Langt fra klassisk evangelisk kristendom

Kjære Jan Ernst Gabrielsen. Du gjør en feil ved å kalle dette for klassisk evangelisk kristendom og bibelforståelse.

Du ønsker å tegne et bilde av Vebjørn Selbekk og de andre som liberale kristne, eller i beste fall ettergivne for liberale tanker. Slik du forstår det nå, er det bare en liten skare igjen i Norge som faktisk står fast på Guds ord og innser at 22. juli-profetien faktisk har noe for seg.

Her følger du i skumle spor. Kirkehistorien er full av eksempler på evangelister og predikanter som presenterte usunn teologi, og som etter å ha kommet dårlig ut av en omfattende oppvask har blitt bitre og avskrevet meningsmotstanderne som frafalne. Skrekkeksempler.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Du må tåle en kristenkonservativ oppvask.

Du har rett i at vi må være forsiktige med konsekvent å utelukke at Gud straffer i nådens tid. Det er jo så mye med Gud vi ikke forstår, og bibelversene du trekker frem er vanskelige å komme unna. Når det er sagt, synes jeg at du selv ser bort fra haugevis av viktige bibelvers og karakteristikker av Jesus. Selv fraviker du fra grunnleggende evangelisk bibelforståelse.

Du trekker fram Ananias og Saffira som et eksempel på at Gud straffer. Det er for så vidt en legitim tolkning av teksten, selv om det ikke står noe om at dette var en straff fra Gud. Det er kun en logisk slutning du har gjort deg, altså en tolkning av teksten. Men teksten kan overhodet ikke brukes som belegg for at Gud straffer en stor gruppe ungdommer for noe de ikke direkte er skyld i selv.

Problemet med 22. juli-profetien er at den fraviker fra klassisk evangelisk kristendom på så utrolig mange måter. Aller verst ved at den påstår at Gud straffer mennesker fordi de kjemper for tostatsløsning i Israel. Selv kristne mennesker. Dette finner man overhodet ikke i kirkehistorien før år 1950. Det er verken klassisk eller evangelisk kristendom.

Problemet med å påstå at 22. juli var Guds straff - og dette handler ikke om, som du flere ganger har påstått, at Gud kun har trukket seg unna og ikke lenger verjer by og land, men at Gud aktivt straffet ungdommene på Utøya fordi det, som boken påstår, “ikke var annet enn rimelig” - er at du plutselig må forklare fryktelig mye annet.

Hva i alle dager hadde metodistene i Charleston, South Carolina gjort siden Gud straffet dem ved at han tillot at en gal mann gikk løs på dem med pistol?

Hva i alle dager hadde de israelittiske idrettsmennene gjort siden Gud tillot at en terrorgruppe drepte dem under de olympiske leker i Munchen i 1972?

Hva i alle dager hadde det gjennomevangeliske og vekkelsesherjede USA gjort i 1906 da San Fransisco ble rammet av et av de verste jordskjelvene i landets historie?

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Dere i den profetiske granskningskommisjonen har mye dere må sette i gang med å forklare for oss «frafalne».

Les også
Bibelkunnskap på hedersplassen
Les også
Bibelkunnskap på søppelhaugen
Les også
Straffer Gud folk?