PROFETER: Vi kan heller ikke gå god for selvutnevnte profeter som anser jenter og gutter fra 16-årsalderen og oppover på Utøya som ­soldater i «en politisk armé». «Profeter» som mener det «ikke var annet enn rimelig» at disse barna og ungdommene ble drept der ute, ­skriver Vebjørn Selbekk.

Bibelkunnskap på hedersplassen

Jan Ernst Gabrielsen burde stille seg selv noen relativt opplagte spørsmål. I stedet velger han å angripe Dagen.

Kjære Jan Ernst Gabrielsen! Du skriver i ditt innlegg i Dagen i går at du ble trist og rystet over min lederartikkel om 22. juli-boken.

Selv ble jeg kanskje ikke akkurat rystet, men definitivt trist av det du skrev i avisen i går. Jeg opplever de alvorlige beskyldningene som du kommer med i artikkelen «Bibelkunnskap på søppelhaugen» som både urimelige, uriktige og urettferdige.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

I denne saken virker det som Jan Ernst Gabrielsen lever etter mottoet om at angrep er det beste forsvar. Gabrielsen har i denne debatten blitt stående så å si helt alene blant norske pastorer og forkynnere om å anbefale den omstridte boken. Selv ikke de personene fra Kristen-Norge som opprinnelig ble brukt i markedsføringen av «22. juli-profetien», har rykket ut til dens forsvar i det offentlige ordskiftet som har gått de siste ukene.

Et parti som De kristne har sett seg nødt til å fjerne folk fra tillitsverv fordi de ikke vil ha mennesker som fremmer dette budskapet i sentrale stillinger. Det kjenner Jan Ernst Gabrielsen godt til. For han måtte selv gå fra sitt verv som fylkesleder i Partiet De Kristne på grunn av sin støtte til boken.

LES: Gabrielsens og Hoffs teologiske referanser

Foreldre som mistet sitt barn på Utøya og folk som selv var der ute og så sine kamerater dø for massemorderens hånd, har stått frem og fortalt hvilken ekstrabelastning slike spekulasjoner påfører dem.

Men i stedet for å ta alt dette inn over seg og stille seg selv noen relativt opplagte spørsmål, velger Gabrielsen i stedet å angripe Dagen. I hans øyne er det vi som er de skyldige her.

Nei, Gabrielsen, vi har ikke kastet bibelkunnskapen på søppelhaugen. I Dagen har den, som alltid, hedersplassen. Vi har så visst ikke beveget oss bort fra «den klassiske forståelsen av evangeliet om synd og nåde, lov og evangelium», slik Gabrielsen påstår. Avisen mener akkurat det samme som den alltid har gjort.

Og la oss legge til for egen del: Vi har heller ikke beveget oss bort fra den bibelske forståelsen av den evige dom. Av syndens konsekvenser. Av livets to utganger. Av fortapelsens realitet. Eller fra noen andre av de alvorlige sidene ved det kristne budskapet.

Alt dette står vi selvfølgelig for. Det tror vi Jan Ernst Gabrielsen egentlig vet inderlig godt.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Det vi imidlertid ikke kan gå god for, er spekulative teorier med opphav langt ute på karismatikkens anarkistiske ytterfløyer. Der funnet av et norsk pass i en kloakkum i Jerusalem blir oppfattet som et profetisk tegn om en forestående massakre. Der man beskjeftiger seg med tallmagi for å forutsi Guds domshandlinger. Og der man på en lite smakfull måte utnytter sitt slektskapsforhold til KrF-­lederen for å prøve å fremme ­sine spekulative domsteorier.

Vi kan heller ikke gå god for selvutnevnte profeter som anser jenter og gutter fra 16-årsalderen og oppover på Utøya som soldater i «en politisk armé». «Profeter» som mener det «ikke var annet enn rimelig» at disse barna og ungdommene ble drept der ute.

Det bekjenner vi gjerne, Jan Ernst Gabrielsen: Sånt står vi ikke for. Og det behøver man da heller ikke gjøre for å være en bibeltro kristen.

Heldigvis.

Les også
Ett minutts stillhet for 9/11-ofrene
Les også
Bibelkunnskap på søppelhaugen
Les også
Tror på 20 representanter for De Kristne
Les også
Gabrielsens og Hoffs teologiske referanser
Les også
Afghansk lærer får Nansenprisen