er ute etter.

- Ja, den ka­tols­ke kirke er en auto­ri­tet, men sam­ti­dig er det en valgt auto­ri­tet. Du må velge hvil­ken tra­di­sjon du vil holde. Å følge en ab­so­lutt auto­ri­tet vil li­ke­vel ba­se­re seg på in­di­vi­dua­li­tet, sier Heg­stad.

MF-pro­fes­so­ren har pro­ble­mer med å for­stå at pro­tes­tan­ter går over til en kirke som tror på pa­vens ufeil­bar­lig­het, hel­gen­dyr­kel­se og Ma­ria-for­bønn:

- Det er noe som har for­und­ret meg med de mar­kan­te, kon­fe­sjo­nel­le lu­the­ra­ner­ne som plut­se­lig er blitt ka­to­lik­ker. Jeg skjøn­ner det ut fra etis­ke og fel­les­dog­ma­tis­ke spørs­mål som de øns­ker å iva­re­ta, men de har ikke rede­gjort godt nok for hvor­dan de kan ta med seg det andre de får med på kjø­pet.


DAGEN

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Les også
Ulf Ekman tar oppgjør med egen bevegelseUlf Ekman
Les også
- Kan bli krevende å reformere Livets Ord
Les også
Pastor rykker ut for å skape klarhet på Livets Ord
Les også
- Jeg gleder meg over utviklingen